fredag 31 juli 2009

Om skörd liar & längtan efter kroppsarbete

Det går ett riktigt bra program på svt nu om en dansk kille, 23 24 nåt såntdär, som flyttat med sin tjej till en gammal gård som de skall bruka med äldre enklare metoder, tillsammans med häst & så lite motoriserade redskap som möjligt. Det är inte sådär naivt grönavågen-aktigt som man hör historier om ibland utan de verkar ha rätt mycket sunt förnuft och tidigare erfarenhet av vad det innebär att leva så.
Deras arbete och hemmavistelse från Uppsala har fått mig rejält sugen på att göra grejer igen, att få möjlighet att på allvar skita ner sig och åstadkomma förändringar & resultat på samma sätt som gjordes i Höjda när jag var mindre. Efter tre år i Uppsala är jag så förbannat svältfödd på arbete uti marken och det var nog delvis därför jag stack hem därifrån i höstas. Avsaknad av vettig bostad var såklart grundorsak men det låg mycket annat bakom också.
Ängsmark finns inte mycket vid huset i Ransäter men vi har gjort en liten fläck som vi brukat slå med slåtterbalken, men i år sade pappa & jag att vi kör med lie istället. Är väldigt längesedan sist så det skall bli skönt att få prova igen på större yta än jordkällarn.
Lite olika blad varav de kortare passar bra för stenig kuperad mark med mycket odlingsrösen.
Slipning.
Jag brukade ofta dra stenen åt pappa förr så det var lite ovant att få slipa lien på en så liten & eldriven sak som den här. Men det funkade finfint det med.
Bred skall eggen va och riktigt vass för även om man säger att man slår med lie är det egentligen just det man inte skall göra. Gräset skall skäras med mjuka rörelser och så lite anstränging som möjligt, dels för att orka mer men också för att bladet inte skall gå av vilket är lätt hänt om man slår i sten. Ett sånt blad fick tjäna som min första lie :) Skall se om jag inte kan hitta nån bild på det.
Ljå heter det på norska förresten. Finns också ett norskt pojkband som heter Ljå, sånahär riktiga myskillar :)
Som tur är tog vi med en hel del verktyg & annat från Höjda, som exempelvis det här aldrig tidigare använda brynet.
Obetalbar trotjänare.
Monterat & klart för minislåtter sen när det är överblommat & färdigt att slås. Orvet är också väldigt nytt. Fint lent slitage vid händerna så risken för flis är noll.
Krusbär
Vin
Har sällan sett så gott om bär som det är nu, vare sig i trädgårn eller i skogen. Plockade 6 liter blåbär i förra veckan på ett par timmar & hjortron har det också blivit en hel del. Gotlandsveckan får gå fort så bären inte hinner försvinna innan man ä hemma igen :)
Skall förresten bli jäkligt kul me Visby i år för förhoppningsvis kommer man ju få chans att träffa mycket folk på riktigt som man bara haft kontakt med på nätet tidigare. Är inte alls någon datormänniska så det känns alltid lite otillräckligt det här med forum & mejl, men det får väl va substitut när avstånden blir för långa.
En liten kik på arbetsattiraljer vid nitning av Cajsakniven.
Alla beslagen är på plats nu så det är bara finputsning kvar.
Energitillskott i form av musik & bär är lika viktigt som kulhammare & låtsasstäd, banne mig.
Annan kik på hyllan där de flesta alstren hamnar i väntan på att få komma till sina nya ägare. Liggandes tillsammans med en del riktiga gamlingar som får va mina egna, allt kan man ju inte ge bort. Knubbisen till höger om drakkniven är min första och det är rätt kul att minnas tillbaka på alla upptäckter man gjorde under tillverkningen.
Vet inte riktigt var den röda tråden ligger i det här inlägget, jag tror mest det är hjärnan som börjar få idéer om framtida pyssloämnen och grejer som vore kul & givande att ägna sig åt.
Mmm...?

14 kommentarer:

Mikkel Frederiksen sa...

Vi har haft glæde af "Bonderøven" her i Danmark i to år nu. Vi ser meget frem til 3. sæson som starter her til efteråret.
Så vi er helt enige i at det er en fantastisk program-serie :-)

Alle afsnit kan forresten ses på www.dr.dk. Bare søg på "Bonderøven".

