onsdag 7 oktober 2009

Målade tröjor och musiklängtan

Lovade för ett tag sedan att det skulle komma lite bilder på mina äldre tröjmålningar och eftersom jag för kvällen tröttnat på grävrapporter visar jag dem nu.



Tror det här skall vara den första och eftersom jag fick Bo Hanssons "Sagan om Ringen" i julklapp 2002 är den nog gjord strax efter det. Hade iofs. lyssnat mycket på pappas "Mellanväsen" innan det men tror inte det här fotot finns med på den LP:n.
Den är nästan helt grafisk, men då jag upptäckte att det bildades naturalistiska högdagrar och skuggor på de ställen där den vita färgen inte täckt helt, lekte jag lite med egenskaperna, främst vid det vänstra ögat.
Bo Hansson som sagt.



Nästa blev tillägnad Frank Zappa med hans något karakteristiska mustasch fram på bröstet.
Hade faktiskt en vild idé senare under gymnasiet om att göra en likadan fast med Hitlers hår och mustasch i stiliserad form. Ååh det hade varit så förbannat kul haha! men jag klarade väl inte riktigt av att vara fullt så provocerande. Folk hade ju faktiskt kunnat tro att man menade allvar. Men ändå...

Ja och på ryggen målade jag dit hans logotyp/initialer.
En av gitarrlärarna på estetprogrammet fattade tycke för den så jag fick göra en åt honom också.

Sen kan man säga att det började spåra ur litet.
För de som sett filmen är det där en oförglömlig min och för de som inte gjort det är det alltså Marty Feldman i hans respektabla roll som Igor i Young Frankenstein.
Det där är förövrigt min "religiös gök"-pose. Måste man ha en.

Förtroendeingivande.
Som syns valde jag att använda Bo Hansson- upptäckten fullt ut här och inte måla täckande överhuvudtaget.
Principen är alltså densamma som för Sleep-tröjan, att jag skär ut konturen och sedan målar på frihand så fort området är avgränsat.

Å så den sista från gymnasieåren. Tillägnad The Mothers of Invention där Zappa var nån typ av ledande kraft. Här skenade det fullständigt vilket resulterat i att jag knappt vågat använda den.


Eftersom Zappa oftast spelade på en Gibson SG kändes det passande att måla dit en, fast kanske framförallt för att se om det gick.


En liten figur som finns med på omslaget till "Over-nite Sensation" och jag kunde bara inte låta bli att plocka med den. Den tog en liten evighet att göra men det var så kul att plojsa och blanda färgerna för att se hur nöjd man kunde bli.

Kan inte heller låta bli att slänga med en bild på min gitarr som de förhoppningsvis får hem snart så jag kan sticka hem och hämta den i Karlstad.
Har med flit lämnat kvar min andra i Värmland och märker att jag verkligen gjort mig beroende av att ha en gitarr tillhands. Det är så skönt att bara kunna skita i läsandet eller skrivandet och sätta sig med ett instrument så och liksom stänga av hjärnan och låta tankar & känslor bli toner istället.
Visst går samma sak att göra med min altfiol men jag drar mig lite för det med tanke på att man bor med två till. Det går att spela så fruktansvärt vemodiga grejer med alten och känner jag för det kommer de väl tro att allt håller på att skita sig eller nåt. Går förstås att spela känslofyllt med gitarr också, men inte på samma sätt och en opluggad elgitarr hörs knappt utanför rummet.

14 kommentarer:

lena sa...

wow en del saker ser verkligen tryckta ut. så detaljerade. coolt.

du borde bli tatuerare!!! seså sätt igång. din konst på allas kroppar. jao.

kolla in miami inc alternativt london inc alternativt la inc. de får tatuera in detaljerade gitarrer och motorer etc. skithäftigt!

dåkan du designa OCH tatuera mitt rundjur. då kan du tatuera in "frej ristade"

jo

Frej sa...

Å du tror Nils kommer bli jätteglad om du kommer hem med "frej ristade" intatuerat? :)
Vore jag han skulle jag ha vissa åsikter om det.

Har liksom aldrig känt för tatueringar så på det sättet. Visserligen hade jimmy & jag funderingar när vi var små, på om det inte vore tufft att rista egna mösnter och sedan färga med sot. Mn den skitkorkade idén blev som tur var aldrig av. Tror han kände som nån som provat.
Men visst, snyggt kan det va.

lena sa...

varför skulle han ha en åskikt om det? det är ju ett rundjur och alla runristare avslutar ju sin runrad med "namn ristade".

haha. jag förstår inte problemet.

Frej sa...

Nämen visst då är det lungt, det var bara jag som tänkte...

historiskdrakt sa...

Jäklar vilken rå Feldman!

slingerbult sa...

Skitsnygga! Nu blir jag sjukt inspirerad, det var så himla längesen jag målade.
Hoppas du vågar använda mothers of inventionströjan, den var ju helcool!

Frej sa...

Tack båda! Hade en Feldman period där ett tag när jag var helt såld på hans humor.

Jo måla är riktigt kul, är så skön känsla när man har något projekt på gång.
Att den knappt blivit använd(förutom skolkortet i trean mm) beror inte på försiktighet inför folks reaktioner, utan mer att jag inte har velat slita den.
Men det är förstås lite fjantigt det med när man väl gjort den.
Tack igen och hoppas få se era tröjprojekt nu :)

lena sa...

haha nils hälsar att han helst inte ser en tatuering över huvud taget. han gillar tydligen inte grundidén.

ahh kan förstå att man inte vill slita tröjan. det är problemet det där med fina saker.

du kanske kan ha den till fint en kort stund så du slipper tvätta den och slita den så. på grävsvinet tex!!!


jag gjorde tröjor när jag gick på högstadiet/gymnasiet (minns inte) där det stod "sojakorv" och "same - norrland" på haha. ok det var nog högstadiet.

lenin sa...

betyder detta att du är i värmland igen?

ska du på blotet?

lenin sa...

en sak till.

kna du skicka schemat du fick av ola om exkursionen om du har det kvar

jag har råkat radera det och han skickar mig inget nytt.

fick du möjligen någon ide om kostnad?

hörs!

Frej sa...

Aaa djävlar de tröjorna hade vart kul & se :)

Nä, jag var i Värmland för några veckor sen och sen bär det av igen nästa fredag. Blir ända till den 25:e då.
Har förstås glömt när blotet är så det vet jag inte. Krockar säkert med nåt som med allt annat.

Mejl is ojn its väähg.
Nä jag frågade honom aldrig om det eftersom jag valde att avstå. Nu får Nationalmuseums forskningsavdelning fanimej va gudomligt bra för att göra det värt. Tycker vi skall få minst en C.Larsson var. Ä ju bara 8 i klassen.

L sa...

haha. du kan ju alltid hoppas på calles tavlor...

blotet är imorrn. tror jag.

lenin sa...

brevik ska på blotet sa han. bland andra

Frej sa...

ok