tisdag 29 september 2009

Lite halvklara 1300-tals grejer


Helgens prestation.
Sydde Fredriks knivslida i förrgår & jag tror det blir bra. Kniven är alltså ett loppisfynd om jag inte fattat fel och tanken är att den efter lite pysslande skall kunna fungera i historiska sammanhang. Mig veterligt är inte metallbeslag så jäkla vanligt för 1300-tals knivar, men hittade en annan rekonstruktion (hoppas verkligen polackerna haft förlaga) med doppsko i tenn. Kan tyvärr inte styrka den kombinationen med fynd, men det känns inte helt galet ändå.

Mikaels bälte hann också få fyra ströningar nitade innan det bar iväg söderöver.
Apropå det måste jag rikta lite kritik åt Handelsgillet, ja det är väl inte de som tillverkar ströningarna, men de är återförsäljare av dem så det går på ett ut.
Inget fel på dem utseendemässigt, de är allt så fina så men som alltid annars är godset på tok för grovt. De här är i mässing eller någon annan legering och har en nit på baksidan som är hela 3mm i diameter. På vilket sätt är det befogat!? Ok om det handlade om rustningsdetaljer som faktiskt behöver tåla en del stryk men det här är ströningar till ett djävla dräktbälte. Mina jag gjöt i vintras hade nit på 2mm och de var dessutom i tenn men det har hållit hur bra som helst. Med andra ord skulle de behöva halvera grovleken på sina ströningars nitpiggar innan man kan anse dem ok.
Begriper inte varför de är så rädda och tar i i överkant hela tiden? Det är som sagt ett vanligt bälte de sitter på och några sådana påfrestningar blir det aldrig där. Märkligt.

I förra veckan kom också de nya dörrfodren som pappa beställt från sågen i Olsäter. De är upphyvlade som kopior av de foder vi tog loss och skrapade i höstas och de har verkligen fått till dem fenomenalt snyggt. Får se hur det blir sen när de kommer på plats.
Och såhär fint blev det bakom huset i Paskbo efter att pappa & farmor & farfar eldat upp riset vi drog ihop. Marken uppåt höger är ett gammalt potatis land och nu börjar man kunna ana på allvar hur det sett ut där innan skogen kom upp. Lite rolig geografi för landet ligger mitt emellan två parallella berghällar/åsar som sticker upp ur backen och troligtvis har det bildats en spricka mellan dem som sedan långsmat fyllts upp med jord då de glidit ifrån varandra. På andra sidan den vänstra hällen ligger ett fint tjärr som bildats på samma sätt mellan två stora bergssidor. Väldigt fantasieggande landskap när man är liten. Sitter väl i lite än om jag skall va ärlig.

4 kommentarer:

kurage sa...

Shit pommes vad tätt det var mellan inläggen är här då...får rappa på om jag ska komma ifatt.

Är ströningarna avgjutningar av original kan det ju gott bli så om originalen är så dvs....

Frej sa...

Jo men du vet när jag är hem en sväng blir det intensivhantverk de få dar man har. Sen glapp i två veckor å så härj igen ett par dar :)

Det är förstås en godtagbar ursäkt, men jag skulle bli rejält förvånad om förlagorna var så grova.

historiskdrakt sa...

Vill du så är det ju bara att fila ner piggarna, fast det kanske innebär extra jobb iofs... Men vansinnigt snyggt blir det vilket fall som helst, tycker söljbleckets kors passar bra ihop med de fyrkantiga ströningarna

Coola målningar förresten. Schtarkenbaldth... Lite Lovecraftvibbar över den skapelsen =)

Frej sa...

Övervägde faktiskt filning ett tag men idén varade högst ett par sekunder å sen insåg jag att det som du säger skulle bli mycket mer jobb.
Men det förstås inga problem att få dit dem, tar bara lite längre tid än om de varit smalare & djävel vad det kommer sitta sen :D
Gillar också korset. Så enkel nästan simpel form.

Jo jag har insett det på senare år att en del av mina grejer kan verka ha sådana kopplingar. Kul eftersom jag aldrig själv sett det så.