måndag 19 oktober 2009

Högoms-projekts-igångsättning

Det här är lite ett inför inlägg som jag egentligen kunde vänta med tills imorrn, då det förhoppningsvis finns lite mer att visa. Men det gör jag inte.
Mikaels bälte helt klart vilket innebär att det är dags att ge sig på nästa kuliga projekt. Och det är verkligen skitkuligt också.
Björn som köpte min hornkam här för ett par veckor sen började därefter prata om eventuella framtida samarbeten, vilka jag tyckte lät väldigt lockande så det lär dyka upp en hel del sådant framöver. Han håller nämligen på att rekonstruera Högom-dräkten åt sig och där kommer jag hjälpa honom att få till diverse attiraljer för dräktens praktbälte. Rör sig bla. om kam, ett par väskor och en dolk mm. Men det första vi tar itu med är den eldslagningssten som bars bak på bältet.
Har ingen bild tillhands men det är en avlång ägg-eliptisk bit kvarstit som sitter fäst mellan två bronskoner och ett bronsband. Exakt hur den har brukats är något oklart för vi tycker båda det är fan så opraktiskt att göra upp eld med stenen sittandes i korsryggen, men begreppet praktiskt skall man väl kanske släppa när man pratar om praktdräkter för järnålder, ja för alla tidsåldrar förstås.

Gjorde en rätt dumdristig vända upp i skogen till ett gammalt kvartsbrott (kallas flintgruva här) och hittade de här två bitarna som får tjäna som provämnen. Dumdristigt eftersom älgjakten är i full gång, men hundarna hördes inte så jättenära så det fick va lungt.
Kvartsitslöjd är helt nytt för mig så det här kan bli rätt kul tror jag, bland det hårdaste material man kan tänka sig kombinerat med noll erfarenhet så det är upplagt för môje skôj :) Skall prova med mejsel och knacksten först å se hur det funkar.

Kniven från i vintras är på väg att få sig en slida nu också äntligen. Blir rolig ornamentik på den.


Gick och lade Fredriks kniv på lådan idag men blev hejdad halvvägs av grannens hästar. De kom och var något för kjelsjuka för att bara gå förbi utan att först få heja på dem.


Faktiskt är det bara knappt två år kvar nu tills man på allvar kan börja fundera på att ha djur igen. Fan va skönt.

2 kommentarer:

lena sa...

Jäklar va skoj! Har aldrig provat göra upp eld med kvartsitstenar men det vore kul. Och såndär pyrrit som Ötzi hade. Smarta grejer.


Hörrudu. Ska det vara såhär att vi bara ses var 3.e månad nu för tiden? Jag träffade sara idag och det var säkert 1,5 månader sen sist. Det är trist kan jag konstatera. Hantverkshelg i torpet och progg i Håga röstar jag på för att få upp kontakterna igen. och du borde inte heller missa piratpubrundan nästa vecka. kom kom även om du inte har, som du säger, argh-genen.

hej!

Frej sa...

Då tröttnar vi ju inte på varann i alla fall. Som farmor brukar säga, "Det var jättekul att ha er här men det är allt jävligt skönt när ni åker också" :) Sägs nog med en aning bus.

Nä men visst, det är skitdåligt av oss egentligen. Kommer jättegärna upp och pysslar så de ä lungt. ProggHåga ä bra också.
Sen fick jag starr. A, en kväll kan väl gå...