lördag 14 november 2009

Bronsgjutning, del 1: Bälg & ässja

Vet inte hur det gick till och jag hade inte dirket planerat det innan, men i förrgår kväll när jag kom upp till Ranis dök ett enormt sug upp efter att få sätta igång med bronsgjutningen. Har gått & småfunderat i flera år men eftersom jag måste börja helt från början har det känts lite för mastigt att dra igång med tidigare. Men skall jag nån gång få iordning en "presentabel" järnåldersklädsel, måste det fixas en del beslag så det är inte så mycket att vänta på längre. Har iofs. idé om att gjuta lite tennbeslag också, men det är jäkligt lurigt att säga hur vanligt det faktiskt var, om det nu överhuvudtaget förekom. Har bara lyckats leta reda på några hängen & lite andra småpryttlar från järnålder och det är ju inte så mycket att gå på.

Men första steget i det här projektet blir att tillverka bälg och ässja. Fram i vår skall jag göra göra en riktig grop-ässja men då måste tjälen gå ur backen först, så en stycken portabel sak får funka tills dess.

Började med bälgen igår och det blir en ganska rejäl sak, inte storleksmässigt utan ur virkesaspekt. Kapade till två lockbitar av murket virke vi bytt ut från taket/vindskivorna för några år sedan. Virket är alltså för dåligt för taket men räcker utmärkt till det här.


Hej jag heter Frej och är vänsterhänt!
Hyvlade ned brädbitarna till friskt virke och maskiner med utblås är ju så djävla fiffiga. De kunde väl ha vänt hålet bakåt istället?


Sådär blir den alltså. Har kikat på bilder av Anders Söderbergs bälg vilken han i sin tur har gjort efter den bälg som finns avbildad på Sigurd-ristningen. Borde väl egentligen använda en läderbit som gångjärn, men då måste man krångla och byta ut den efter ett tag så de där får allt fan duga. Funderar nu på hur man bäst gör mynningen där luften från de båda bälgarna sedan riktas in i ässjan. Antingen blir den i plåt eller så holkar jag ur en träbit och fäster frampå där? Skinn måste jag också fixa till själva bälgarna och har nån av er nåt liggandes får ni gärna donera.
Bredvid på bilden syns även den blivande ässjan, kommer bara att knacka ned kanten något och sedan slå ur ett hål som blästermunstycke.
Nu skall jag ut i mysregnet och fortsätta, snöade igår å det hade vart finare med mer.

5 kommentarer:

historiskdrakt sa...

Coolt, ser riktigt seriöst ut med purjo blåsbälg och allt.

Frej sa...

Känns helbra faktiskt. Du får ju självklrt komma upp & inspektera sen när det blir dags för de första provgjutningarna. Finns väl dock en överhängande risk att du hamnar vid bälgen då ;)

lenin sa...

men va fan frej vad du kan! ses vi imorrn på¨lektionen? jao. vore på tiden! hej hej

Frej sa...

Klart vi inte gör, jag har ju för tredje gången lyckats se till att va på annan ort när den där jävla kursen är :)
Men tänkte skriva er nåt mejl ikväll eller imorrn så vi kan se till att ses snart här. Mina veckor är rätt flexibla nuförtiden så det bör finnas möjligheter, tadam.

Johan Sangberg sa...

Hej

Spännande läsning om din ässja! Hur går det med den och smideshantverket?

//johan