fredag 4 december 2009

Lahoprigó-lurv

Djävel i härkeberga va tyg kan va snyggt! Borde fan finnas med varningstext på sånt här kläde.
"Beröring av tyg kan orsaka akut behov. Förvaras oåtkomligt för konstnärligt sinnade"

Minns jag stod och fingrade på det blå i Visby i somras och visste väl innerst inne att det nog skulle bli det, men tyckte ändå det var lite "i grövsta" laget. Men men, inget halvhjärtat här inte. Lite meningslöst att sy ett plagg som bara till hälften är kul färgmässigt.
Fattas bara lite linne nu för fodret & apropå det måste jag bestämma på vilket sätt det skall sys i.
Har nån förresten idé om vilken kvalité på linne som kan lämpa sig vore det intressant att höra the åsikts. Å känner nån sen för att handväva lite och sen ge mig i julklapp är det faktiskt hellungt det med. Bara som info.

Ehh jo. Har aldrig någonsin fotat någonting utomhus i Uppsala, av eventuella skäl jag inte längre minns. Men så i onsdags när jag var på väg hem från föreläsningen (jepp, föreläsningen. Har bara en i veckan, det är verkligen helstört) lyste fullmånen så fint över botaniska och slottet så det var bara hem & hämta kameran å sen promenixa tillbaka.

Det där är alltså Linneanum, det stora gula orangeriet som står mitt framför slottet i botaniska trädgårn. Med sitt gavelparti som till stor del är inspirerat av exempelvis Parthenon i Grekland.
Har känt ett visst motstond till att fota sånt här tidigare, till stor del p.g.a. att byggnaderna redan är så jäkla sönderfotade. Hur många Uppsalastudenter och turister har inte redan tagit de här korten liksom? Fast ofta är det väl dagsljus och kanske även annan årstid som är populärast.
Gillar det där snälla ljuset mot kolonnerna å tympanonfältet å alla andra sånadär hopjoxade namn. Stort fetto te väggdjävel kan man också kalla den.
Där borta lyser delar av min skola förresten. Hej skolan!

Den rosa tårtan åt andra hållet. Gick för sig att teckna kroki på onsdagar uppe i södra tornet förr, men nu är det flyttat till resten av konsten på skolan. Är väl rätt så skitsamma egentligen, fast det var fin utsikt där uppifrån. Både ut över stan och innåt rummet haha! :)

Lite "Ugglemåne" över det hela. Världens bästa barnbok för de som inte läst den.

10 kommentarer:

historiskdrakt sa...

Ja jäklar vilket lyster det var i det tyget, nästan som siden. Blir faktiskt sugen på att sy fler plagg i engelskt kläde, bara för materialets skull.

Skulle rekommendera tunnt och naturfärgat linne (t.ex. Medeltidsmodes mjukbehandlade linne HLS3). Grövre linne används om plagget ska ha mer stadga (typ doubleter och västar), men jag antar att du vill ha ett mer smidigt fall på kjorteln?

Snygga foton annars!

Frej sa...

Visst gör blixten lite skillnad men sola ä stark ho mä så det har nog rätt fin lyster även utomhus.

Skall kollas upp. Jovisst är det tunnare linne som gäller till det här.

lena sa...

linneanum är lite av min favoritplats i uppsala. en av dom. varje dag innan praktiken gick jag och lyssnade på nicolai dunger och vandrade runt och såg på den blå himmeln och drömde att jag var på sicilien eller så. lite oliver och ost och vin och vandra där kan få eskapismen att bubbla i vem som helst

Frej sa...

Jo visst är det fint där. Minns du nämnt dina morgon-promisar och egentligen borde man ju fan ta sig nån eftermiddag där fram i vår. Va några styckna ta med sig lite gott samt lämplig dryckjom leta upp en gräsplätt och virra iväg.
Jag kan bygga en luta också å ta med, eller så hyr vi in Edin Karamazov.

kurage sa...

Ser najs ut! Jag skulle rekommendera det nya handvävda blekta linnekyperten, den är riktigt bra och med stadga i sig. 135cm bred...

Frej sa...

:) Humor, var precis inne å kikade på den.
Dröjer nåt månadsskifte tills de får in det mjukbehandlade igen så orkar jag inte vänta kan det tänkas bli kyperten.

historiskdrakt sa...

Kan verkligen rekommendera Korps linnekypert som Anders nämner. Hämtade precis ut min beställning av det tyget och är imponerad av kvaliteten. Även om tyget är rätt kraftigt är det ändå mjukt och följsamt och fungerar nog utmärkt som foder även i plagg som man vill ha ett snyggt fall i, så om du är villig att betala en slant extra för handvävt är det tyget ett bra val.

Frej sa...

Fan, säger du det. Håller på att konferera med Per om vad han har för grejer hemma men det verkar som att hampa är det bäst lämpade i det fallet.
Handvävt vore ju så djävla perfekt egentligen, drar knappast ned värdet på klädet heller.

hum hum hum...

Helena sa...

Nämen ojsan. Har suttit och små kikat på din blogg fram och tillbaka i över ett år nu och först nu ser jag att vi bor i samma stad. Bara sedan ett halvår men ändå. Roligt! Jag är grymt impad av det du gör.

För att hålla mig till inlägget också så håller jag med. Det är ett väldigt fint tyg. Kom själv hem med 6 meter tyg av olika färger från en vikinamarknad, det är farligt när man hittar fina tyger!

Frej sa...

Där ser man, inne på mitt åttonde halvår nu(herredjävlar va mycket det lät) & det ä allt en rätt trevlig stad.
Kul att du gillar grejerna!