söndag 27 december 2009

Trevli fortsättning på er!

Ja det blev ett litet uppehåll här, hade tänkt mata på som fan med grejer men insåg sen hur skönt det var att låta bli datorn och istället slänga på sig ett par skidor. Men, det har vart jul och saker har fåtts vilka måste få kika fram är, ett par av dem i alla fall.


Ett gäng egenönskade koppar vilka gett mig bevis på att det går att hitta snyggt porslin som faktiskt är nytillverkat. Gillar dem som bara fan vilket väl inte är så konstigt. Tack Kerstin för det porslinstipset!

Är ju vänsterhänt så jag får dricka från en filifjonkahjort istället för den tänkta ugglan, men sörjer inte det särskilt mycket, den är nästan finare.

Pappa gav mig en silversked av tidigt datum vilken är gjord av en Uppsalasmed vid namn Erik Lemon.

Det ensamma V:et på baksidan är stämpeln för 1779 och hur den hållit sig såhär fin under alla år vete sjutton ärligt talat. Kommer självklart använda den men kanske inte riktigt varje dag. Passar nog utmärkt att käka fisksoppa med t.ex. vilket då alltså tyvärr inte sker dagligen. Åh rödspätta!

Fick äran att dan före julafton sticka bort på ett hygge och ta julgran vilket resulterade i denna. Blev nöjder till slut vilket var bra med tanke på den fruktansvärt strapatsrika julgransexpedition den krävt. Redan klockan fem på morgonen steg jag upp och vässade ispiken samt smorde de högskaftade läderkängorna jag fått av liten liten same, vilka han tillverkat av lädret från tusen råhalsade renar vilka varje år på juldagsnatten vandrar upp på Kebne för den årliga leken. Efter att ha intagit en närande frukost bestående av Whisky och torkad bäverpung, snörde jag på mig kängorna och skidade iväg de femton milen bort till den mörka häxbeströdda skogen där julgranarna växa. Jag anlände, vintermörkret låg som en stor svulst över landskapet och hade det inte varit för min gamle förfaders svirrelykta vore jag hjälplös inför denna obeskrivliga ondska som omslöt mig likt en massa tjockt mörkt tyg. Med min kära slakteyxa Granedräpurur i ena handen och en bit spetsig fisk i den andra började jag så sökandet. Inte mindre än tre gånger tvangs jag gå i bivack på grund alltför hög halt av grejer på backen vilket tröttade mina ben. Försökte även en fjärde gång men hindrades då av legio attackerande bävrar som känt doften från resterna av min medhavda frukost och som nu ville hämnas medelst djävla massa framtänder i mina vader. "Hashiiiiisatjatsiiii!!" skrek de där de kom framstormande i sinom tid, vilket grovt översatt betyder ungefär "Ha´aa du Frej, nu djävlar!!". Men erfarenheten gjorde att jag med blicken genast fann ledaren långt bak i den bortesta pulten och med ett mäktigt schvusch sände jag yxan min genom skallbenet på honom varpå alla de andra bävrarna greps av tvivel och började hacka sina tänder i intillståndande broder. Detta var dock inte slutet på striden ty splitter från Überbäverns sönderslgna skalle kom flygandes genom den blodosande luften och sårade mig svårt i ena ljumsken. Det svartnade så sakteliga för mina ögon och jag kände hur mina fötter hade svårt att behålla fästet på den blodiga marken och det oundvikliga slutet mötte mig alltför raskt.

Har gjort mig en ny gravyrkniv också inför ett rätt skoj projekt här fram i vår men bilder på det kommer nästa gång. Det blir några vinterbilder istället.


Hi hi, det är så snö.

Blev långt det här igen. Sista grejen är en ny gitarrgrunka gjord igår natt, vilket är förklaring till viss synlig seghet.
Det är andra partiet av en låt jag fastnade för i höstas och inte alls nåt fängslande tekniskt att se eller höra utan bara gjord för att jag ville prova. Vet också bara en person som med säkerhet gillar musiken så det går alldeles utmärkt att skippa om mans så vill. "Face of Oblivion" heter den ifall det är av intresse.
Lånade gammal snygg skjorta av fadern för att dra uppmärksamhet från missar i spelandet :)
video
Ha fortsatt trevli jul, nu är det nåt skoj program om en gård i Dalarna där de har en massa roliga gamla lantraser, tror bekanta fick sina fjällkor därifrån, måste ses.

14 kommentarer:

Micke sa...

Härligt med lite musik xD Vet inte vad det var men det var inte Witchcraft vad jag kan förstå. De strömmar flitigt från min ipod dessa dagar. Någon stoner var det ju men vet som sagt inte med vilka det var. Lät bra! Gör du någon egen musik eller har du för ont om tid? God fortsättning!

lena sa...

fina koppar. vad heter de? de var väldigt sagolika och vackra.

och tack för jule-sagan-grane-berättelsen.

lena sa...

förresten här har du nej till licensjakt på varg!

http://upprop.nu/FQBS

Frej sa...

Samma här Micke, eller jag har ju ingen ipod men de strömmar på från min halvt sönderslagna cd-spelare uti snickarbon. Lyssnar på den senaste nu men den första är fortfarande överlägset bäst tycker jag. Mycket murrigare härligare ljudbild.
"High on Fire" heter förresten bandet. Stoner utabara helvete å aningens tyngre än exempelvis Witchcraft.

Taika heter de, från Iittala. Skitsnygga allihop å de finns i knallrött också. Skall nog skaffa ett gäng såna också och blanda med de blå. Bra storlek på kopparna för de räcker till en liten teare också om man vill.

Tack för den Lena, jag letar aldrig upp sånt själv av nån anledning.
Det håller på att spåra ur som fan det där nu, folk har fullständigt tappat greppet. En vargspårare i fält blev ju hotad till livet av några "jägare" alldeles nyligen uppåt Hagforstrakten. Det är fan så man får skämmas. Jävla egoister

Frej sa...

Oj, just det! Nä jag har väl aldrig egentligen suttit och skrivit egen musik så. Har flera gånger börjat planera för nåt slags band, men har ännu inte hittat rätt folk för det.
Blir väl mest att man spelar med till skivor & sånt. Har kommit på en hel del roliga riff och slingor iofs. men de glömmer jag oftast bort så fort jag slutar spela. Kanske vore idé att börja spela in så det finns kvar :)

Krikkan sa...

Tredje gången gillt nu

Väldigt gullig julsaga fast jag tror inte ett rött öre på det där att renen skulle leka på kebne så här års. Trot eller ej men dom är här och räsar med plogbilarna.

Frej sa...

Ifrågasätter du min kompetens som mytoman?
Hur är det med isbjörnarna då, är de också med och leker?

Kristine förresten, du kan väl låta bli att nämna nåt om vad det är för snödjup upp hos er, samt hur kallt det är osv. Har vat så bra jul hittils och jag vill inte få mindervärdeskomplex såhär inför det nya året & allt.

Emma Westin sa...

UGGLA!

Frej sa...

Mm har tänkt de borde passa dig, du borde absolut skaffa dig det porslinet. Det är som helgat åt ugglorna.

Emma Westin sa...

Jag ser det! Helt underbart, men vart införskaffar man dessa dryckesdon? Vart, havet? Vart?!

Emma Westin sa...

Jag hittade, kan ju internet som min egna ficka. Ja jösses!

Frej sa...

Bra tös reder sig själv :)
men du, köp inte det svartvita bara, ser så särdeles urtråkigt ut. röa å blåa ä klart snyggast i min mening.

Emma Westin sa...

Ja jag tycker det också, blå leder nog just nu. Men kan man köpa den där tallriken också? Fann den inte bland alternativen, det vore fejnt att ha en mugg, skål och tallrik.

Frej sa...

Haha nä tallriken är det bara jag å en kille nere i skövde som får köpa, men resten är fritt fram.

eller så kikar du här http://www.torebrings.se/butik/Glas+och+porslin/PORSLIN+TAIKA+IITTALA?artgruppnr=244