torsdag 11 juni 2009

Fler Binns knivar

Var igår kväll på ännu ett knivblads-överlämnar-fika med en av Uppsala Ruserna och den här gången skall jag göra både kniv och slida till blad av Paul Binns.
Skaftet är ganska långt inspirerat av en vendeltida kniv från Gotland, men typen av skaft med plåtbeslag kring ändpartierna verkar ha förekommit även under vikingatid så det skall nog gå bra.
Slidan kommer påminna en del om den jag gjorde förra året, men med den skillnaden att slidans holk också blir täckt av plåtbeslag. Den filade ornamentiken blir även den lite annorlunda. Gotländsk förlaga det med konstigt nog :)
Förra årets vikingakniv.
Villes kniv från förra inlägget tas itu med nästa vecka, för den som väntar.
Sen kom ju Elins vantar flygandes med posten här i förra veckan, vilka har egenskapen av delbetalning för hennes kniv.
Ja det har ju du redan skrivit så det behöver jag kanske inte ta igen :)
Tog en sväng ut i stadsdungen och fotade dem i lite bättre miljö än vad lägenheten har att erbjuda.
Hur djävla sköna som helst och senaste tiden har det ju faktiskt varit konstant skitväder så de har allt blivit använda en del redan.
Var riktigt härligt i lillskogen för träden hade precis slutat droppa efter regnandet och ett sånt där varmt dis steg sakta från backen. Borde finnas ett ord för det egentligen & det har det väl säkert gjort också. Dröppaftan, eller nåt sånt. Etterblötan? ja jag vet inte...
Kniphona & ungar på flykt från kamera (måste va knipor annars skäms jag som en skallad bäver).
Just här skriker honan till ungen "Amen simma då för i helvete, han är ju efter oss!!"
Egentligen flydde de inte alls utan simmade iväg eftersom de tröttnade på mig då jag inte gav dem nåt att äta. Det verkar va nån typ av fågeldam ute i skogen & folk proppar dem väl fulla med bröd & grejer vilket har fått dem rätt tama.
Lägg förresten märke till den impressionistiska vattenytan med sitt uttrycksfulla töcken. Visserligen inga näckrosor men väl lövträdens spröda spegel.
Jag är snart klar med sista hemtentan i konstvetenskapen.

4 kommentarer:

slingerbult sa...

Schysst att de passar så bra!
(och ja, det ÄR knipor)

Frej sa...

Jo
tack för artbekräftandet :)
tänkte du kanske kunde ha nån idé om det

Kerstin sa...

Hej Frej!
Sitter med mitt eget Binnsblad och kommer snart börja med finputsandet, det blir mitt första knivskaft (koben, läder och klibbal). Bladet är likadant som Cajsas. Tanken är att jag ska göra en skida som är väldigt lik den du tänker göra. Hur tjock mässingplåt använder du dig av? Jag är sjukt nyfiken på det!

Frej sa...

Tjo!
:)Haha! har ni alla blad av honom eller?
Kul med klibbisen, är så låst vid min kära gamla masur att det sällan blir andra träslag.

Ja, plåten. Den smått pinsamma sanningen är att jag inte minns.
Den är antingen 0,5 eller 0,7. Troligtvis 0,5 och hur som helst tycker jag absolut inte du skall ha tjockare än så. Ser man på fynden känns det fan som plåten är hälften så tjock i vissa fall.
Kolla på vapenkniven på Gustavianum nästa gång.

Köpte min från slöjddetaljer men kanhända finns det tunnare nån annanstans, eller så får man hamra den tunnare själv :)
Lycka te så får du visa sen hur det går!