onsdag 21 oktober 2009

Rutiga rockar och för trånga byxor

Ehm, var börja? Stenslöjden kanske.
Jo, det var ju kul det där. Haha vi kanske skulle ta å börja med någon annan del av bältet Björn?


Gu va det gick åt helvete, & snabbt dessutom!
Lyckades hyfsa till kanten med hammare men sedan uppstod snabbt sprickbildningar som syns. Såg sedan i brottytan att jag måste leta reda på bättre material, för även om stenarna såg ganska rena ut innehöll de rätt mycket glimmer och annat tjofsigt som inte bör vara där om det skall kunna bli bra, så det får bli fler kvartsbrottsturer framöver.

Så istället gjorde jag klar slidan till vinterns jaktkniv.
Blev helt okej och känns skönt att äntligen ha fått den klar. Vet inte varför det dröjt.


Ornamentiken är snodd från 1300-tals fynd från london men luktar inte alls "medeltid" tycker jag, utan har en annan känsla över sig. Lite mer abstrakt-dawn of man-fertilitetstjosan ungefär. Jo det är säkert.

Har ju också hittat foder och sammet till rocken min vilket var skitkul. Heja tygcentrum i Uppsala. Stans överlägset bästa affär tillsammans med Tehuset. Resten kan ta sig. Var först in på Ohlssons men tröttnade direkt på bristande sortiment och sönderstressade biträden. Tjejen på tygcentrum däremot är skitbra, trevlig som fan, lyssnar på vad man säger och kommer dessutom med riktigt bra åsikter.
Sammeten har precis rätt brun färg och istället för gul/brunt foder blir det olivgrönt. Tyckte båda att det passade minst lika bra å så bryter det av lite också.

Glömde tyvärr min kamera i uppis men såhär ser rocken ut i nuläget i alla fall. Får väl fota nästa gång hur långt jag kommer de här sista dagarna i Karlstad. Skall nu bestämma bredden på slagen mm.

Sen ni, gjorde ett gäng gitarr-provfilmningar igår men blev aldrig nöjd så det blev några idag också varav den näst sista får duga.

video
Tror ljudet kommer till sin rätt hyfsat bra ändå, går åtminstone att få ett hum om hur den låter.
Ursäktar att det inte blev nån sång på "Over the Hills" men den gode Herr Plant har lite ljusare röstläge än mig, å sen är jag inte dyngbra på att sjunga och spela samtidigt, i alla fall inte så plottriga grejer. Purple Haze-partiet blev bättre i sista inspelningen så jag klippte in det här istället. Passade bättre än väntat.
Mycket nöje gott folk och så får ni höra hur jag låter också på slutet ;)

13 kommentarer:

slingerbult sa...

Tufft att våga lägga upp en gitarrfilm! Och bra är det också, riispäckt! Nu måste jag leta upp mina zeppelinskivor ur flyttröran..

Och kniven är sketafin, den också, förresten.

Frej sa...

Hihi min scenskräck är tokdöd efter mer än 10 års orkesterspelande, så det är mest kul att göra sånt här. Men tack ändå.

Zeppelin ä bäst, faktiskt helt och hållet jättebäst. Finns så många halvt bortglömda & underskattade låtar av dem.

Hannah sa...

Vad dina knivar är snygga, jag är oerhört imponerad!

Visst är hon bra på tygcentrum, otroligt bra service och det känns som en "riktig" tygaffär.

Ska bli spännande att se hur rocken blir när den är färdig!

/Hannah

Anonym sa...

ok nu ska jag försöka komma ihåg ballt.

för det första så gillar jag knivslidan någe grymt. den ser skitball ut. lite galen i formen. jag gillar ändan.

och sen undrar jag vad du ska göra med sammet i rocken? jag har missat det. vart ska den vara? rocken börjar se bra ut. blir det till våren den får komma ut ur garderoben? :) haha.

sen tillslut vill jag instämma med att gitarren har en fin murrig klang. det lilla jag vet så ... ja jag tycker iaf det. även om jag inte kan nåt. jag kan ju höra iaf. lite. ibland.

och du det där sista, jäklarns va bra det var. bra jobbat. när du turnerar runt med "the frey experience" får du skaffa längre sladdar :)

Frej sa...

