lördag 9 januari 2010

Hej folkdräkt!

Mjo... det ser inte bättre ut än att jag kommer ge mig till att sy en stôckna folkdräkt.
Som alla andra större projekt man börjar med har jag flera gånger tidigare vart å nosat på möjligheterna där och funderat på om det inte vore kul att ge sig på detta tillsynes smått monstruösa projekt. Ja monstruöst blir det väl bara om man verkligen vill rota ner sig ordentligt i källorna först, men det är klart man vill det, halva behållning ju :)
Vet egentligen väldigt lite ännu om hur dträktraditionerna tett sig här i Värmland, men efter lite eminent börjningshjälp tycks det som att norra Klarälvdalen respektive de västligaste delarna som gränsar åt Norge är de områden som äger mest etablerad dräkt. Dräkterna för övriga delar av Värmland verkar till stor del vara efterkonstruerade eller så är de äldre fynden för fragmentariska för att kunna visa någon helhet. Fast jag skall förstås inte såga de områdena fullständigt, finns säkert andra viktiga element att plocka därifrån.

Har en släktforskande fader och även en farbror till mamma som rett ut hur släkten ser ut på båda mina sidor hyfsat skitlångt tillbaka och tack vare dem är det bara för mig att göra en liten snabbkik och direkt få svar på undringar i ämnet. Gjorde dito kik idag och kan glatt konstatera att en någorlunda stor släktklump levt i och kring Ekshärad, vilket alltså är en av de platser som bjuder på fina bevarade plagg. De finns till och med utställda på museet och ser riktigt inbjudande ut. Verkar vara under 1700-talet som flest anfäder bodde i Ekshärad, eller Äkksääär!!, som det ju heter på dialekt. Förövrigt en av de märkligare dialekter man kan tänka sig och fullständigt obegriplig i vissa lägen. En av gubarna var t.o.m. skräddare, Jonas Larsson Milander och det var mer än tillräckligt för att jag skulle kunna bestämma mig för att sy just den dräkten.
Har ju själv växt upp bara strax söder därom så det är allt rätt hemma för mig också.

Vill visa bild men har inte hittat någon jag litar på än. Sämskinnsbyxorna är hur som helst riktigt högt skurna och västen i sin tur väldigt kort så det kommer säkert bli skitintressant att få till & sen ha på sig.
Inget mer än så blir det nu men lovar att uppdatera så fort jag kommit någon bit.

8 kommentarer:

historiskdrakt sa...

Kul att du bestämt dig - nu finns det ingen återvändo: welcome to the darkside muhahahaha

Frej sa...

Dräkterna tycks i vissa lägen vara minst lika märkliga som 1300-tals plagg man syr, så det var liksom ingen större idé att försöka kämpa emot :)

Magnus sa...

Hej, trevlig blogg du hade. Fanns mycket roligt att läsa om alla dina projekt.

mvh
Magnus

Frej sa...

Det var snällt sagt det, alltid kul om det kan vara till glädje för någon.
(trodde först du var en av mina kusiner, men det var du visst inte :)

kurage sa...

Kul för dig, ut och forska o se till att inte hamna i svennebananfolkdräktsträsket med dräkthistoriska vanföreställningar :)

Frej sa...

Nä fan Anders, just det träsket skall jag nogsamt hålla mig borta från, men den instinkten sitter så starkt i blodet nu så det är inga problemas.

historiskdrakt sa...

Säg inte det Frej, vänta bara tills det blir dags att sy sämskinnsbyxor - rätt var det är så sitter du där med ett sladdrigt par av mollskinn istället ;)

Frej sa...

Aaaa nej säg inte så!! nu blir jag ju kanske lite ledsen här och måste snyta mig i mitt fjollrosa kläde.

Anders förresten, upptäckte i förra veckan att jag ju har en soldat i släkten som flyttade från Gagnef till Ekshärad, så man kanske skulle ge sig på den dräkten också :)
Fast jag låter dig göra först förstås så jag har nån att kika på sen ;)