tisdag 1 september 2009

Jeans-broderier

Någon gång i mitten av sommaren hittade jag åter ett par gamla jeans jag brukade ha i gymnasiet, rätt tajta & med lite utsvängda ben. Skoj tänkte jag och började använda dem igen, det var bara det att det eviga cyklandet till skolan och orkester-rep hade tunnslitit baken på dem så en dag när jag slängde upp benet på en pall för att klippa tåisarna sprack häcken på dem.
I helgen införskaffades ett nytt par och samtidigt slogs jag av tanken att det vore kul att brodera någonting på dem.
I lägenheten vi bodde i under medeltidsveckan fanns nämligen en kul bok från 70-talet med en massa broderade kläder (virkade också faktiskt) och bla. fanns där en bild på ett par jeans med brodyr längst ned på benet.
Nu är jag inte alls säker på att det kommer se ut precis såhär men jag har i alla fall gjort en skiss på hur det skulle kunna bli.
Hade såpass framförhållning att kameran hann fram ett par gånger innan det blev klart nyss.
Ett gäng gamla aquarellpennor kom till användning också.
Vet ej varför texten hamnat där men det känns som att jag vill ha den där. "Under the sun" är hur som helst namnet på en av Black Sabbaths bästa låtar och den ligger till grund för en mängd bra band, som "Sleep" förexempel.
Variant nr. två.
Gillar på ett sätt solen under men det är samtidigt logga för ett annat band så det blir lite dubbelt kanhända. Får se...

Fick igår också det andra och sista överenskomna paret vantar av Elin och ja... jäkla fina.
Kul för det enda hon har haft att gå efter är en svartvit utskrift av mina händer, å så blir passformen perfekt :)
Gôtt!
Började garva rätt bra när jag provade på dem för direkt så jag likheten till en annan figur med gula händer.
Ozzy själv på omslaget till Sabbaths fjärde skiva där tidigare nämnda låt är med :)
Fint sammanträffande.
Nu skall jag gå och träffa min master-klass som jag kommer tillbringa de närmaste två åren med. Ja det kommer väl kanske inte bli dygnet runt direkt men lite sådär sporadiskt då man råkar ha valt samma kurser.
Edit. Höll ju på att glömma det viktigaste av allt!
På torsdag 20,30 på ettan börjar mitt i naturen igen och i den här landskapdjurs-turen de kör är det dags för Värmland och den älskade vargen. Får ni inte missa!
Sist de var där uppvi Jangen fick de både se & höra varg och jag kan aldrig tänka mig att det inte skulle överträffas nu :)

10 kommentarer:

slingerbult sa...

Är sjukt lättad över att du är nöjd! Det ÄR svårt att göra saker när man inte kan prova under tiden. Hoppas de räcker i kylan sen bara, om inte annat får jag väl göra ett par tjocka tumvantar åt dig :)

Lycka till med broderandet förresten!

Sara Westling sa...

Riktigt coolt broderimönster! Jag och en kompis satt faktiskt och planerade en 70-talsdisco-fest häromdan. Vi tänker blinkande ljus, rökmaskin, stort hår och utsvängda byxor. Då får du komma iklädd dina broderade jeans!

Frej sa...

Ärligt så tvivlade jag väl aldrig på att det skulle funka, men veta säkert går såklart inte förrän man väl provar.
Kan nog bli fler grejer framöver Elin för såvida jag inte får för mig att börja nålbinda ligger du bra till där :)

Låter fint det Sara! fast mina braller är ju spirande stoner-rock, inte disco! ;) men det kanske går ändå?
Krya på dig nu så du inte missar fler av våra flummiga genomgångar.

lenin sa...

hej. finfint kan det blir tro jag!
med broderierna.
jag hade alltid V-jeans på högstadiet. köpte tre par i rad för jag slet ut som. ett par var av lila manchester med broderier på. tjusigt värre.


åh du skulle verkligen sitta i samma bil som jag på väg till praktiken. di där arkeologerna har så sjukt bra musiksmak. all bra instrumentell rock från 60-70-talet och en massa progginspirerat och nyproducerad norrländsk reggae...

idag spelade jag samla för dem och det gillades.

ha det bra
tills vi ses!

Frej sa...

Har aldrig haft lila byxer, snyft, men däremot farsans lila sammetskavaj. Den va fin den, men tyvärr alldeles för trång för mig nu.
Potentialen för att fältarbetande människer, arkeologer planerare och biologfolk mfl, skall visa sig ha jäkligt bra musiksmak verkar god :)
Ha´et gôtt du med!

lenin sa...

jag köpte en jäkligt fin jacka igår på loppis på vaksala torg.
appropå 60-70-tals-snacket här

(kan förresten rekomendera marknaden på helgerna. man kan köpa massor av grönsaker, svamp, lingon, roliga ovanliga frukter etc. det känns som utomlands eller som förr
haha hur jag nu vet det)

mina föräldrar gillade inte jackan så mycket och nils är skeptisk. kanske du kan gilla den :) vi får se när vi ses. den är gul-ornage-grön i nåt blad-blom-mönster. färgstark haha


ahh men va fint. då har man att se fram emot sin framtida arbetskarriär fylld av bra musik!

ps. sammet är höstens hetaste mode (enligt metro) så det kan finnas goda chanser att hitta en ny lila sammetskavaj nu. om du vill. ds.

Frej sa...

Jo men jag brukade faktiskt gå dit de två första åren, bodde ju alldeles intill då i fålhagen så det va rätt nära.
:) låter som den liknar några grönblommiga gamla sängkläder jag fått av pappa.
Angående kavajen sydde jag mig faktiskt en ny redan i nian, men den blev lite för vanlig & tråkig så den är knappt använd, förutom på studentkortet i gymnasiet.

Krikkan sa...

Lenin: Norrländsk reggae=Glesbygdn?

lenin sa...

självklart! de äro grymma

Krikkan sa...

Absolut! Det är så fint att höra nån sjunga som man pratar hemma och dom har hittat nåt härligt sväng också.
Nalta frusse är bara bäst.