måndag 21 september 2009

Dervish

Det här är första gången jag dokumenterar nåt målningsprojekt såhär steg för steg och förhoppningsvis kan det vara rätt kul att följa, framförallt i efterhand när den väl är klar. Tuffaste vore ju att fota den i bestämd vinkel och sedan göra film av bilderna, sådär som brittiska naturfilmare envisas med att göra. Men riktigt så ambitiös är jag inte.

För första gången har jag också ett namn på verket och troligtvis kommer den heta "Dervish". Varför lär bli uppenbart framöver, ja såvida inte någon redan nu utifrån originalbilden kan se varför?
All djävla heder till den i sådana fall.
Det där mörka fältet upp till vänster är bara lite kaffe som jag råkade spilla igår. Jag är rädd om mina grejer.

Efter senaste inlägget satte jag mig en stund och tittade på bilden och ganska snart började en massa rovdjursansikten träda fram, så nu kommer jag försöka göra dem tydligare, men ändå på ett sätt så att man kan förstå att jag utgått från realism, om än en ganska derformerad sådan.


Ni ser den skällande hunden här va, som ser en rätt i ansiktet? Måste säga jag gillar den bäst själv hittils. Saken är den bara att samma figur kan ses som ett björnhuvud sett från sidan. Hundens nos utgör skugga ovanför ena ögat på björnen och nosen är ganska tydlig där till höger.
Längst ned till höger fick jag syn på Cernunnos också och vad kan vara mer passande än att ha honom med?
Nu skall jag, efter kvällspromenix, vara duktig och "fortsätta" läsa om den konstihistoriska historiografin. Det ni, många ord där, betyder nåt gör de säkert också.

4 kommentarer:

Krikkan sa...

Tack för senast, det får vi göra om nångång:)

Är det bara jag som ser en kanin? Eller den kanske också är tänkt?

Frej sa...

Jo detsamma, kan säkert bli.
Säger jag på sådär sedvanligt svävande sett :)

Öy vart ser du en kanin, inte som björnen väl? Eller ja kanske iofs.
Det är just det här jag är ute efter för nu har jag lite grand låst mig vid rovdjur, men det kan såklart finnas annat också. Som kaniner tex. även om jag ju förstås i det här fallet ä lite skeptisk till just så gulliga djur ;)

Krikkan sa...

Nä, jag tror int de är där björnen är, för den är väl i det gulgröna lite längre upp.
Min kanin är i de av de gulgröna som är längst ner, med ett ganska runt huvud, ett öga och en nos mot höger, och ett stort öra där den mörkare skuggan är vad som ger formen.
Äh, kaninen är inte nödvändigtvis gulliga, i lågstadiet ritade jag mördarkaniner med vassa huggtänder och jag vet int allt va dom hade:P

Frej sa...

Ledsen jag ä helt borta där, kanske hittar den framöver.
Jo Python har väl satt sina spår hos de flesta.