söndag 18 oktober 2009

1300-tals attiraljer och gitarrköp

Har lyckats få till en lite längre hemsväng och kommer passa på att färdigställa lite pågående projekt samt jobba vidare på andra, som den rutiga rocken vilken jag nu hittat både foder och sammet till. Skriver om det lite senare.
Gjorde klart Fredriks knivslida igår och han säger sig va nöjd med den (utifrån bild i alla fall) så det känns bra.

Riktigt skönt att för en gångs skull göra en lite enklare slida och se att det faktiskt går bra det med. Brynde upp eggen på kniven också å hoppas han inte hade nåt emot det.


Nästa nästan färdiga projekt är Mikaels bälte. Det som fattas är tre ströningar på den bit som blir hängande när man satt det på sig, men väntar på måttåsikt där för att passa in avstånden rätt.

I onsdags kom det ett sms där det stod att min gitarr hade anlänt, så i förrgår när jag kom med tåget till Karlstad stack jag direkt bort till gamla Estrad och hämtade den (affären heter egentligen 4sound nu förtiden, men det låter så dumt så jag kallar den för gamla Estrad istället :).
Det var faktiskt löjligt kul å spännande att lyfta av locket på kartongen och vika bort skyddsplasten. Instrumentet som låg där var dessutom mycket finare än vad bilderna visar, så ganska snart spred sig ett såntdär ofrivilligt smil över ansiktet. Så som man blir när någonting gått precis som man tänkt sig och man tar ett steg bak och förnöjt betraktar resultatet.

En stycken Sheraton 2 till vänster och min gamla Les Paul till höger. Gillar dem skarpt båda två.
Den nya är alltså en semiakustisk gitarr, så kroppen är bara solid i mitten under stallet, på sidorna är den alldeles jättetom vilket syns i f-hålen. Den är också bra mycket större än den andra och har en jäkligt varm och härlig ton. Sen är den ju så snygg så jag vet inte vad.
Enligt alla jag hört från är det ett förbannat bra instrument och efter två dars spelande är jag böjd att hålla med. Den når ju inte riktigt upp till en äkta Gibson men är så bra man kan nå om man inte har 30-40 000 i fickan. Gibson gör dessutom inte vänstergitarrer som standard utan då måste man specialbeställa från USA så det lär bli rätt saftigt i slutändan med ett sånt köp, å för mig som inte spelar professionellt är det bara dumt att tro sig ha behov av ett sånt intrument. Det räcker med Violan.

Rätt fina färger väl?

Halvdassig bil i väntan på bättre. Skall nog faktiskt ta & filma ett ljudprov så ni får höra/se. Om nu kameran tar upp ljudet tillräckligt bra.
Undrar hur många som har stenåldersfynd på sina förstärkare? :)

3 kommentarer:

lena sa...

jag kan ingenting om gitarrer. men jag känner en del för färger så jag säger att jaa den var fin

lena sa...

kan även säga att jag tänkt vinna en auktion på tradera på en tenor-skalmeja. så fin!!! men jag var inte hemma och missade budgivningen. hade nästan min dröm uppfylld om en skalmeja där.

du ska inte börja bygga instrument? jag vill ha en vevlira också.

du kanske kan börja med något enklare... som en lyra. det vill jag också ha :)

Frej sa...

Jo färgen är faktiskt rätt viktig för hur man sen spelar har jag märkt, ja för mig i alla fall.

Du får väl få en av nån patraskare. Brukar tystheja på en av dem på engelska parken och han är säkert snäll & ger bort en.
Annars är det klart jag gör dig en vevlira. Tar säkert inte nån tid, som jag har så mycket :)

Seriöst, nån gång skall det allt bli instrumentbygge också, har bara inte kommit dit än.