söndag 6 september 2009

Mentalt hantverk

Här är något slags stämningsfångande inlägg eller vad fan man bör kalla det. Har inte riktigt något hantverk igång just precis nu men är däremot ganksa klar över vad som skall göras när chansen väl ges. Har en ny beställning på knivslida vilket kommer bli en rätt enkel 1300-tals sak med endast ett litet doppskobeslag i mässing. Är också klar över hur mitt trefärgade plagg skall se ut, men behöver två tygbitar till i olika färg och innan CSN har börjat rulla in igen är det ingen idé att tänka på vare sig det eller foder åt J.Tull-rocken.
Cajsa har fått sin kniv nu och hon var snäll & gav mig bra mycket mer än vi hade gjort upp, så jag passade på att bränna det överskottet på ett par kursböcker.
Eller, nä förresten, kursböcker är det ju inte alls men det låter lite bättre än sanningen. Den vänstra var inte planerad men verkade jäkligt intressant där den stod nere på Upplandsmuseet. Det enda på byggnaderna där jag växt upp som varit av sten är väl grunden till huset, nya stallet och så golvet i laggårn. Allt annat har varit i trä så det kändes som ett ganska befogat köp när jag nu känner mest för det materialet.
Den andra är en såndär härlig heltäckande Gysingebok med en massa fina inspirerande bilder, visserligen tror jag redan vi har 4-5 liknande böcker hemma, men den här är ju ny så det finns säkert nån smart fiffig extra grej i den. Som sagt, fina bilder om inte annat.
Å när jag nu helt oväntat är inne på det här med hus & grejer, så har jag börjat filosofera litet över vilken typ av lägen för hus man känner mest för.
Paskbo exempelvis ligger liksom inbäddat i skogen med lite småhöjder som ger lä runtomkring markerna och det finns egentligen inget ställe i närheten där man kan komma upp och få någon typ av överblick på det hela. Inte i särskilt stor utsräckning i vilket fall som helst.
Höjda å andra sidan är raka motsatsen. Det stället ligger i sydsluttningen på ett knappt 400m högt berg med världens djävla maffeutsikt uppe från åkern. På senare år när vi åter hade fått bort den intågande skogen ner mot våtmarkerna var tonsur-effekten än en gång högst påtaglig, med Höjda mitt på pallet. :)
Nu borde jag ju komma med en fin slutsats till det här i äkta akademisk anda, men har nog inte riktigt kommit fram till vad jag gillar bäst. Höjda antagligen, eftersom det har en litet mer storslagen karaktär över sig.
(Fan kolla in istappen nere på stallet! fick jag syn på först nu)
Andra platser
En stenåldersboplats vid Älgsjön. Hittade väldigt lite avslag tyvärr men fick istället en del fina kort.
Bäck i närheten av Bollås ovanför granis.
Det här glömde jag sist. Då vid Kosamäck stack jag upp på en höjd för att fota lite utsikt. Tog några kort & satte mig sedan på huk för att plocka några fina blåbär. Plötsligt hör jag nåt svischa förbi alldeles ovanför huvet och lyckas fånga den här rovfågeln på bild.
Pappa var längre ned på vägen och såg den bara på håll och jag är inte tillräckligt kunnig för att våga säga vad det var. Kan egentligen bara vara vråk, duvhök eller, underbara tanke, pilgrimsfalk.
Har vid ett annat tillfälle i vintras uppe på Ransätershöjden upplevt en liknande grej, men det var ännu svårare eftersom den syntes högst två sekunder. Seglade ut över ett hygge men vände direkt in över skogen igen, med motljus dessutom.
De djävlarna varför kan de inte hålla sig still så man ser?
Ja, det här är en knivskiss jag gjorde i vintras samtidigt med den stora jaktkniven, vars slida aldrig gjordes i sommar.
Fick syn på den nu igen och blev riktigt förtjust i den. Så härligt knubbeskaft till kortisbladet. Inte säkert jag klarar av att sälja bort den kniven faktiskt, kanhända får det bli min egen. Litet smått pinsamt men jag har faktiskt ingen egentillverkad kniv sådär som jag använder till vardags. Ginge väl att kosta på sig.
Var i början på väg att ge ett såntdär musiktips igen men det blev visst inget med det.

Inga kommentarer: