tisdag 23 juni 2009

Kniv, backsvalor och en liten hackis

En färdig Ville kniv som han nu dessutom fått överlämnad i eftermiddags. Tror den blev uppskattad och jag är allt nöjd själv också.

Binns hade ju låtit bli att slipa upp eggen så jag fick chans att gå lös med slipstenen och sedan finbryna det sista med gamla fina brynen från Höjda. Tog väl ett par timmar men det är faktiskt rätt skoj när man sakta ser hur eggen träder fram och kniven slutligen blir sådär härligt vass så den suger fast i nageln när man försiktigt låter den glida över.
Och det här är en liten omotiverad bildkavalkad från Ransäter & Sunnemo, tagna i knivpauserna. Cajsas kniv är förresten skaftad också men jag väntar med bild på den tills den ser lite roligare ut.
Bergklint enligt pappa.
Den såkallade hyttälven i Sunnemo och det krävs väl inte så mycket förklaring till varför den heter så.
Som alla gamla bruksområden är det förbaskat fint & frodigt längs med den, sista biten innan den rinner ut i Grässjön (parti av Fornklarans dalgång).


Ale-älven kan den också kallas.
Vi blev också utskällda av en mindre hackspett som inte tyckte om att man var nära boet.
Usel bild men fin fågel.








Mer fåglar i form av backsvale-meckat vid Klarälven mellan Ransäter och Olsäter. Pappa & jag har pratat om att ta oss fram till kanten här i flera år och av nån anledning blev det av just nu.
Riktigt riskabelt ställe att häcka på eftersom man ser att det hela tiden verkar ske ganska stora ras ned i älven, när den systematiskt äter sig allt längre in i sandbanken.
Men tydligen också ett väldigt populärt ställe att häcka på.
Jag kom tyvärr inte närmare med kameran men med kikaren såg man ungar som tittade ut ur många av hålen och en massa matande föräldrar.
De är inte stora alls faktiskt och helt orädda så man fick chans att se dem på nära håll. Dock lika snabba som hus- eller ladusvalor så det var lite marigt att försöka fota dem i flykten.
Åker hem igen för sommarlov nån gång fram i helgen så då blir det mer knivar och dessutom skall det påbörjas en fodralkam till, så får vi se hur desperat jag blir den här gången.

8 kommentarer:

Anonym sa...

Fantastiskt tjusig kniv det där! Du gör knivar på beställning så vitt jag har uppfattat va? Jag är nämligen lite på jakt efter en kniv som passar järnålder och/eller tidig medeltid. Du kan väl klura lite på det, så får vi se hur det blir.

MVH/ Anton
Hör av dig om du är intresserad.
wijk_90@hotmail.com

Frej sa...

Fint att höra!
Mejlar dig senare idag.

Jonas sa...

Snyggt jobb Frej! Jag skulle gärna se en bild på öglan och hur du har fäst den. Kan du maila en sådan bild?

Frej sa...

Är rädd att jag inte har så många tydliga tagna på den men skall se vad jag hittar, kan finnas nån kvar från den förra kanske.

lena sa...

ahh det vart tjusigt med sådär olika trä. de är så otroligt olika så det skapar snygga kontraster men smälter ändå ihop fint om du förstår vad jag menar :)

Frej sa...

Förstår precis, dessutom är deras färger mycker mer lika än man tror, bara det att nyansen skiljer.
Levande material är det bästa som finns.

Lill-nikke sa...

riktigt snygg kniv Frej!
du är duktig du!

Frej sa...

Tackar ödmjukast!
provar gärna på att göra knektaknivar också ;)