söndag 27 september 2009

Montering av sölja med beslag

Fikade en sväng med "Historisk dräkt" Mikael i Karlstad i fredags och nästan skrämmande oväntat kom vi att prata en hel del om historia & hantverk. Bältesläder, ströningar och sölja bytte också temporärt ägare eftersom jag skall montera ihop de grejorna åt honom till ett färdigt bälte.


Söljan var i behov av ett passande beslag för att kunna fästas i bältet så det fick bli dagens första projekt. Ä alltså i Ransäter ett par dar och fascineras över hur mycket längre hösten kommit här jämfört med Uppsala. Björkarna är nästan helt avlövade och luften känns äldre eller senare på nåt sätt.

Kikade på lite fynd och hittade en del roliga beslag med genombruten ornamentik, vilket självklart måste provas.
Borra fila borra å fila, det är det enda som gäller. Enkelt men också väldigt effektfullt.

Å så är söljan på plats med sitt alldeles egna beslag.
Älskar verkligen ljuset som var nu när jag fotade, metallen och lädret gör sig så otroligt bra då tillsammans.
Nu skall Fredriks knivslida sys, så ni inte tror jag börjar prioritera åt helvete.

2 kommentarer:

historiskdrakt sa...

Det må jag säga, det blev ju hur snyggt som helst! Ska bli riktigt spännande att se det färdiga resultatet irl, men det är som sagt ingen som helst brådska

/M

Frej sa...

Sköj!
Fixar nog lite nitbrickor idag så får vi se hur långt jag kommer under nästa hemvända.