Mikkel Frederiksen sa...

Og tak for Jethro Tull nummeret!

Frej sa...

Hihi! va kul :)
Å tack själv för infon om att det går att se på nätet, guld värt. Vårat kära SVT har det inte på sin hemsida nämligen.

Tullarna är fantastiskt bra faktiskt, både akustiskt & i de tyngre låtarna. Å Ians röstläge ligger dessutom tillräckligt lågt för att man skall kunna sjunga med i de flesta låtarna.

Sara Westling sa...

Ja, jag har också förälskat mig i den så kallade "bonderöven". Finns tydligen en folkhögskola i Sunne där man kan gå en kurs i självhushållning. Så det är min plan efter mastern. Sen ska jag leva som bonderöven! Sjukt snygg senaste kniv förresten. Galet vad duktig du är!

Frej sa...

Jaa skall det bli Värmlänning av dig, underbart!!
Jo det stämmer, södra viken verkar ha en del kul grejer faktiskt, inte bara näste för maskinförare & eddie meduza-maffian som jag trodde i högstadiet :P

Tack för det Sara, ä rätt nöjd ärligt talat.

lena sa...

jag gillar verkligen inlägget. jag invänder bara mot en sak :) "naivt grönavågenaktigt"

haha

Emma Westin sa...

Ja vafan, Frej? Gröna vågen är ju den bästa av alla vågar :D.

lenin sa...

om vi ska prata frmatid så planerar jag att gå skorstensfejar-utbildning till nästa höst. och ännu längre i framtiden byggnadsvårdsprogrammet på gotland.

och jag vill ha en gård. en liten. med en odlingsplätt och en liten hög med skog. och trägolv, linoljefärg, bröstpaneler, schabloner och getter. så kan vi inte köpa en by ihop?????

Frej sa...

:) Visste väl att ni skulle bli lite provcerade.
Menar det att ibland stöter man på folk vars bild av det här med självförsörjning stämmer väldigt lite överens med hur det faktiskt var för 50-100 år sen och fortsatt bak i historien.
Tycker de har lite för naiv & idealiserad bild av saker & ting.

Gemensam by/gård låter skitbra, under förutsättning att getterna får sällskap av Värmlandsfår.

lenin sa...

jo jag förstår precis vilka slags människor du menar :)

och jag vet att du vet och vi vet att många grönavågare lyckades jäkligt bra. även om många kanske vände hem tillslut till förorten ändå.

kanske är det mer idag att folk svammlar och idealiserar ett faktiskt slitsamt och strävsamt liv. men strävsamt ska det vara!

jag ska definitivt kolla in rövbonden för jag har missat den.

getterna vill säkerligen ha sällskap av värmlandsfår så det blir bra!

Frida Bengtsson sa...

Hej!

Så det var Uppsala du försvann till?! Du verkar göra riktigt fina saker! Bor du i Ransäter på heltid nu eller?

Ha det gött! /Frida

lenin sa...

nu får ni alla samma meddelande ni som är på gotland men...

hmm det är lite konstigt. jag kollar tydligen era bloggar varje dag. för nu blir jag förvånad varje gång ni inte har uppdaterat. men så minns jag... de är ju på gotland. på medeltiden. jo. ingen dator där inte.
nästa vecka lär bli busy busy då alla ska uppdatera och visa mig bilder. jag väntar på er. kram lenin



ps. har nu sett bonden. förutom att han verkar rolig och uppfinnelserik så han dessutom sådär söt som håkan hellström, med hatt och allt. förstår att han charmat sverige och danmark :)

Frej sa...

Hej Frida! Det va fan ett bra tag sen

Jepp stämmer bra, blev Uppsala istället för Gotland.
Nä den där hemturen varade bara under höstterminen, så i vår har det lästs ymningt som sjutton och sen drar det igång igen nu i höst med master och troligtvis rätt mycket eperimentell arkeologi.
Men jag försöker ju vara hemma så mycket som möjligt förstås eftersom suget efter både hantverk & skog finns där konstant.
Ha det bra själv & kul att veta att du lever :)

Tror vi är helt överens där egentligen Lena, förutom att det är hans tjej som är den söta ;)

lena sa...

jo hans tjej är också jäkligt söt. det har du rätt i!