fredag 24 juli 2009

Den färdiga 1300-tals kniven

Tjohopp i päronskogen!
Igår kväll (som alltid när man är för trött och ljuset för dåligt) blev Elins kniv klar.
Det är lite kul för när jag tänker tillbaka tror jag det först var prat om en lite enklare kniv, men nu har det, föga överraskande, slutat med en av de jävligaste knivarna som finns i "Knives and Scabbards" :)
Men den har varit riktigt kul att göra, så varför inte. Ja ni har ju redan sett hur jag har gjort den så det är väl inte så mycket att säga egentligen. Har i största möjliga mån försökt efterlikna originalet både när det gäller kniven och slidan, som visserligen inte hört till just den kniven men jag tyckte den passade bäst i både ornamentik och storlek så valet var enkelt.
Blad av Micke Maasing, 3mm mässingsstång vid midjan och en tunnare bit på knappen.
Samt fällhorn av älg troligtvis hittat någonstans inom det här området :)
Det låg i ett hörn i snickarbon i Höjda så jag skulle tro det är Per eller Viktor som hittat det bort på skogen för bra många år sen. Man måste ju passa på att använda närproducerat när det går.
Måste säga att jag verkligen gillar alla de små mystiska djuren, det är som en liten berättelse på både fram och baksidan, med fåglar, lejon och små ulmerkottar som vaktar kniven åt en.
Skall bara bryna bladet en sista gång så det blir riktigt vasst, men sedan skall den skickas söderut & så hoppas jag den kommer till användning och blir omtyckt.

16 kommentarer:

Mikkel Frederiksen sa...

Jeg er virkeligt imponeret! Helt fantastisk fin er den blevet :-)

Er især imponeret over hvor tydeligt dekorationerne står frem. Stregerne ser ud til at være blevet temmeligt dybe.
Er der et apecielt trick, eller er det bare at gå det over flere gange?
Bruger du noget specielt læder? Rårand, eller sådan noget?

lena sa...

jäkligt vackert som sagt! och fint snnideri i bakgrunden. vad är det och på vad?

Frej sa...

Jättetack!
Jo de är rätt djupa och lädret till den är för en gångs skull inte rårand faktiskt, utan sån där shaft-läder eller masurläder. Det är ju en anings tjockare och betydligt mjukare att jobba i så mönstret träder fram bra.
Sen har jag mycket riktigt gått över det två gånger, först när det var ganska blött(& jag var helt tom i huvet & höll på att ge upp :) och sen lite senare när det torkat pytte. Verkar som om mönstret stannar bättre i torrare läder.
Eftersom figurerna är så små & detaljrika går det inte heller att driva in mönstret utan jag byggde upp det med en massa små tryck med en gammal virknål. Så får man släta ut linjerna lite i efterhand bara.

Det Lena är ett smärtsamt minne från tiden innan arkeologin :)
Någonslags ickeexisterande rundjur på en gammal björkstock. Har varit på väg att visa den sen jag startade bloggen men det har inte blive av än. Kanske kommer snart...

slingerbult sa...

Alltså, det är helt fantastiskt!
Jag är sjukt imponerad och kommer antagligen att hoppa och skutta när kniven anländer.
Förövrigt tycker jag att den klarar sig utmärkt utan blyinfattningar.

Louise Schelde sa...

Jeg er misundelig på Elin :0) - hvor er den smuk Frej. Nu glæder vi os så bare til at se Elin i smukke 1300-tals klæder også...

Lena sa...

Så superstilig att jag helt saknar ord!

lenin sa...

haha en till lena. hur ska vi nu skilja oss ifrån varandra?? jag får skriva lenin helt enkelt. jaja rundjur... hmm du kanske kan få designa min tatuering sen :) förresten har jag broderat min kjortel. det är fult. som mycket som jag gör... tyvärr för tjockt garn så rundjuret blir inte alls så runt och snirklande vackert som du ritat det. jag borde brodera om. nu när jag provat en gång. men vem orkar det? förhoppningvis ser man att det är en drake eller två i slutändan. visar bilder när det är klart

Jonas sa...

Vackert Frej!
Var inte så imponerad över mönstret i förra inlägget om kniven (verkade så otydligt och plottrigt). Det tar jag helt tillbaka nu, sorry... Resultatet är som sagt mycket vackert. Den får en glad och stolt ägare i Elin.
Har kniven fått något namn?

Frej sa...

Fina ord från fina människer :)

Känns jävligt bra å höra Elin, trodde väl iofs att jag var på rätt väg men man vet ju aldrig.
Å stort tack till er andra också! har inte så lätt för att bli rörd men kul är det ju likförbannat.

Fast Lena, ja lenin alltså :), seriöst är du inte nöjd tycker jag absolut att du skall göra om. Beror väl lite på hur lång tid det tog, men det är bara att låta det ligga ett kort tag och sen börja på nytt. Annars kommer du ju inte tycka det ä någe kul att ha den.
Tror samtidigt du överdriver lite, har för mig det lät likadant om tältet och det har ju funkat hur bra som helst. skall bli kul att se bildur.

Ja Jonas den var inte färdig då så det är helt rätt att du tyckte så, gjorde jag själv åtminstone.
Näpp, inget namn. Elin får nog hitta på det själv om hon vill.

Ville sa...

Fantastiskt snyggt!

Du har verkligen fått till mönstringen bra. Färgen blev också väldigt lyckad (är det vanlig narvsvärta?).

/Ville (nybliven far)

Frej sa...

Haha Ville Grattis uta bara fan!!
ni får skicka nåt rus-mejl om hur det gått sen när ni orkar med.

tack förresten, jo det är vanlig narvis. Lite sådär halvljus variant, fast ändå rätt mörk. ?

lenin sa...

ja du frej. mitt tält fungerar ju bra om man vet hur man ska handskas med det. :) men estetiskt sett gillar jag det. det är charmigt

broderierna däremot var lite svårare. jo kanske jag gör om. men inte på bra länge. det är faktiskt inte så kul att brodera haha. jodå men inte nu.

kurage sa...

Det blev sjukt bra, skön finish också som känns gedigen och inte plastig utan bara helt perfekt!

Bra jobbat.

Frej sa...

Jo tack Anders, jag försökte åstadkomma just det och inte överpolera vare sig kniv eller slida. Var tom. ett tag inne på att bara fila skaftet, men det blev en del smålinjer som krävde lite sandpapper ändå på slutet.

slingerbult sa...

Nu har kniven kommit fram också, och jag är jääädrigt nöjd! Både kniv och slida är så sjukt genomarbetade och det värmer i hjärtat att det är värmlandsälg i skaftet :)

Frej sa...

Fint!