söndag 15 november 2009

Färdig ässja & snarfärdig bälg

Mendes get har rymt

Hahaha fy faan va metal!!
Först tyckte jag delarna liknade ett hjärta tillsammans, men sen igår när mynningsbiten var klar och monterad slog det mig att det ju påminde rätt mycket om nåt annat också :)

Å därför var jag tvungen att leka lite med bilden...

Det som fattas nu bälgskinnet och på mynningen (som ni ju ser blev av trä och inte plåt) skall det fästas en slang, gjord i skinn den också. Har läst att röret som sedan riktas in i ässjan faktiskt kan göras i trä det med och hittar jag inget bra järnrör lär det bli en specialare i trä. Den lilla slangbiten fungerar alltså som led mellan pluggen i mynningen och röret till ässjan, så att de finns möjlighet att ändra vinkel på det röret utan att behöva flytta hela bälgen.


Blev glatt överraskad av hur samarbetsvillig betongen var. Hade förberett mig på att det nog skulle spricka sönder helt okontrollerat, men det blev precis rätt istället.
Nu skall jag börja leta lera att tillverka deglar i samt skaffa vax till patriser.

7 kommentarer:

Krikkan sa...

Fint du gör:)

Frej sa...

Så snäll så & berömmer mig trots att jag gör helt andra grejer än jag först sagt :)
kanske färgar läder nästa gång

historiskdrakt sa...

Aaah! Return of the evil bellows! Helskön bild =)

Frej sa...

Järnåldersfolket hade ju sån jäkla känsla för hårdrock liksom, ser man ju inte minst på de praktfulla kläderna de gillade att bära...

...eller var det glamrock kanske?

Johan Sangberg sa...

Hej

Jag lämnade en kommentar till ett gammalt inlägg med fråga om hur det gick med ässjan. Nu ser jag det och det ser spännande ut. Läckert arbete. Mer smeder finner du på Antracit ju.. :-) där du kanske är medlem?

Hälsar
Johan

Frej sa...

Haha! ja Johan jag skall allt registrera mig där nån gång :)
Har bara inte blive av än.

Förhoppningsvis kan jag få till nån provsmältning här fram i helgerna, men det är under förutsättning av att jag skaffar bälgläder.

Anders Söderberg sa...

En gräsligt vacker bälg! Tar av mig den hatt jag inte bär!

(jag har nämligen ingen hatt...)

:-)