onsdag 16 december 2009

Personliga upptäckter på Historiska museet

Åker västerut imorrn. Men igår & förrgår kom det ett par dec nysnö plus att det är 8 grader kallt, så hemlängtan har till viss del mattats av. Eller, nä jag har väl egentligen inte haft nån hemlängtan på länge, inte på det sättet. Trivs som fan med de jag bor med och har sett tillräckligt mycket natur för att fungera normalt så det känns ärligt talat jävligt bra här det här senaste halvåret. Hemlängtat består väl mer i suget efter lite större skogar, mer kuperad terräng och möjligheten till att vara obegränsad i slöjdandet.

Har senaste veckorna tänkt berätta om en massa grejer som flimrat förbi. Roliga böcker jag hittat med snygga västrysska folkdräkter, häftiga gjutna beslag från Ungerska järnålersgravar, stört fina Norska & Danska bältessöljor från äldre järnålder, galna småtjejer som sjunger sommarsånger & hjular halv tio på kvällen ute i björkallén, finsk snubbe på stan som undrade om jag ville delta i en öppen bibeldiskussion om Jesus (lät som en fryntlig berusad Mark Levengood), Luciakonsert med kammarorkestern samt en jäkla massa andra grejer. Men inget av det här har kommit med, säkerligen för att det inte haft så jättemycket med något konkret hantverksprojekt att göra.
Senaste kursen här i höst har jag förresten läst för Margareta Nockert, en kurs om den liturgiska skruden från fornkyrkan fram tills idag och som avslutningsgrej var vi idag på Historiska och kikade på de kyrkotextilier som finns där. Sinnessjukt fina saker och nåt av det som fascinerar mig mest är hur många av de broderade textilierna gjorts med högsta tänkbara hantverksskicklighet, men att det ändå saknas perfektion hos dem. Bluäh, helt oförståeligt! Vad jag menar är att de är gjorda med en sån jäkla känsla där varje detalj, varje figur är unik och konstruerad på ett eget sätt och att de alltså saknar den äckliga maskinella perfektionen som blir på saker idag.
När vi var klara passade jag på att kila igenom de förhistoriska utställningarna där alla skojiga järnåldersartefakter finns. Blev nästan lite förvånad över mig själv där en stund när jag stod vid en monter med ett gäng norrländska vikingafynd. Bland föremålen finns b.la. resterna av den Magyarska väskan från Röstahammaren vilka var kul att se igen eftersom jag kikat en hel del på dem under hösten i jakt på väskinspiration. Har förstås sett allt det här flera gånger innan men nu är det nog ett par år sedan sist och man har lärt sig så jäkla mycket mer på den tiden. Hur som helst, rätt som det var fick jag syn på ett litet avlångt föremål längre ned i montern där det var lite sämre upplyst och när jag fattade vad det var blev jag fan lite rörd. För helvete jag brukar väl inte bli sån heller!?
Föremålet ifråga var originalet av den hornsked från Birka som jag gjorde kopia av förra vintern och det som gjorde mig så påverkad var att jag kände det som att det var samma jävla sked som ligger hemma i Ransäter :) Skaftets tjocklek kändes helt rätt, den saknar ornamentik på undersidan samt att måtten i övrigt verkar ha blivit ganska så skitnära. Hade nog inte riktigt tänkt på att den fanns utställd för annars borde jag ju tagit mig dit direkt i våras och jämfört. Såg även originalet till hornkammen och det var väl lite samma sak med den. Var riktigt skitkul det där faktiskt.

Kändes som att det var nåt mer jag ville skriva men det blev så köttfärslimerick-mycket ändå så det får va nöjt.

Som flummigt avslut, Kampön i min gamla badsjö Älgsjön sedd mot norr respektive söder.

12 kommentarer:

historiskdrakt sa...

Låter kul, var ett tag sedan jag var på historiska så det kanske inte vore en dum idé att titta in nästa gång jag är i Sthlm.

F.ö. måste jag säga att jag är mäkta imponerad av kniven du gjorde till Elin, fick givetvis tillfälle att beskåda den och fingra på den i Lund i helgen. Ursäkta smörandet, men den är ju helt sjukt välgjord, att se den på bild är ju en sak men den är baske mig helt makalös irl. Det polerade benskaftet, den mönstrade läderslidan - wow säger jag bara

Frej sa...

Finns mycket fint där, trots att det är i Stockholm ;)

Jättekul att höra & skoj att den får ut å träffa folk också :)

Som sagt så pratade vi väl först om en lite enklare kniv, men som alltid insåg jag snart hur mycket roligare det är att försöka överträffa sig själv, så lusten efter det gjorde att det skena som fan. Verkligen helt oväntat

lenin sa...

hmm. vi har ju aldrig sett hur du bor eller vilka du bor med. det är synd. mycket blir cenrerat till ög-trakten vilket är naturligt :)

förresten känner du en micke i uppsala som håller på med rekonstruktioner av bland annat slädar, hus och pilbågar och mycket annat. han hade gjort mycket saker till museet i vuollerim. ni bord eju ha en del att prata om kan jag tro.

Frej sa...

Inte har ni det nej. Kan vi väl kanske råda bot på till våren. Vi brukar inte för jävla mycket folk springandes samtidigt men om man gör lite grand som hos Beorn är det säkert inga problem :)

Vet inte. Jag vet en Micke som befunnit sig i Uppsala samt att ord har utbytts, men lite tveksam till at det är samma person. Du får förklara nån gång.

lenin sa...

beorn åh nu måste jag läsa bilbo igen! hade tänkt göra det ändå innan filmen kommer. idag kan vara en bra dag att ligga under en filt. vi hade 21,7 minusgrader här inatt vilket resulterade i 13 grader imorse inne. elementen orkar inte. men hejja vintern. och mera snö tack!


och ja jag ska förklara och hitta dokument över killen så ska du nog lättare förstå. återkommer 2010. haha

Frej sa...

Haha! det är fan rätt friskt det :)
knappt man minns hur det känns.
Men ni får väl brassa på i spisen eran, ven går att spara in på andra delar av året istället, eventueller.
Här ner vi Vänern är det inte alls så kallt, men det ha varit 25 upp i Långflon tydligen. Fint läge för rejäla långpromenader då. Sådär mysigt så halsduken blir en isklump :)

lena sa...

problemet är att vi har enormt ont om ved tyvärr så vi får bara elda om vi ska laga nåt i ugnen... om det ska räcka över huvud taget. dåligt planerat ja men så kan det gå! :)

Frej sa...

De dödade ihjäl två björkar ut i allén där jag bor i höstas, ni skulle sagt till så hade jag kunnat sno en massa björkisbitar åt er.

lena sa...

åh björkved. va vackert och bra

vi eldar mest halvdålig ask sen vi hamlade träden på gården. den är bra att spänta med värdelös att elda.

hejja björken. den döda och levadnde

lenin sa...

jag kom över denna idag

http://www.vitterhetsakad.se/fornvannen/pdf/2006/fornv2006_19_zachrisson.pdf


artikel om röstahammaren

lena sa...

http://www.vitterhetsakad.se/fornvannen/pdf/2006/fornv2006_19_zachrisson.pdf

Frej sa...

Åh tack! Känns som jag läst den i hennes den samiska propaganda-skriften(läs "möten i gränsland" ;), men det diffar visst på 10 år så det schtämdö inte.
Intressant på många sätt men hon gör det verkligen inte lätt för sig. Är det ens möjligt att nämna samer så ofta som hon gör? Man vill så gärna hålla med henne men sitter istället & garvar åt alla brister som finns i resonemanget.