tisdag 7 juli 2009

Dragspelsstämme-exil

Under större delen av föregående vecka ägde den årliga dragspelssämman rum i Ransäter vilket innebär att en enorm mängd husvagnar, norrmän och dragspelande dårar samlas på åkrar och gräsmattor på båda sidor om älven. Såklart inte särskilt negativt för bygden med all medial uppmärksamhet och de pengar folk gör över med när de är här, men för de som inte är översvallande förtjusta i musiken och sällskapet är ett fint alternativ att dra långt som fan därifrån.
Sagt och gjort, fadern och jag gjorde således som förra året och lånade farmor och farfars Paskbo under tre dar. En del gamla torplämningar och hälsokällor besöktes samt Riseberga kloster och Knista kyrka.
De två senare ställena var glada överraskningar båda två och aldrig besökta av mig vilket är lite mysko eftersom de ligger bara några få mil söder om Karlskoga. Å andra sidan inne i Närke så det får räcka som ursäkt tycker jag ;)
Västväggen på kyrkan i Riseberga vilket tyvärr är den enda vägg som fortfarande står.
Klostret byggdes redan på 1100-talet med hjälp av Birger Brosa men brann tyvärr ned efter ett blixtnedslag (sägs det i alla fall) 1546.
Kolla in det "lilla" igenmurade fönstret i mittskeppet, hur stort som helst och välbehävligt lujsinsläpp.
Jag tog en massa bilder där men de säger ju inte så mycket utan mer bakgrundsinformation med planritningar och sånt, vilket jag inte har så de skippas. Hur som helst så var Riseberga ett nunnekloster dit kvinnor från riktigt välbärgade familjer kunde sändas. Även om man alltså levde ett högst enkelt och närmast fattigt liv, i alla fall materielt sätt, krävdes det att man hade stora tillgångar för att kunna finansiera sin vistelse där. Orsakerna till varför kvinnor sattes i kloster kan man fundera en hel del på & egentligen vore de intressant att rota vidare i.
Sen fortsatte vi uppåt Knista kyrka norr om Fjugesta och det var faktiskt ett riktigt häftigt ställe. Utifrån är kyrkan lite sådär vanligt småtråkig som en vitkalkad stenkyrka är, men innanmätet var desto bättre.
Etfter dendrokronolgiska undersökningar av takstolarna har man kommit fram till att långskeppet kan vara uppfört redan 1123. Takstolarna är dessutom av samma speciella typ som i de norska stavkyrkorna vilket skvallrar om hög ålder både på själva byggnaden och det som föregick den.
Valven som nu skymmer de fina takstolarna slogs på tidigt 1600-tal och pryds av skitsnygga takmålningar daterade till 1617.
Den röde vallar får.
Jag har fler bilder liggandes på datorn så vill nån ha är det bara att fråga.
Nyanserna har såklart blekts med tiden men är ändå effektfulla så det förslår. Man behöver egentligen många timmar för att titta på allt.
Vid en torplämning uppåt gränsen mot Västmanland ställde jag mig på en sten för att titta på utsikten och upptäckte en liten skogsbrand bort på ett berg.


Pappa fick till slut täckning på mobilen och ringde men de hade redan fått larm och brandflyget kom strax därpå. Brandkåren mötte vi en bra stund senare på väg därifrån så förhoppningsvis hann det brinna av en del innan de kom fram. Helt obebyggt och fin skog så det är bara bra för livet om det brinner lite då och då. Sveskog håller säkert med :)
Fin sinner.




Å en bild på Kroksjön.
Fint litet fiskeställe med smålom och ett stråk med urkalak rakt över sjön vilket ger möjlighet för en massa fina ovanliga växter att trivas där.

Håller på att bocka plåten till Cajsas knivslida & det kommer nog bilder på det ikväll eller imorrn.

2 kommentarer:

slingerbult sa...

åh.. Riseberga, det är så fint. Vi brukade stanna o fika där när jag var liten.Men Knista har jag helt missat. Ska helt klart bli ett besök nån gång när jag är hemma i bygden.

Frej sa...

Jo degefors är ju supernära så det får du göra.
Verkar finnas en massa fina ställen därikring på höjderna med diverse järnåldersgravfält & gamla galgbackar, eller vad nu "Spökullen" är för nåt.
Måste dit igen känner jag.