måndag 12 oktober 2009

Liten presentation av min masteruppsats

Jo jag kände det kunde va dags nu att berätta lite om vad det är för något jag kommer pyssla med på min master.
Tjärframställning under järnålder kommer det handla om och den tidsmässiga avgränsningen är ännu inte helt fastställd, men ungefär från Kr.f till 800/900-tal skulle jag tippa det kommer röra sig kring. Egentligen har jag ju gått och tänkt att mastern på något sätt skulle vara fokuserad på Värmland precis som min c-uppsats, men så förra hösten började Lena och en del av de andra äldre masterstudenterna, berätta om att Frands (en av professorerna på skolan) letade efter någon lämplig  figur som hade lust att ta sig an just det här ämnet. Var lite skeptisk först men eftersom de nu tyckte det passade mig perfekt gick jag ändå och pratade med Frands nån gång i maj eller när det nu var. Insåg då att de faktiskt hade rätt, det verkade hur kul & intressant som helst så nu kör jag på för fullt.
Saken är alltså den att fram till alldeles nyligen har man haft väldigt dålig koll på hur tjärframställningen fungerade innan den stora exporten drog igång under historisk tid, men under byggandet av nya E4:an norr om Uppsala har ett större antal sådanahär framställningsplatser undersökts vilket kastat nytt ljus över det hela. Dels visar det sig att produktionen under vikingatid varit mycket större än man tidigare trott, men också att en del av lokalerna gav dateringar till romersk järnålder (Kr.f- ca 400e.kr) vilket gör dem till världens äldsta arkeologiskt belagda tjärframställningsplatser.

Hur ser då en sånhär tjärframställningsplats ut då? Jo de tjärgropar som grävts ut de senaste åren ser i regel ut som den på bilden, en trattformad grop som i botten avslutas med en cylindrisk "bytta".


Bilden visar visserligen tjärgropar från mellaneuropa men den högra av dem stämmer väl överens med hur de Skandinaviska är konstruerade. Skriver inget om hur de är uppbyggda för det visar ju faktiskt bilden, men hur som helst så bildas tjäran genom att törveden sakta förbränns under torvlocket och under den processen frigörs tjärämnena i virket som sedan sipprar ned i den grävda behållaren. Tydligen är flera av groparna grävda ned till grundvattennivån vilket kan ha haft till funktion att den heta tjäran snabbt skulle kylas av i vattnet som då stod i uppsamlingsbehållaren.
Vad jag nu skall göra är att titta på den här fornlämningstypens utbredning, kanske först och främst i mellansverige men också undersöka hur användingen utvecklats över tid, för det verkar som att framställningen först låg i anslutning till boplatsen men att den senare flyttades längre bort och ökade i omfattning. Den ökade produktionen skapade ett överskott som troligtvis exporterades till områden nere på kontinenten, på samma sätt som skinn och andra varor exporterats söderut.
Utöver det här, å det lär på flera sätt att bli klart roligast, kommer jag också att bedriva en del experimentell arkeologi och göra egna tjärgropar för upprepade provbränningar. För det måste vi först hitta mark att vara på och sedan ganska stora mängder törved och näver för gropens packning.

Ja sådär ser det ut. Skriver inte mer nu för då blir det rörigt men jag tror det kommer bli förbannat kul det här och allt skall förstås dokumenteras så att folk ka ta del av det. Kommer säkert skriva en hel del här exempelvis. Kom gärna med idéer och undringar så slipper jag hitta på alla frågeställningar helt själv :)

Som avslutningskontrast lite fabelmåleri. Ugglan nere till vänster vet nåt som inte jag vet.
Upptäckte idag förresten att halsdukar är väldigt luriga. Mötte en massa halsduksbärande folk ner på stan idag och inte förrän en av halsdukarna sade Hej! insåg jag att fan henne känner jag ju. Får skaffa mig en egen och krypa ned bakom.

Underbar låt av Billy Connolly "Let me call you sweetheart, I keep forgetting your name"
Ååh det ä så bra :)

2 kommentarer:

Bandbjörn sa...

vilken söt uggla ^^

Frej sa...

Han heter Magnum Bonum och kan väva tapeter av tallbarr.