måndag 29 juni 2009

Smyckekniv & mer rutigt

Tidigare idag dök en tanke upp i huvet som man skulle bli lynchad för om den sades högt. Nu sade jag aldrig något så det gick bra, men nära var det att det gick åt helvete.

Tanken lyder som följer.
"Skönt ändå att det är såpass varmt"

Helt oförsvarbart, men till saken hör att jag vid tillfället satt och tittade på slutet på "Injengör Andrées luftfärd" med Max von Sydow och i jämförelse med deras Vitö-vistelse är sommarvärmen här ganska behaglig.
Men det är inte mycket vettigt man orkar göra nu tyvärr, med temperaturer på 30-33 grader under stor del av dagen. Klarar iofs värme hyfsat bra men man vill ju inte klanta sig och riskera att göra fel på projekt som kräver rätt mycket skärpning & fokus.

Hur som helst börjar Cajsas kniv bli småfärdig så skall jag väl ta itu med slidan framöver.
Första kniven jag gör med metallbeslag kring skaftet...


...& det gick bra.
Jäkligt kul grej att prova & det gick över föväntan lätt att passa in plåten med böjning & grejer.
Började ikväll med den lilla flirpen som änd-ringen skall löpa genom, vilken får en lite annan utformning än på de två förra.

Ian Anderson rocken så långt som den kommit. Kändes ju väldigt motiverat att ha den på sig i värmen.
Har mer eller mindre bestämt mig för att hela skall fodras eftersom det verkar vara enda smarta sättet att dölja sömsmånen på där bak. Fram är det inte så mycket att se än men sedan skall slag och krage kantas med brun sammet och så skall jag leta på några bra knappar, dels fram men också för de två i ryggslutet. De som skall sitta på varsin sida om mittflärpen.
Just såhär brukar man kanske inte stå så ofta men jag tycker tyget faller så jäkla snyggt så var tvungen att demonstrera.
Syandet går inte fort men med tanke på att jag inte har nåt mönster att gå efter förutom min gamla frack är jag helnöjd med hur det tar sig.
Imorrn kommer eventuellt slidan till Elins kniv att sys samt orneras så jag hoppas på kaotiskt åskväder hela dan så hjärnan slipper lite av värmen.
Natt!

5 kommentarer:

lena sa...

jag lyssnade på jethro tull här igår!! det var per som jobbar här som sa "vi måste lyssna på jethro tull" och han pratade om anderson så jag sa att du sydde en rock som han har. det var fint det

ps. jäkla produktiv du är med knivarna! ds

ps2. det finns en knivmakare heter dage. ds2

Cajsa sa...

Ooooh, kniven ser jättefin ut! Kan inte vänta tills jag får se den på riktigt :)

Vi har just kommit hem från Foteviken. Det var mycket trevligt, vi hann med att shoppa bling, löjligt billiga tyger och massa annat trevligt. Ha en fortsatt trevlig sommar!

Frej sa...

Haha! va kul att bara helt apropå säga en sån grej :)
musik binder människor samman
och najtråd.

Gött att du gillar den Cajsa, alltså man känner ju spikarna och skarvarna men det verkar inte som man störs av dem alls egentligen. Lite ovant för mig bara.
Får väl se till att hänga med ner nästa år!
Tack detsamma!

förresten lena, vad skall jag göra åt att han heter dage, eller är det nån som nån känner?

lena sa...

alltså oj. dage bor här i vuollerim och gör knivar. han har öppet i hans hus ibalnd. jag ska gå dit nån dag och kika vad han gör för saker!

Frej sa...

Aaa då blev det klarare :)
bra det där med folk som låter andra titta på ens grejer.