lördag 9 maj 2009

Vad som komma skall

Känner ett starkt behov av att skriva något även om jag inte har något att visa upp.
Den gröna kjorteln är nu färdig på riktigt med alla sömsmåner ordentligt nedsydda. Den har till och med blivit ordentligt premiäranvänd och testad under fem dagars lajv förra veckan och den var hur skön som helst faktiskt. De tajta ärmarna var inte minsta problem utan rörelsefriheten fungerade sketabra. Får väl se hur det blir med brickband framöver, kanske kan byta till mig eller nåt.
Det innebär att vårens alla påbörjade projekt är klara så nu går jag och väntar på att åka hem nästa lördag och dra igång med nästa period eller vad man skall kalla det. Flera projekt står och trampar i farstun så det kan vara bra med ett litet avslut här så jag kan börja med tom skalle sedan. Fick ju inbjudan från kravallslöjd här för ett tag sedan så vecka 21 skall jag alltså hålla mig hemma och mölja på med en massa olika grejer har jag tänkt. Material är fixat till Elins kniv så förhoppningsvis kommer den ganska långt då. Likaså skall det nog göras en del hyskor & hakar till min doublet.
Har också beställt rutigt tyg till min långrock som förhoppningsvis dyker upp nästa vecka innan jag åker för då skall den börja sys också den veckan. Har inget mönster utan kommer plocka lite här och var från bilder på nätet samt kika på plagg hemma och sno idéer därifrån. Omständigt och kul men sist jag sydde efter mönster (lila sammetskavaj i nian) blev det inte alls som jag ville eftersom det inte fanns några mönster av den modell som jag var ute efter. Har visserligen använt kavajen men inte alls så mycket som jag ville från början. Minns ärligt talat bara en gång vilket var på studentkortet från gymnasiet.

Rocktyget alltså.














Fick syn på den här bilden bland alla gamla bilder på datorn och eftersom jag aldrig skrev om dem när de gjordes förra vintern kan de väl få komma med nu. Har inte fäktats sedan förra våren men kan förhoppningsvis ta upp det igen till hösten. Hur som helst så gjorde jag tre svärd då när vi började och den här modellen fick det sympatiska namnet Dräpur 2.0. Mitt eget som gjordes först heter då förstås Dräpur men eftersom jag gjorde en del ändringar till de här två blev det en något uppdaterad version.
Pommeln är inspirerad av Pavel Mocs Violet om någon tycker det liknar.

Inga kommentarer: