måndag 11 maj 2009

Cotehardie förändring

Ok det här är helt och hållet ditt fel Anders, å lite ditt också Jonas :)
Sade ju att jag tyckte det var bra med en liten hantverkspaus innan nästa vecka drog igång, men ett par timmar senare sprack det fullständigt då jag kom på mig själv med att sitta och sprätta upp ryggen på min cotehardie.
Blev aldrig riktigt nöjd med bålen och inspirerad av ditt cotehardie-redigerande Anders kändes det som att det var dags att göra något åt min också innan sommarsäsongen drar igång.

Bra sätt att skingra tankarna på också, det motsatta könet kan ibland vara marigt som fan att komma underfund med. Nån kanske håller med....
Hur som helst så har jag alltså sytt in ryggen ganska rejält så nu blir det inga vertikala tygvalkar längre när man spänner bältet om livet. Rörelseförmågan försämrades inte ett knytt av det som tur var. Ser nu att jag fick ur snöfläckarna från vintergillet också. Det var ju bra.



Blev glatt överraskad av stadsskogen här i Uppsala för ett tag sedan då mängder av vitsippor började kika upp från backen och de har inte blommat ut helt än heller. Trodde inte att de fanns i sådana mängder såhär inne i tätbeolkade områden. Självklart överträffar det inte vårängarna hemma men det är ändå fint som fan det som är ;)
Finns en hel del fina lövdungar också med bok och lite annat. Inte alls fel att bo bara ett par hundra meter därifrån.
Säkert har ni sett förresten att det uppe i vänstra listen står "Musikfynd" med en länk under. Det är bara jag som kompromissat lite med mig själv så då och då kommer det smygas in nya länkar där till låtar som jag tycker är alldeles för bra för att missa. Klicka jättegärna vidare för det är riktigt bra musik som man troligtvis aldrig hör annars, i alla fall inte med dagens kassa medier.
Det var nåt mer också men det minns jag inte nu.

6 kommentarer:

Jonas sa...

Kul att mina "fel" kan vara till lite hjälp. :)
Det är faktiskt snyggare när den är figursydd och en fantastisk känsla att ha på sig. Men orka sy alla knappar. Jag tyckte att jag har många på min...

Jag syr fortfarande knapphålen på mina ärmar. Kom av mig lite då "Dum-Jonas" gjorde fel och placerade knapparna där knapphålen skulle vara och tvärtom. Lösningen på det blir att byta plats på armarna då det faktiskt är det minst jobbiga alternativet. Samtidigt kan jag passa på att vrida dem lite så att knapparna syns bättre. Detta får dock bli ett semesterprojekt. Den går ju iaf att använda i rådande tillstånd...

Frej sa...

Fast jag tror vi har lika många knappar, i alla fall fram.
Fast det är klart kul blir det ju inte för det.

Haha :) jag gjorde samma grej med kroppen, satte knapparna på motsatt sida mot hur det brukar va. Som tur var är jag vänsterhänt så egentligen blev det ju helt rätt, men det känns lite ovant att knäppa så.
Du får lycka till med sluttampen.

kurage sa...

Najs, kul att man får vara med och påverka :) Man ska inte vara rädd för att ändra. Tycker det blev riktigt bra men man får inte vara rädd för att göra frontknäppta plagg som inte är råtighta, det blir lite mer 1340-tal då....

Knappar alltså, varje gång en ny kjortel så tänker jag. Inte knappar, inte knappar. Men liksom av magisk kraft blir det knappar ändå...

Frej sa...

Det var så lite så :)
Nä visst och för nästa plaggprojekt vore det kul att göra någon typ av kjortel för det verkar ju finnas rätt många olika roliga varianter av dem också för samma period.

Håller med om magin hos knapparna. Så fort folk får syn på dem ser man hur fingrarna liksom dras mot dem för att undersöka. Helt ofelbart.

djingis85 sa...

Anders, känner igen det där. Var en riktig knappoholist ett tag, det är på väg tillbaka tror jag.

Snygg passform förresten Frej. Själv brukar jag skylla på min underliga kroppsbyggnad när mina kläder inte sitter bra, men det är kanske en dålig ursäkt för att man inte orkat göra en toile...

Frej sa...

We all the knapplord must obey!

lät som nån jävla yoda...

Äh, skylla ifrån sig är det bästa som finns. Hittils har jag hävdat att cotehardien var lite rymlig för att kunna ha skjorta under, även fast jag tokvägrat det för värmens skull.