Tack Hanna! Fint med respons från "nytt" folk också.
Jo hon har helt klart förmågan att fånga kunder.
Har dumt nog ingen symaskin i Uppsala men skall försöka bli klar rätt snart ändå. Kanske kan premiäranvända den i vår nån gång?

Hade tänkt göra en fladderände sådär men att det blev just så var ren slump.
Sammeten skall va på kragen, ärmsluten och ficklocken. http://userserve-ak.last.fm/serve/_/281637/Jethro+Tull.jpg Int så beskrivande bild men armarna syns i alla fall.

Tyckte det var ett fint smakprov på hur välartikulerad jag är, för de jag aldrig pratat med på riktigt :)

lenin sa...

ahh du kanske fattade att jag var den anonyma... jag glömde skriva

Frej sa...

Misstänkte det jo :)

Fan, sitter och lyssnar på Over the hills nu och inser att jag improviserat mitt spelande ganska fritt från originalet. Det är jävlarimej inte mycket som stämmer :D
Mycket snabbare, helt annan takt samt diverse utbytta riff.
Skall nog se till att lära mig den "rätt" också, kunde jag kanske kosta på mig när det är en av mina absoluta favoritlåtar.
Förlåt överlevande Led Zeppelin

Sara Westling sa...

Frej. Du är min idol. Jag vill också kunna spela sådär!! Och sjukt snygg knivslida var det. Och rocken såklart.

Angående stenknackning så verkar det sjukt svårt. När vi var på stenålderskonferensen i Falun var det en dansk kille där som knackade "live" så att säga. Då hade dom (random experter)varit runt och valt ut jättefina ämnen som dom trodde skulle gå att slå men han fick i alla fall slänga typ 4/5 för att det var sprickor och orenheter i. Blir riktigt imponerad om du lyckas få ut nåt :)

Kom på piratpubrundan på tisdag förresten! Det blir kul. Jag, Emma, Lena, Brevik, Erika o.s.v. Och du. Det blir värt :)

Frej sa...

I vintras nån gång skyllde jag varma kinder på glöggdrickande, men det går ju inte nu :)
tack sara

Det löser sig med stengrejset, bara jag inte förargar materialet så kommer det samarbeta så fint så.

Men fan måste det va på tisdag! Enda dan i veckan jag alltid är upptagen iom. att orkrepen dragit igång igen. Har redan missat två rep av tre å det är inte schysst att va borta mer när vi nu är så liten orkester i höst.
Förlåt, ä nästan ledsen att det sket sig
Ni får bära med en ögonlapp som får representera mig, eller nåt.

Micke sa...

Har kollat på gitarrklippet igen och jag måste säga att du ärju grym! Sen älskar jag din finish "Jävla sladd helve.." Skrattar varje gång :D
Tack för senast också kul att du kom hit. Glöm inte och ringa nästa gång du är i trakterna. Mer musikklipp får du slänga in även om det inte det bloggen är ämnad för.

Frej sa...

Tänkte det först att skit, det där får jag ju klippa bort, men insåg sen att det kanske var rätt kul :)

Jo tack själv, var skitskôj & ses igen och skall absolut höra av mig framöver. Kan nog bli mer musik också, sitter och leker med lite Jethro tull låtar som funkar rätt bra på en person. Cornelis vore kul också men han spela för specialigt för att kunna härma bra.
/vi hörs

historiskdrakt sa...

Vilket ös! antar att du inte är den typen som slår sönder gitarren efter giget? :P

Har förresten gjort lite reklam för din blogg nu i samband med uppvisandet av det nya bältet, hoppas det är i sin ordning

Frej sa...

Jag vill! jag vill verkligen, men eftersom jag förstår vilket arbete instrumentbygget inneburit klarar jag inte av att göra det haha!
Men ibland vill jag inget hellre än att ramma gitarren i förstärkarn och hoppa på skiten tills den hamnar neri köket :)

Det är så innihelvete i sin ordning, snällt, tack skall du ha. (Skriver på din också)