måndag 9 november 2009

Dätgisarna äro färdigo!

Ett av mina snabbaste och mest fokuserade syprojekt är avslutat i och med det. Är nästan lite förvånad över hur ordentlig jag varit. Funderade ett par dar efter att tyget kom, men snart åkte saxen fram och sedan dess har det gått enbart framåt utan några långa uppehåll med förtvivlan och funderingar över hur problem bäst skall lösas.
Självklart är de inte helt färdiga för jag lurar fortfarande på hur de skall hållas uppe, om det får bli ett smalt bälte eller om jag skall fixa annan grunka som håller dem på plats.

Har faktiskt lyckats få dem riktigt nära originalet tror jag, det ser i alla fall ut så jämfört med det bildmaterial jag hittat. De är ganska lågt skurna, mycket lägre än paret från Thorsbjerg, å för att vara på den säkra sidan skulle det kännas bra med ett bälte. Men grejen är att det inte verkar finnas några som helst uppgifter om några hällor på fyndet, så fan vet hur det bältet suttit kvar?


Det verkar också råda lite delade meningar om huruvida benen är sydda av ett och samma tygstycke eller om det är två sammansydda, men jag valde att göra dem separata och smyga in en slags gylf, som syns här.

När jag först började kika på de här byxorna uppfattade jag benen som lite småpösiga, sådär så de skulle välla över benlindorna något, men sedan när jag mätte på originalet visade det sig att de varit skittajta, precis på samma sätt som Thorsbjergsbyxorna. Många tycker nog att det borde bli trångt och att risken är stor att de börjar sträna på dumma ställen. Men jag tror det är så att om man gör byxorna tajta på riktigt och inte bara lite grand, så finns det inget utrymme för att det skall sträna. Hade ett par jeans en gång som var skitjobbiga i grenen eftersom de ibland fick för sig att börja vrida & hala kring benet, om de varit bra sydda utan så mycket överflödigt tyg just där hade det aldrig kunnat bli så.
Samma sak här, tack vare den smarta grenkonstruktionen har man samma rörelseförmåga som i ett par stora pösbyxor, trots att tygmängden är så olik att det knappt ens går att jämföra.


Den semi-fyrkantiga biten/kilen i grenen klippte jag ut på skrådden, så sömmarna belastsas så lite som möjligt och det verkar funka fint hittils. Skall nån gång i dagsljus fota bättre bilder på hur sömmar och tygbitar ser ut, men den roliga asymmetrin i mönstret går ändå att se rätt bra här. Varför man valt att sy byxorna på det här sättet vet jag inte, men det troligaste skulle jag tippa är att det är av rent ekonomiska skäl, att de tygbitar man haft att tillgå inte var större än så.
På fyndet går grenbiten upp några centimeter på ryggen, men jag begrep aldrig orsaken till det, så linjen fick bli rak istället. En funktion den skulle kunna ha är att undvika oönskat friskluftintag till kälkbacken, men jag tyckte det kändes som ett potentielt tyg-knölaihopsig-sabba-Frejs-nyss-så-goda-humör-ställe, så därav ändringen.

8 kommentarer:

Bandbjörn sa...

helt sjukt snygga byxor! men det som fångade ögonen först var benlindorna. vad är det för tyg?

historiskdrakt sa...

Häftig modell, verkar vara särskilt bra lämpade till kungfu ;-)

Men behövs verkligen någon form av bälte? De ser ju ut att sitta bra ändå. Senare typer av knäbyxor bärs ju utan bälte, mina orsabyxor t.ex. fungerar bra utan

Louise Schelde sa...

De er da blevet fantastiske. Det ser ud til at se sidder mindst lige så godt som Thorsbjergbukserne. Var de svære at tilpasse eller gik det lige ud af langevejen?

Frej sa...

Tjaa Björn... tyg å tyg, det är riktiga benlindor som Ägirs hus-Jenny vävt. Dock inte åt mig utan jag har fått överta dem från annan
Björn.

Mikael: Var ju tvungen att demonstrera rörelsefikationsmöjligheterna hos dem :)
Inte säkert det gör det, har faktiskt kikat på dina och tänkt samma. Håller man sig still går det säkert fint utan, men är man lite yvigare av sig tror jag de riskerar halka av. Skall provanvända dem lite och se.

Tack tack! har bara haft ett par Thorsbjergisar i blommigt gardintyg, så jag har inget att jämföra med, men de känns väldigt sköna det gör de.
Njäe inte direkt. Alltid lite lurigt med tajta plagg, men jag brukar alltid göra så att jag syr lite åt gången och hela tiden stannar upp och provar så att delarna samspelar som de skall. Började på låret och formade succesivt uppåt mot grenen.

Bandbjörn sa...

heh, tyckte det väl var lite väl snyggt för att vara tyg. jag undrar om det är diamantkypert eller gåsöga.

hade faktiskt missat ägirs hus, men jag är redan lite kär i hemsidan. nu har jag något att tråna efter när jag får råd ^^

Ville sa...

Ser bra ut. Snyggt och tajt just som det ska vara.

Kan grenbiten möjligen ha något med ett eventuellt bälte att göra. Det känns ju som om den borde fylla en funktion.

/Ville

Frej sa...

Det är allt diamantkypert.

Ville du kan ju nån gång få prova om du kan prova dem, känns som vi borde ha ganska lika mått. De är jättesköna så fler borde ha dem, även om de nu t.o.m. är lite äldre än torsisarna.

Tänkte på det också, på T-byxorna verkar ju linningen ha vikts ned över bältet(minns inte om det gäller Damendorf-fyndet också), så kanske är det samma sak här, fast bara en liten bit då. Svårt att komma på vad vitsen är bara utan att prova sig fram. Jag får väl tråckla på en extraflärp och testa, eller så syr du ett par :)

Micke sa...

Väldigt fina! Ska jag någon gång cosplaya ska du få fixa mina kläder :) Riktigt sköna.
Mer musikklipp nu Frej xD