lördag 18 juli 2009

Fick igår undran om hur man får till spår i plåt och det passade sig ju så bra att jag igår åkte upp till Ransäter för att fortsätta med sommarens andra järnålderskniv, så här kommer en liten kort fjulp om hur jag gör. Men kom ihåg att det här är min andra järnåldersslida överhuvudtaget, så jag håller fortfarande på att utveckla en metod som känns bra. Vissa moment kommer alltså helt säkert att förändras med tiden.
Mejsel, dunkel och någonting dåligt att ha som underlag. Inte för att hyvelbänken är direkt orörd men det blir rätt djupa märken av plåtkanten.

Håll mejsel mot plåt och slå sen en gång med hyfsad bestämdhet annars är det lätt att halka och få märken utanför linjen. Sen kan man rensa spåret med fler lite lättare hugg, vilket nu är smidigare eftersom man kan följa det grova spåret och slippa va rädd för urspårning.
Det här väl en sån grej jag nog kommer hitta en bättre lösning på framöver men just nu hugger jag böjen med ena hörnet av mejseln.

När allt sen är hugget rätas linjen upp med nålfilar av valfri form. Rund och trekantig har funkat bäst hittils.
Efter snabbövergång med en liten polertrissa och fint sandpapper (800 (eftersom det låg närmast)) ser det ut såhärer. Vill inte fixa ytan helt klar än eftersom nästa steg är att fila ut trappstegen och t:ena.
Men först skall jag åka till Rannsjön och stenålderssnorkla lite innan regnet kommer, så ny rapport blir imorrn.
Man skulle kunna säga att jag skall bada i bara mässingen, men så dålig humor hoppas jag att ingen har.

4 kommentarer:

Kerstin sa...

mycket mycket intressant!! roligt att se hur skidan tar form så detaljerat!!

Frej sa...

Ja det är ju jättekul om det kan va till hjälp för nån.

Ville sa...

Din mejsel verkar vara av just perfekt storlek. Jag håller på och kämpar med en 1cm-mejsel, inte kul.

/Ville

Frej sa...

Men du om det inte är något fullständigt oförstörbart stål i mejseln kan du ju fila ned den en bit. Dessutom har jag filat eggen svagt bågformad så att inte hörnen riskerar att gå ned för djupt i plåten. Skulle man då hamna lite snett på linjen märks det inte lika mycket som om eggen är helt rak.