onsdag 20 maj 2009

Elins kniv och funderingar

Det här är en kniv. Den heter inget så vitt jag vet men kanske blir den kallad något i framtiden. Egentligen vill jag ge namn åt alla knivar jag gör men har inte riktigt fått det att fungera än.
Kniven är i alla fall helt klar förutom det sista lilla prydande björnbäret som består i ett antal diagonala spår som skall fyllas med smält tenn.
Jag skall allt göra en provbit först så att inte skaftet blir förstört i testet. Tror det kan bli jäkligt snyggt med de här fyra metallerna i relation till det ljusa hornet. Har egentligen lite svårt för ljus estetik men så här funkar det helt perfekt. Kanske hänger det på i vilket sammanhang den används. Ogillar skarpt den moderna hysterin med att allting skall vara så jäkla ljust och öppet, men när det praktiserades på 1700-talet lyckades människorna i allra högsta grad att bära upp det och få det att fungera.

Det där borde jag ju skriva om på kravallslöjd också. Vet inte varför men det lilla jag har skrivit där hittils känns väldigt stelt. Trots att jag inte känner nästan någon av er som läser här så känns det ändå mycket mer hemma att skriva på den här bloggen. Lite koll har jag väl ändå på vad ni är för några som läser och vilka era referensramar är.

Jaja, mer kniv.
Blev riktigt nöjd med mässingsbeslaget fram vid bladet. Är såklart nöjd med hela kniven men just beslaget visste jag inte hur det skulle bli, om det skulle fungera att fila fram rätt former ur det. Men det gick finemang.
Den lilla flisen som gått ur från hornbiten skall jag ju såklart lägga i, så att ingen tror något annat.

Å såhär kommer slidan att se ut med sin biologvänliga ornamentik. Tycker man kan ana en jäkla lekfullhet när det gäller delar av medeltidens bildvärld. Det finns en massa roliga små djur och bilder av människor som ser sådär riktigt fulla i fan ut. Kanhända är inte Monty Pythons medeltidsgestaltningar helt sanningsenliga? :)
Har nu också fotat tyget nu när det är hemma och fan vad jag tycker om det :)

Mycket snyggare än tyget som använts till den som Ian Anderson hade. Det sägs förresten att den stals av något Led Zeppelin fan i början av 70-talet. Rätt kul levnadsöde för ett plagg.

Apropå musik kom jag på för några dar sedan att känslan av att bära pösbyxor är densamma som att lyssna på bandet Sleep. Väldigt filosofiskt och jag vet inte alls vad det betyder.

8 kommentarer:

lena sa...

jag såg en sån där rutig kappa idag på en lite punkaktig tjej. fast den var röd jaaa.

Frej sa...

AAaa det är så kul med dina avslutande ja nej jo :) ser så härligt omotiverat ut i text.

Fast punkare följer ju ett mode vilket innebär att hon har rocken av fel skäl och med fel intentioner ;)
Min skall vara både tidlös och oberoende av andras ideal. Likt en daggkåpa i ett hav av nässlor
eller nåt...

lenin sa...

likt en daggkåpa i ett hav av nässlor... likt en varglav som sakta följer vindens vajjningar. jo. det blir bra det!

hmm jag vet inte vaför jo och ja kommer med. jag tror inte jag säger det.. eller? hmm jag måste fundera. jo.

Jimmy viking sa...

Filosoferande i pösbyxor, jadu. Som jag förstått det är det mest (bakfylle)ångest som pösbyxor får se. I alla fall i Uppsala-Rus men där är vi ju lite som vi är också! :-D

Synd att du inte kunde hänga med när vi rodde senast. Det var riktigt festligt faktiskt!

Frej sa...

Jag är en stor anhängare av otippad botanikpoesi, "OBP"
så djävla svårt att säga bara.

Tror faktiskt du säger det ibland, men det blir inte alls lika framträdande som när man läser.

Det är så typiskt när jag nu för en gång skull planerade hemresan i god tid så visar det sig strax därefter att jag dels missar rodden med er & sen också fjölnir-blotet nu i helgen. Impulsagerande skall bli mitt levnadsmåtto framöver.

slingerbult sa...

Så jävla fint, ursäkta uttrycket!
Jag känner på mig att jag kommer att bli supernöjd!

Frej sa...

Med tanke på hur mycket jag svär själv är det ganska lungt kan man säga ;)

Skitkul att du gillar den!
Det är en liten uppkäftig kniv, inte stor alls men tack vare tyngden ligger den fint i handen och den kommer bli vass som sjutton efter avslutande bryning och eventuell strigel.

kurage sa...

Bra jobbat!