fredag 11 september 2009

Måla tröja

Byxbroderierna har fått lite konkurens och behöver ligga och mogna till sig tills jag vet mer säkert hur jag vill ha dem. Dessutom är jag en sån som har ganska få par jeans åt gången och det blir nog lite tradigt att se hippie-benen för ofta.
Istället kommer det att målas tröja vilket är många år sen sist nu. Hade en period i början av gymnasiet när jag målade några tröjor med favoritmusiker och en Marty Feldman (kan fota dem & visa när jag kommer hem igen), men sen gav jag mig och det har inte blivit någon mer sedan dess. Såg att Elin gjorde något liknande i vintras varpå lusten väktes till liv igen. Vill inte direkt berömma min hjärna för att vara snabb med idéer den här gången, eftersom det dröjde ända tills nu innan jag kom på vad jag skulle göra för nåt :)
Det blir en väldigt enkel grej med Sleep målat bara rakt på. Egentligen kan det här, vilket nog är vanligast, göras medelst screentryck, men eftersom min grafikstuderande kompis flyttat till Bergen gör jag som vanligt och målar glatt med pensel.
Precis som i gymnasiet kommer jag nu att skära ut bokstäverna, placera pappret i rätt läge på tröjan och sedan helt enkelt börja kladda i färg. Men jag stryker bara så mycket att man kan se konturen, för sen plockar jag bort pappret och målar färdigt resten på frihand. Det blir alltid lite kladd på pappret så därför känns det bättre att få det ur vägen så fort som möjligt så att det inte fläckar vitt på fel ställe.
Sist drar man över med strykjärnet för att färgen skall härda (?) å sen är det klart. Faktiskt har mina gamla tröjor hållit riktigt fint så färgen verkar vara av rätt bra kvalitet.
Måste bara få beklaga mig lite över tristessen med klädköp sist här. Var runt i ett antal affärer i eftermiddags innan jag till slut fann den här svarta som jag tyckte dög och på den expeditionen var jag för första gången in på hm i uppsala. Där fann jag till min förvåning en mörkgul tröja som var riktigt jäkla snygg. Tror aldrig det har hänt, så uppspelt och allmänt munter slank jag in i ett såntdär dass utan hål som de har och provade den.
Visst, den var smal i modellen vilket fungerade alldeles utmärkt över både magge och bröst, men underarmen förstörde alltihop genom att va på tok för tajt. Tydligen är jag för stark i underarmarna (que!!?) för att kunna ha tunna långärmade tröjor. De är väl gjorda för sånahär djävvla pubertala fjollhelvetten som bara sitter inne framför datorn hela dagarna och aldrig rör sig fysiskt så kroppen deras får normal muskulatur. Pisskultur!
Dagen vart fin ändå för imorse fick jag mejl om genomförd registrering på första kursen i mastern samt att csn börjat funka så nu är det bara att köra på.
Edit. Missa förresten inte dagens musikfynd. Har inte hört låten själv tidigare, ja originalet i Kill Bill förstås men inte den här och nu har jag istället svårt att sluta lyssna på den. Sista minuten är det fan så att man försvinner!

Inga kommentarer: