måndag 2 november 2009

Byxorna frå Dätgen

Beställde i förra veckan lite tyg från Medeltidsmode som dök upp här idag och det är riktigt härligt faktiskt. Hade redan fallit för färgen på hemsidan men det visade sig att det var ännu lite snyggare när man har det framför sig.
Har halkat in i en järnåldersperiod så av tyget skall det sys ett par Dätgen-byxor vilka det har dryftats en del om på HV:s forum. Utifrån den första informationen jag tog del av om dem verkade det röra sig om ett par kvinnobyxor, men efter lite vidare letande tycks det ändå mest troligt att de burits av en man. Hur som helst så skulle det nu ändå mot förmodan vara kvinnobyxor kan såklart en man också ha haft likadana så jag bestämde mig till slut för att göra ett par.
Får ursäkta den värdelösa bilden men det är scannat från bok och sedan mejlat till mig samt slutligen fotat på datorskärmen :) Byxorna ifråga är lite skoj eftersom de bara gått till strax under knäet och när det kylt på ute kan bäraren förslagsvis ha lindat om ett par benlindor för att inte bli kallur om smalbenen. På insidan av benen har man lämnat en öppen slits längst ned, lite grand som man har på sina brokor om man pysslar med medeltid. Hur den där öppningen hållits ihop vet jag inte säkert men kanske med hyskor och hakar eller så har benlindorna fått skötta det jobbet också?
I övrigt är byxfyndet från 200-talet e.kr och låg lite snyggt dumpat i en mosse neri Schleswig-trakten, tillsammans med lite annat skoj i textilväg. Nu är det inte romersk järnålder jag vill återskapa utan snarare framåt vendeltid däri krokarna, 600-800 cirkus, men eftersom byxfynd är så fruktansvärt fåtaliga från yngre järnålder blir det till att kompromissa lite.

Gjorde ännu en sånhär snygg fotosession för att demonstrera byxornas placering i sin otvivelaktigt väldefinierade kontext((?)kan man göra smultronchips?)

Tyget är fiskbensvävt och lite melerat men tyvärr syns inte det så bra på bilden, men färgen kommer ändå fint till sin rätt. Benlindor leker jag lite med tanken att ha ett par rosa-aktiga, bara för att, men fick nyss erbjudande om ett par som går i rött och lila vilket är nästan lika iögonfallande så kanhända tackar jag ja till dem.
Den uppmärksamme ser att jag har en tröja som byxor och det är inte p.g.a. att jag är så jävla fattig att jag inte har råd med jeans, utan endast för att visa vilken färg som tänkts för smalbenen. Väldigt praktiskt om man är trebent annars...
(Var faktiskt löjligt bekvämt att ha på sig tröjan, mjukt & perfekt passform, lite som Thorsbjergsbyxor uppe i grenen :)

Är också i farten att planera en egen praktkniv för dräkten med mycket specialiga beslag och trådarbeten & annat tjåfs. Dyker upp framöver.

Vill sist bara berömma Kerstin på Medeltidsmode för superfin service. Beställde bara en meter tyg så hon skickade det som brev istället vilket resulterade i att det låg en liten påse i paketet med de pengar som då blivit över. Fint gjort, tack!

8 kommentarer:

historiskdrakt sa...

Trevlig färg på tyget, tillhör det hennes sortiment som inte finns utlagt på sajten? Kan nämligen inte hitta ngt sådant tyg där...

Frej sa...

Jo men det finnas allt där. Kolla bland de mönstrade ylletygerna så finns det längst ned på den sidan, det konjaksbruna.
Grejen är väl att de bilderna tagits med blixt(när skall folk lära sig) vilket gör att lite andra färger träder fram som inte syns i vanligt dagsljus.

Men det är jättefint och tunt & härligt vilket inte riktigt passar för att göra ett helkorrekt Dätgen-par, men min dräkt i övrigt kommer nog också bli lite mer påkostad så det är bara bra.

lena sa...

alla borde ha tröjor på benen.

fint att du syr så mycket!

Krikkan sa...

Tack för det goda eftermidnattsskrattet du gav mig av byxtröjan. Nu ska jag sova gott:)

Frej sa...

Lena: Skulle vi nu råka komma på oss själva med att ha nån hantverksträff framöver har jag ju faktiskt nåt att pyssla med nu. Inte för svårt & inte för stort.

Klipper man av armarna går det att bära som riktiga hosor. jomen

Rickard sa...

Tre ben? Det är te å va stursk... ;)

Frej sa...

Haha! jo men jag formulerade det ju faktiskt på så sätt att man inte nödvändigtvis måste tolka det som att jag syftar på mig själv :)
Men det är ju förstås helt upp till var och en att läsa som man vill.
Författarens död och allt det där. Foucault va?

lena sa...

petter har förresten den där färgen på hosor har jag sett. det är urfint