torsdag 31 december 2009

Gott nytt år!! samt en liten tjänstundran

Jo, skulle egentligen vara i Örebro nu hos släkt & kusiner & annat sidfläsk och tävla i vem som kan dikta ihop mest vilda historier om sin uppväxt, men värmepumpen i Ransäter (har jordvärme så det är lite känsligt) tycker inte om att vara ensam och säger då ifrån på sitt eget lilla gulliga sätt. Kallaste tiden på året nu och när nu pumpen stänger av sig själv lite då och då är det dummigt att vara bortrest. Sjönk till 13 på en timme igår enligt fadern & var lika mysigt i  mitt rum imorse :)
Så istället för släktgrejs tänkte jag man kunde slänga ihop nåt sista inlägg här för året.

Skippar heltäckande årsredovisning, den finns ju liksom redan här i form av äldre inlägg, men har en känsla av att det blivit lite mer textilt än tidigare år. Vilket förstås är helt ok eftersom jag inte har nåt överflöd av historiska kläder men ändå envisas med att leka Vendeltid och 1300-tal samtidigt. Har under senhösten dessutom fått framtiden säkrad när det gäller beställningar på grejer vilket väl är på både gott och ont. Flera av projekten kommer bli svinigt roliga men det innebär också att jag får mindre tid till mina egna projekt, som praktkniv & kam mm. till järnåldersdräkten. Men skitsamma det går väl alltid att prioritera in saker inemellan.
Mm, får räcka så.

Pappa fick sina nya bindningar till hans gamla Tegsnässkidor igår vilka jag sedan bytte. Sen när klockan var 11 på kvällen blev jag ståendes inför två val. Ute var det nästan fullmåne 25- och en massa fluffig snö. På mitt rum stod en bäddad säng med duntäcke och fårfäll över fossingänden samt en mängd braiga böcker inom räckhåll. Vad göra?

Ja det enda rätta förstås :)
Väldigt härlig känsla faktiskt. Har inte haft så mycket fruset snor i/under/på sidan av näsan sen jag tävlade längdskidor som barnsben.

Var svårt att fota trots månskenet så det fick bli en tur idag också.

Jättefin spårsnö är det också men har bara sett efter klövdjur än sålänge.


Lade min nya gravyrkniv i olja i eftermiddags där den skall få stå och dra åt sig ordentligt till imorrns kanske. Ingen jättestor skillnad mot min första mer än att den förhoppningsvis är ännu lite smidigare att arbeta med. Körsbär i skaftet, fint det.

Pysslar man med bågskytte kan en specialring var bra om man vill ha kvar fingrarna lite längre.
Har aldrig själv använt en men hoppas du kommer trivas med den Mikael.
Inte helt klar men nästan.

Och såhär kommer nästa hornkam att se ut. En ganska mycket enklare sak än den första (borde man kanske ha gjort tvärtom?) och framförallt större. Tror den förra var 9cm bred och skall försöka nå 15cm på denna. Läderfodral får den sedan att hänga i.

Sen alla söta gulliga snälla å fina garnhantverkande tjejer därute (vet int om nån garnig kille än så därav formuleringen :) så tänkte jag höra med er om en grej. Mmm... Fan, svårt det här. Öö jo, jag behöver en mössa.
Varje vinter är det alltid ett jäkla härj om att jag inte har nån mössa på mig såvida jag inte ä ute i skogen eller på långa promenader och risken är att nån snart igen tvingar på mig nån mössa jag inte alls vill ha, så innan det händer vill jag fråga er om nån har lust att göra en åt mig.
Har nån lust att göra en åt mig? :)
Mot skälig ersättning förstås och jag är inte ute efter något jättespecial utan bara en schysst mössa som inte alla andra har. Vore ziemlich jättesnällt av den personen i sådana fall. Tänk påét

Glad nyårsfirning på er och hoppas ni fårt fint framöver!
/Frö

8 kommentarer:

Hannah sa...

Vad är det för mössa du är ute efter? Stickad, virkad eller nålbunden eller kanske någon annan teknik? Lite beoende på vad du vill ha kan jag nog fixa till något.

Bandbjörn sa...

Haha, jag skulle nog kalla mig själv för en "garnig" kille, men eftersom jag mest gör band är nog mössor inte riktigt min grej :P

slingerbult sa...

Jag fixar gärna mössa om du inte har det kirrat redan. Faktum är att jag har en nålbunden grön som blir klar typ imorn, men jag vet ju inte hur stor skalle du har så den kanske inte passar..

Sjukt shyssta vinterbilder förresten, gillar myren speciellt!

Frej sa...

Aa storbra! som Fröding skulle ha sagt.
Nämen skitschysst, jag mejlar er om såntdär & så.

:) tänkte allt på dig där björn men vävd mössa, hur kul det än vore så känns det lite olockande.

historiskdrakt sa...

Var det sista stycket en kontaktannons? ;)

Ser ut att bli en finfin tumring, börjar klia i mina bågskyttefingrar igen... Får också instämma att bilderna är jättefina, hur kallt hade ni däroppe när det var som värst?

/M

Frej sa...

Haha ja just det! det välkända mösstricket :) fungerar alltid.

Tack för det! det är faktiskt bland det snyggaste som finns sådär när solen går ned bakom lite moln över en myr eller tjärn, oavsett årstid.
-26 är nog det kallaste, när jag har kikat på termometern i alla fall. Fast förr när vi bodde uppe Uddeholm kunde det sjunka betydligt lägre, verkar gå nån gräns strax norr om munkis.

Krikkan sa...

Bågskyttar utan fingerskydd är ju också bågskyttar, bara med lite fina (?) förhårdnader i draghanden..:P

Nu verkar det som du redan fixat en mössa, annars hade jag gjort det åt dig. Tänkte nämligen jag skulle övertala dig att gjuta en grej åt mig..

Frej sa...

Det vet jag du hade och det är faktiskt inte ett piss som hindrar att jag kan gjuta åt dig ändå.
Ja förutom att jag har fullt med projekt för säkert ett år framåt :) men det löser vi.