lördag 28 november 2009

Kovändar-Frej

Ehumm... ber så hemskt mycket om ursäkt för den felaktiga information ni matas med.
Insåg igår att den tredje färgen inte alls skall vara mörkblå, haha va fan trodde jag!
Den skall såklart vara gul och inget annat.

Färgsättningen blir alltså som på killen till höger (annan fördelning dock).

Tror jag tyckte det blev lite brist på fantasi-varning med två blå nyanser på samma plagg, särskilt när det nu finns belägg för den roligare kombinationen.
Det här känns också litet bättre eftersom alla bitar nu blir i kläde, kläde som dessutom är av ungefär samma kvalisort, för det mörkblå yllet är egentligen lite för grovt i jämförelse med de andra. En liten skitdetalj förstås men det är skönare med bättre samspel.

Det dumma med det här projektet är att jag troligtvis tvingas sy mig ett par nya hosor eftersom mina gröna nog skär sig färgmässigt mot cotehardien. Gör nog röda hättan också med all sannolikhet.

Sade till Lena igår att det här skulle bli ett omröstninginlägg, men det sket sig ju förstås :) Ni får jättegärna komma med åsikter ändå men jag vet inte hur mycket de tjänar till eftersom jag redan bestämt mig. Fast medhåll är ju alltid fint förstås...

Edit: ni får förresten en kul bild också som jag dök på i samma manuscript.

Gillar speciellt att kostymbäraren är Stewie Griffin :)

9 kommentarer:

lena sa...

det blir schysst! jag är smått förälskad i persikofärgen hehe. fina färger.

Frej sa...

Är väl ungefär så långt från beige som man kan komma :)

Krikkan sa...

Suck, Frej, suck.

Vad har beige med saken att göra btw?

Frej sa...

Njaae det ä väl helt enkelt för att beige är det värsta som finns, både färgen och det mentala tillståndet.
Finns så provocerande många beigeister i dagens samhälle & då är det så väldigt skönt att känna sig distansierad från dem.

Jag är en lugn & ödmjuk människa, tro inget annat, men ibland önskar jag att det där djävla packet kunde se klart, göra det enda rätta och slänga sig i Fyrisån.

Trevli sônda gott folk! :D

Jonas of Mounthall sa...

Ser fram emot att ta del av detta färgglada projekt. Kommenterar inte allt men följer din blogg med spänning och önskar att jag hade samma effektivitetsgrad som du. :)

En liten fundering dock: Brukar inte färger i gamla målningar ha en tendens att inte återge den färg som de ursprungligen hade? Hur vet du att det är "persikofärg" på plagget och inte helt vanlig (tråkig?) röd färg? ;)

historiskdrakt sa...

Per på Historiska rum har ett mycket fint ockragult kläde som bör passa utmärkt.

Vad är det förresten snubben spelar på? Ser ut som en australiensisk didjeridu...

/M

Frej sa...

Fast om jag inte minns fel har väl du en lill-parvel att ta hand om också, vilket väl kan ses som fullgott skäl till viss hantverksfrånvaro :)

Kan jag förstås inte veta säkert (har faktiskt tänkt kolla upp sånt framöver) men i samma manuscript finns fler nyanser av "röd" och bl.a. då nyanser som är mer tråkröda. Så även om de kanske förändrats över tid har fler nyanser än 1 funnits. I avbildningarna vill säga, sen har jag nästan noll kunskap om vad som faktiskt fanns i riktiga textilier.

Å det är just det jag har köpt Mikael :)
Håller med dig, skitnygg färg verkligen.
Är ju strängkmusiker så jag vet inte, men långt ä det i alla fall.
Förgylld näverlur?

slingerbult sa...

Dethär blir ju fasingen ännu bättre! fram för mer tokiga färgkombos som sagt. Beige är det värsta som finns! (annat än på linne då, men det är ju en HELT annan sak..)
Förövrigt gillar jag det mystiska hjortdjuret.

Frej sa...

Som sagt, medhåll är fint!

Är det bara jag eller har den fjädrar istället för päls?