fredag 29 maj 2009

Älgsjöfall och andra hemmaställen

Närmaste tiden nu fram till midsommar kommer det vara hantverksfritt för min del så det här handlar om annat helt enkelt. Min Jethro Tull-rock har ett färdigt ryggparti men den sys på maskin så det blir till att vänta med den tills nästa hemfärd. De tre eller fyra knivarna som är på gång kräver ju som bekant en stycken snickarbod belägen i Ransäter så det är samma grunka där. Istället kommer lite natur/kulturmiljöbetraktelser från förra veckan.
Ett starpar bor i en av holkarna vid snickarbon och jag fick till slut en hyfsad bild på en av dem när den flög ut för att kolla vad det var som gick förbi.
Körsbärsblom och starar slår nästan koltrastsång, men inte riktigt.

Sedan var jag med pappa en sväng i skogen öst om Sunnemo för att kolla på en del gamla ställen vi brukade kika förbi förr när vi hade stugan där. Det är faktiskt jäkligt fascinerande vad mycket mer man lägger märke till nu när man läst arkeologi jämfört med hur det var när man var yngre. Så fort jag går ut i skogen far blicken iväg & hittar gamla odlinsrösen eller kolbottnar och alla möjliga andra spår efter mänsklig aktivitet. Riktigt skön känsla faktiskt.
Första stoppet gjorde vi vid Älgsjöfall som ligger vid den lilla röda pricken jag gjort på kartan, sydost om Papaberg.
Plats för en gård som inte varit alldeles liten. Det beror såklart på vad man jämför med men sett till de geografiska förutsättningarna har brukandet av marken ändå haft en viss vidd. Inägorna är totalt översollade av odlingsrösen av alla möjliga storlekar och typer. Det fanns ett par tre stycken som såg såhär välgjorda ut och ärligt talat har jag aldrig sett några likadana förut. Kallmurade i en ganska välformad cirkel med drygt halvmeterhöga sidor och fyllning av jämnstora stenar. Tänk att lägga ned så jäkla mycket arbete på att få ett röse snyggt.
Här har markägaren (har för mig det är Stora men skall inte säga säkert) faktiskt sett till att hålla en stor plätt helt öppen och oförstörd vilket de skall ha all heder av. Fan va snyggt det är, mer sånt!

Synd bara att så få hittar hit för det är egentligen inte alls svårt att nå platsen om man är i närheten. Den ligger visserligen i ett stort skogsområde mellan Hagfors & Filipstad, men på sommrarna är det ändå rätt hård trafik på vägen med baddjävlar och folk som genar över skogen till Sunnemo, så fler skulle kunna få njuta av det. Ligger väldigt nära vägen så det är bara att hoppa ur bilen och knata upp för backen.
En liten skylt kanske hjälper?
Väldigt väldigt bekant vy.
Inte särskilt bra kort men jag kände bara för att ta det.
Någon kilometer längre ned i bild ligger en annan fin gård som heter Backarna där nästa kort är ifrån.
Om möjligt ännu tätare mellan rösena gentemot Älgsjöfall. Egentligen såg det ju ut på samma sätt uppe i Höjda, men eftersom man växte upp där kändes det så naturligt att man nog inte riktigt tänkte på det. Kanske inte var riktigt lika stenigt men eftersom det bara ligger en knapp halvmil nordöst om kan det inte skilja så mycket. Det är väl arkeologimedvetandet som spökar igen.
Just det, vid det första stället fick vi förhoppningsvis syn på en Kungsörn som låg i bo vilket vore förbannat kul eftersom det inte finns bevisat att de häckar där, sedan tidigare alltså. Vi skall tillbaka snart och föröska få syn på den igen, för jag fick bara några få skymtar av den när den flög iväg mellan trädtopparna. Maffig fågel.

Och slutligen Villes kniv som jag nu har fått bladet till. Han skickade mig bild i Ransäter så gjorde jag färdigt skaftet så det bara är att fixa ihop det nästa gång.
Blir en rejäl och enkel sak med skaft i äpple och en.

5 kommentarer:

lenin sa...

koltrasten har den vackraste av vackra fågelsånger!!!

Frej sa...

Jo den har ju det
och är härligt nog också Sveriges nationalfågel

Anonym sa...

Hej! Kusin Sara här. Jag hade tänkt att fixa någon typ utav underhållning till Stinas 75-års fest och tänkte höra av mig till alla er kusiner. Jag skulle gärna ta din e-mail adress. Du kan skriva till sara_lonnfors@hotmail.com. Tack o ses!

Björn Kumlin sa...

Hejsan!
Jo jag gör sommarpraktik hos värmlands länshemslöjdskonsulent i hårdslöjd Markus Tempelman. Och vi kommer att göra lite hembesök till skickliga slöjdare rund om i värmland de kommande två veckorna. Vi har båda tidigare läst din blogg och sett dina projekt så vi tänkte att dig skulle passa fint att hälsa på dig och studera dina alster. Så finns det någon möjlighet för det? Hör gärna av dig på min mail; BjornHG.Kumlin@telia.com

Ha dä gôtt!

Frej sa...

Kul att höra av dig Sara! jag haver mejlat dig.
Fan nu får ju gammelkusinen skämmas här för att jag inte har tagit tag i något sådant själv :)
Tur man har vakna släktingar ändå så nåt blir gjort

Hej Björn!
Jo ni får gärna komma & hälsa på i Ransäter, inga som helst problem. Jag skall hem om en dryg vecka & intensivslöjda så det passar finemang.
Dricker du kaffe? :)