söndag 22 november 2009

Blåbärskolten

Dätgenbyxorna gick så fort att sy och när de var klara hade jag precis fått upp syglöden så jag hoppade direkt på nästa projekt. Enligt Medeltidsmodes hemsida bör man räkna med en veckas leveranstid, men det blå yllet jag beställde kom redan efter ett par dar tillsammans med en liten hälsning från Kerstin, så både Handelsgillet & Per har fått rejäl konkurens om vem jag helst skaffar tyg ifrån.

Var med Uppsala-rusarna å firade Skilfingarnas 10-års jubileum för några veckor sen, vilket innebar en del utevistelse i småmysigt duggregn & klenblåst. Någon påpekade då att det nog vore skönare för mig att ha lite mer på mig och inte bara en tunn yllekjortel som enda ytterplagg, vilket jag faktiskt höll med om.
Har funderat i de banorna tidigare men inte kunnat bestämma mig för om jag ville ha en rejälare överkjortel eller en kaftan (mest för öppningsmöjligheten). Men kaftan osar öst uta bara sjutton och hur jäkla snyggt det modet än må va är det ju en mer västorienterad dräkt jag är ute efter.

För ungefär en vecka sen togs beslutet att kjortel är det som gäller. Funderingar kring hur man skall få den så intressant som möjligt har resulterat i en del roliga detaljer (främst i mitt huvud än så länge) som kommer uppenbaras under arbetets gång. Men nåt som syns redan nu är den rektangulära halsöppningen med slits i ena sidan vilken kommer kantas med nåt smalt band i skojig färg.

Längden lär troligtvis kortas något också och sedan skall det in rejält breda kilar eftersom jag vill flörta lite med samernas koltar. Inte för att kolten på nåt sätt ser likadan ut över hela Sápmi men jag har inte nog bra koll för att säga i vilket område min kjortel möter flest likheter.
I och med det här är det hög tid också att jag kommer igång att väva brickband, för det skall det förstås fläskas på en del med, på lite roliga ställen dessutom. Hihi fy fan vad jag är ute på hal is om jag skulle behöva försvara det här plagget :) I alla fall om det skall hävdas som västsvenskt/Norskt.

(Leker illuminations-figur med pekandet :)

3 kommentarer:

historiskdrakt sa...

Trevligt plagg, vart har du hittat förlagan till halsöppningen - Skjoldehamn månne? Ser praktiskt och intressant ut i vart fall.

Om det är de korta nordsamiska koltarna med böljande skört du har i åtanke så verkar de utformas på 1500-1600-talet, ev. något tidigare. De snävare, knälånga sydsamiska koltarna med djup V-ringning anses vara av ett äldre snitt och påminner ganska mycket om ytterkjorteln från Skjoldehamn. "Underkolten" från samma fynd är ju dock kortare och liknar isf mer de senare nordsamiska koltarna.

Ska i vilket fall som helst bli intressant att se ditt färdiga resultat

Frej sa...

Nja det är egentligen inte den, men självklart har den funnits med i tanken som nordlig referens.
Just den där halsöppningen är istället snodd från tidiga sydeuropeiska kyrkokläder, som de här http://www.costumes.org/HISTORY/100pages/timelinepages/1000to1200euro1.htm
Å som allt annat i dräktväg är väl det modet kommet österifrån från Byzans & de pissnödigt duktiga textilarna därborti.
Läser ju en kurs för Nockert nu vilket gett lite inspiration för det här :)

Ja visst är de kortare norröver, har fått känslan av att det var så.
Är så nyfiken på vad norrmännen har för grejer i textilväg, men det är så förbannat svårt att få tag i nåt angående det. Ryssarna har skitbra koll på allt sitt men västerut är det sämre ställt, hm.

Bandbjörn sa...

yay! bandvävning! :D