torsdag 26 november 2009

"Färdig" blåbärskolt!

Ägnade kvällen igår åt att sy upp fållen på kjortelenennh så nu återstår endast fastställande av ärmlängd samt lite pyssli med halsöppningen.

Alltså på ett sätt är det jättesvårt att bestämma hur långt ner man vill att ett plagg skall gå, men sen i slutändan inser man att det ju bara är att känna efter vad tycket/smaken säger. Gillar inte att vela med sånt där och tydligen behövs det inte heller, är som att man innerst inne hela tiden vet precis vad man vill.

Tycker verkligen om den där blå, fast den är jäkligt lurig att fota & få hyfsat rätt färg. Kanhända blir den ännu mer rätt på nån annans skärm? Gick riktigt fint ihop med byxorna och lindorna också & det var ju gôtt.

Lät fållen få ha kvar de där små hörnen som blir i kilarnas sömmar, istället för att försöka jämna ut dem som jag gjort på tidigare plagg.
Sen en rolig upptäckt jag gjorde när alla bitar var utklippta, även om jag nu gjort kilarna ganska breda, ungefär 34-38cm i basen, så är det såpass mycket tyg kvar att det kommer räcka till nedre halvan av min trefärgade 1300-tals cotehardie. Skitbra verkligen för jag tror den mörka blå går superfint ihop med persikotyget från Visby (har det liggandes i Ransäter så måste prova först). Sen skall det bara till en liten bit ljusblått kläde för andra halvan av torson så är det bara att börja sy.

Ser ut såhär för de som inte minns, fast lite omflyttning av färgerna då. Någon som vet bättre får gärna bekräfta det här, men jag tycker det ser ut lite som att partiet under bältet faktiskt har en del vidd. Överdelen är tajt som fan men på flera bilder ser nederdelen lite veckad ut vilket nog kan ge rätt snygg effekt. Leker förstås med tanken eftresom jag nu gjort kjorteln rätt vid nertill.

Sen Micke frågade du efter mer musik och lugn bara, det kommer det kommer :)
Hittade en låt i helgen som jag visserligen hört tidigare men inte insett hur djävla bra andra halvan av den är. "The Face of Oblivion" som du så praktiskt hittar här te vänster. Kollade direkt upp taben så nu sitter jag och spelar det partiet så fort det blir tråkigt att skriva eller läsa skolgrejs.
Följaktligen kommer det en ny inspelning så fort jag är tillbaka i Ransäter hos kamera & förstärkare.
Fast då med LP:n vilket å andra sidan är just detsamma som Matt Pike spelar på, så det passar hur bra som helst. Fan du kan ju få agera mänsklig distpedal då, har fortfarande ingen och det är egentligen ett byte efter några riff i slutpartiet :)

10 kommentarer:

slingerbult sa...

Och det är sketafint! hela kitet.. Ser fram emot 1300-talsjackan sen, alltid kul när folk vågar sig på tokiga färgkombinationer :)

lena sa...

tjusigt!! jag gillar de stora kilarna och vidden de ger. vackert med blåbär!

nu blev jag sugen att ta tag i tygen för hosor och brokor som legat i ett och ett halvt år. och sy om kjorteln. och brodera om kjorteln. och sy nåt av mitt daffransgulatyg jag köpte i september. åh va kul. men har jag tid? nej. uppsatsen har legat tom och blank i ett och ett halvt år. dags att börja. ja på måndag. ajaj

Frej sa...

Tack Elin! Ja jag har ju litet svårt för det där med att göra vanliga grejer (som du kanske märkt), finns liksom inte så mycket utmaning i det.

Blåbär är världens bästa pajbär. Eller blåbblåbb som det ju egentligen heter.
Du har inte rört de grejerna än alltså ;) börjar väl kanske bli dags då, är faktiskt rätt nyfiken på hur draken min blev, även om du nu inte är nöjd med den. Hint Hint

Frej sa...

Kan ni inte fortsätta att skriva efter varann sådär föresten? Så kan jag kalla er för Elenin :)

historiskdrakt sa...

Grymt, gillar verkligen ditt sätt att våga dig på nya saker och utforska "främmande mark" inom historiskt återskapande.

lena sa...

elenin här

jag tog ju en bild förut och la upp på min resdagbok... http://www.resdagboken.se/upload/imagegallery/82/2774382/16106118_45455989.jpg

buckligheten är största problemet. bland annat haha

lena sa...

ok fel länk

http://www.resdagboken.se/Default.aspx?documentId=3&userId=7016&section=myimagegalleries&journeyId=361716

prova opm du hittar den här

Frej sa...

Ja där du!
Men va stört, jag har ju sett alla de där bilderna i somras men har inget som helst minne av just den.
Ja skall du ändå sy om kjorteln är det kanske lika bra att ta broderiet igen också, sen tror jag du gjort draken rätt mycket mindre än jag hade tänkt, men det är förstås helt ditt att välja (spejsad formulering).

Förbannat skönt att höra föresten Mikael, så du inte tycker tvärtom liksom. Inte för att vi har nåt överflöd av källor, men det verkar i alla fall finnas lite fler variationsmöjligheter än folk låtsas om.

lena sa...

draken är i exakt den storlek du gav mig...

och ja det är ett framtida projekt. nån gång ska jag göra om den.

Frej sa...

Ah, sorry. Såg inget ärmslut så det var därför.