torsdag 17 september 2009

The Graduate

Ja idag kom så min kandidatexamen i arkeologi, per rekomenderat brev så jag fick ta en liten promenix genom stadsdungen över till Eriksberg för att hämta ut brevet. Egentligen borde man ju stanna upp lite nu och ägna några veckor åt att reflektera och filosofera över de här tre universitetsåren, men mastern är redan påbörjad med seminarier i konstvetenskaplig teori och metod en gång i veckan, så sådana aktiviteter finns det ju inget uttrymme för. Har väl egentligen inte någon gång under de tre åren tänkt så mycket på hur det blir och känns när kandidaten väl är tagen, men idag blev man allt lite filosofisk ändå.
Jag tar inga kort på själva papprena för det står personnr & skit överallt och mappen de ligger i är helt vit med ett lika vitt Uppsala-sigill så det går inte att fota heller, men det följde med nån alumn-info också som faktiskt är helt ofarlig och dessutom möjlig att fota tack vare de bleka färgerna. Man får väl fundera över om det är något man skall ägna sig åt, eller om jag skall lägga benen på ryggen och fly allt som har med Uppsala att göra sen när mastern ä klar.
Precis där fotot är taget står förresten en stor fetto-staty av Geijer, som ju också flyttade från Ransäter till Uppsala för att läsa. Och jag måste faktiskt erkänna att det har hänt några gånger, vid tillfällen då jag varit fundersam på vad fan jag pysslar med eller att man har misslyckats med någonting eller råkat ut för nån annan motgång, att jag har smugit förbi nedanför honom där & sneglat upp påén och undrat om han också ibland kände behovet av att få känna skuggan av Ransätershöjden eller höra ljudet av älven. Har fungerat lite grann som en smidig länk bort från stället, mentalt i alla fall.
Äh vilken djävla pretantiös skit!
Här är nästa målarprojekt, som kommer gå under kategorin "Vad fan har jag fått i mig nu för nåt?". Helt enkelt ett litet parti av ett kort jag tagit från någon eldningsdag här i sommras, vilket jag nu skall måla i aquarell. Målar på ett A2 ark så att det får lite storlek. Det är mycket möjligt att vissa grejer kommer förvrängas eller att det slinker med lite allsköns figurer, sånadär som alltid finns med i periferin i Mumin och Pettson.
I Ransäter står ett liknande påbörjat projekt(bild nästa vecka :) under samma kategori, men den tavlan slår det här med hästlängder. Jag måste ha vare mer psykedelisk då...
Sist har lusten till att skaffa en ny gitarr vaknat till liv igen, vilket den iofs har gjort från och till i säkert fem år, men det är lite starkare och allvarligare nu. Köpte min kära Epiphone Les Paul 2001 och kände väl redan då att det vore fint att ha en semiakustisk gitarr också. Min har visserligen jättefin resonans även utan förstärkning, men jag saknar möjligheten att sitta med den och verkligen kunna känna ljudet strömma genom gitarrkroppen. Vill ha rundare ljud á la diverse jazzgitarrister.
Har lämpligt nog, ja inte för kontot kanske, hitta en rätt okej Epiphone på 4sound i Karlstad så jag skall dit och kolla till veckan när jag kommer hem. Var till ett liknande ställe här i Uppsala idag och pratade med en kille, men de verkade ta nästan det dubbla för i princip samma gitarr så jag måste klura på hur den prisskillnaden kan va motiverad. Är ju vänsterhänt vilket minimerar utbudet högst betydligt, men den vänster de har i Karlstad är faktiskt precis så som jag vill ha den. Lite murrig sådär, gillar inte alls knallröda gitarrer, eller pråliga, eller såna som ser ut som billigt godis, nä enkelt skall det va. Alla år i kammarorkestrar har förstört mig :)

9 kommentarer:

Sara Westling sa...

Grattis till examen! Det var på tiden ;) Du bör hädanefter kräva att tilltalas "kandidat Lonnfors"!

Frej sa...

ETT KILO MJÖL!!
a lite osammanhängande men du förstår kopplingen :)

jo men tack! det känns rätt skönt, å du & Emma ä ju där snart också.

historiskdrakt sa...

Gratulerar!
Är du förresten ofta här i Karlstad?

Ville sa...

Grattis!

Inte fly Uppsala. Uppsala är världens bästa stad.

Frej sa...

Tack på er båda!
Ja det ä ju fan Mikael, jag har tänkt hela sommaren, sen jag insåg i våras att du nog läste i Karlstad, att höra efter om vi inte kunde ta en fika nån gång, men inte perke har det blivit av. Men visst är jag ju i Karlstad lite då och då, eftersom mor min ju bor där.
Jag slänger iväg ett mejl imorrn när jag ä lite klarare i skallen.

Nä det ä nog lungt Ville, jag lär i alla fall bli kvar två år till tills mastern ä klar och säkert återkommer jag även efter det. Stockholm gör mig alltid förbannad men Uppsala går ju faktiskt att vistas i(i tre år till och med), så jag ä nästan beredd att hålla med dig där. Fast Budapest ä fint också iofs :)

slingerbult sa...

Grattis till examen! Och ta det lugnt med mastrandet.. det kan lätt bli för mycket ibland.
kan man förresten läsa din kandidatuppsats nånstans på nätet?

Frej sa...

Fint Elin, mm skall försöka å inte bränna på för mycket. Kommer bli ganska mycket ute vistelse för uppsatsen(avslöjar snart vad den handlar om) och det är nog bra som kontrast till skrivandet.
Ja det bör man kunna men jag håller på att höra efter för de verkar ha tagit bort den sidan där alla de gamla c-uppsatserna låg uppe som pdf:er. Kan va ombyggnad på g?
återkommer omét

lenin sa...

hej. angående uppsatserna på nätet så ligger de här

http://www.arkeologi.uu.se/ark/education/uppsats.htm

det är inte så logiskt på sidan :)


men din får du skicka in till nån som sen lägger upp den.

Frej sa...

Men härj! Har ju vart runt överallt där tyckte jag.
Så fint det där, av alla oss som började A-kursen 2006 är du Lena den enda fram tills nu som blivit klar :) Alltså va fan hände egentligen?
Klart vi var bara knappt 10 i c-kursen så visst bortfall var det väl innan dess, men ändå.