tisdag 11 augusti 2009

Visby

Kom igår hem efter drygt en veckas vistelse i ett varmt och medeltida Wisby.
Det har faktiskt varit riktigt jäkla kul rakt över och jag kan inte minnas en enda grej som inte varit skoj eller givande. Häftigaste upplevelsen var såklart trixarnas eldande i nordergravar precis som förra året men en hel del annat inspirerande har också hunnits med.
Det klart roligaste har varit att få träffa så mycket bra folk som man visserligen har haft kontakt med tidgare men faktiskt aldrig träffat på riktigt. Anders Kerstin och Edvin har väl pratats med mest men också flera andra, som när Krikkan mä kompis kom och störde mitt i den spännande sagan om David/Erik och Levern. Ursäkta om jag kanske var lite villrådig där i början men jag hade tagit för givet att du var kille precis som den Krikkan jag bodde med :). Tack också till alla okända människer som kommit fram och berömt mig för kläderna samt varit nyfikna på hur jag gjort dem. Rätt annorlunda upplevelse när man hör folk stå bakom en i kön på bistra haren eller på marknaden och diskuterar färgsättningen på ens kläder och huruvida de själva kanske skulle göra något liknande :)
Sen har jag förstått att det rått oklarhet angående vissa saker så här kommer ett litet klargörande för att få bort eventuella tvivel.
Jag är blott 22 år och alltså inte nåt 30+ skäggo om det nu funnits anledning att tro det.
Jag är inte heller speciellt kort, ja inte överdrivet lång heller för den delen, utan någonstans kring 183 cm lång.
Har sisteligen ej några korrekta skor men det skall rättas till under hösten.
Inköpen under veckan har varit ytterst sparsamma och sträcker sig endast till tre grejer. En bit kläde, tidigt 1300-tals glas samt ett par spännen för framtida hosband.
Veckan innan medeltidsveckan växte idén om att göra ett trefärgat överplagg likt de man kan se i manuskriptet The Romance of alexander och det här persikofärgade klädet kommer utgöra ena halvan av torson på det plagget. Samma återförsäljare har ett ljusblått som kommer passa perfekt till andra halvan och nederst kanske det blir grönt. Vi får se.
Leker lite med tanken på att ha knäppning ända upp till axeln också men är ännu inte säker på vilket som blir snyggast.
Hade i vanlig ordning ingen kamera med mig men ni vet ju själva hur ni ser ut så...
Veckans överlägset bästa replik löd "Förnuft vann över välvilja" och gavs av Brevik då han berättade tidigare nämnda historia.
Hittade förresten bilden på mig med lie i lite yngre år.
Tvivelaktig på många sätt, men rätt kul.

4 kommentarer:

Björn sa...

jag såg dig på mtv, men kunde aldrig springa ifrån jobbet för att hälsa då dig. synd.
jag har följt din blogg ett tag nu, så jag blev överraskad när jag såg dig.

lite extra surt är det kanske när jag såg bildbevis att du hängde vid korps, där jag var förbi flera gånger i väntan på brickbandsbriskor.

lena sa...

haha var har folk fått dessa uppfattningar och tankar om dig?

har du någon bild på din tilltänkta klädnad?

Krikkan sa...

Hahah, det är helt lungt. Det är inte omedvetet och nästan meningen att folk ska tro det.

Frej sa...

Lär bli fler tillfällen.
Annars kunde du ju ha hojtat till, kanske hade jag hört. Fast Frej låter å andra sidan väldigt likt Hej! så det är inte alls säkert jag hade brytt mig :) brukar sålla bort de ljuden bland folk.

Okänt Lena, okänt. Verkar vara för att det är vanligare att man har de egenskaperna när man gör det jag gör, eller nåt?
högst förbryllande
Skall fixa bild, måste bara leta upp nån snygg i "högen". Vet att jag sett nån riktigt kul snubbe nyss här.

Bra det Krikkan, var ju ingen negativ överraskning.