tisdag 5 januari 2010

Saker som blir när man gör grejer...

Concerning Hobbits, eller knivar för den delen.
Hänger mig ibland åt någonslags tema-hantverkande som här de senaste dagarna då jag slipat och brynt de flesta av knivarna, yxorna och hyveljärnen som vi tog med från Höjda. Man får liksom för sig en grej och då är det bäst att passa på att hinna med så mycket som möjligt under den period man finner sysslan givande.

De flesta är rätt gamla knivar upp frå stugan, sen är det ett par fådda fällknivar samt mina två gravyrknivar och inte att förglömma! min allra första (tokflatulerings-fula) egentillverkade kniv nere i fonden. Eller ännu mindre att förglömma!! min allra första kniv överhuvudtaget. Den urgamla längre tingesten i mitten som jag fick av min fader som litten treåring. Ä nästan som att han ville antyda något...
Den fungerade som kittkniv i slutet på 80-talet och sen tror jag den mer eller mindre bara har legat på olika hyllor genom åren. Tog mig en kik pån och bestämde att det är bra synd att ha den liggandes så längre. Kände mig kanske mogen äntligen att ta itu med den?

Skaftet var lagat med trämassa och efter bortpetning av denna visade det sig att skaftet var så jäkla slitet att det utan problem gick att vrida runt tången. Har väl börjat som ett litet obetydligt glappande vilket sedan systematiskt gröpt ur skaftets innanmäte tills det nu bara är ett stort runt hål inuti masurbiten, så det gick inte att laga som jag först tänkt. Letade istället på en ny masurbit och påbörjade omskaftning. Rostade av själva kniven också samt slipade upp eggen igen. Jag kan inte själv avgöra om bladet är hemsmitt(ser förstås ut så men jag är ju ingen smed) men om, så kan det rent teoretiskt vara gjort i Höjda varpå masurbjörken också kan vara därifrån eftersom det stod/står en rejäl kvast med masurstammar alldeles nära resterna av smedjan. Från den kvasten är all min masur också tagen och det är ju en rätt härlig tanke om nya skaftet är från samma björk som det gamla.
Vet inte heller hur gammal kniven är men den har en riktigt ålderdomlig känsla över sig, något som gett mig idén att den skall få bli min vardagskniv för järnåldersdräkten. Gamla skaftet har t.o.m. samma svagt ovala äggform med antydan till kant över buken som många skaft till järnåldersknivar har.
Mm, det va kul det där.

Julhelgens sista skidtur gav lite fler bilder från myra sydost om Ransäter.

Ser så jädra ombonat ut på nåt sätt.


På precis det här stället skidade jag för några år sen på ko & kalv som stod alldeles nära och kikade nyfiket på mig. Det va fint. Hade kamera med mig men tog inget kort. Minns jag tänkte "Äh, jag behöver inte ta kort på allting".  Å sen nåt filosofiskt i stil med att "riktigt fina saker är bättre att minnas än att fotas". Jävla tonårsidéer.

Sen har vi eldat lite igen :)
Gammalt hö som blivit kvar efter kaninerna samt lite småskräp från vebon. Skitsamma, eld ä alltid kul att fota.

Det här är förresten ett typexempel på härj eller härjigt mönster för den som undrar ;)


Ian-rocken ä int helt klar än men kom på att det nog inte visats nån bild på den sen September. Har fipplat en hel del med att få till sammetskragen och slagen men nu börjar det fan närma sig slutet på riktigt. Lovade hon jag köpte tyget av att visa bilder sen när den var klar och hon lär väl fullständigt ha tappat hoppet vid det här laget. Eller ännu troligare glömt det.

Varför är det så mycket roligare att vara oseriös än allvarlig?

5 kommentarer:

lena sa...

för det första - en fin samling knivar! gammart är bäst ibland.

för det andra - fler bilder på rocken så man kan se den tack! :)

för det tredje - jag tänker också alltid "ska jag njuta av den här solnedgången nu eller fota den?" och så bestämmer jag mig oftast för att fota iaf nån bild.
men i somras tänkte jag när jag satt med kameran i högsta hugg och ville se björn. då tänkte jag "kommer björnen nu så ska jag njuta, inte fota. för tänk om björnen bara försvinner fort och sen har jag inte ens en bra bild att titta på. och inget minne. förgängliga saker passar bäst i minnet, inte på bild.".

för det fjärde - nu har vi frostblommor på fönstrena inomhus och -30,1 grader ute. men solen skiner och det är vackert ändå

Frej sa...

Men fan den syns väl jättebra!? :)
Har säkert flera procent av den vänt framåt.
Det får bli nästa gång, kommer nog ta med den te Uppis och sy i fodret där. Ja då kan du ju lika gärna få se den på riktigt förresten, iq mig.

Precis det hände mig i somras. Kanske flög en pilgrmisfalk bara några meter norr om skallen min, men eftersom jag av ren reflex slet upp kameran och slängde av två bilder(batterihelvetet tog givetvis slut efter två kort:)) fick jag inte tillräckligt bra kik på den för att kunna säga säkert. Omåttligt frustrerande.

Mysigt, skoj att det är så jämn temperatur över så stort område för en gångs skull. Minns inte att det vart så lika förr om åren.

lena sa...

förra året just veckan efter nyår så var det minus 29 här i flera dagar. då var jag passande nog och åkte skridskor på blankis i skärgården.
annars har väl uppsala varit kallt med snö i november, grönt i december, januari och åter snö i feb och mars om jag inte minns fel. men bra jämt är det i mellansverige nu ju.

rock irl det blir bra

jag har förresten en massa tyg som jag borde sy nåt av. behöver tips från er bara. vi får ta det sen. ska du gå matieriell, skriftlig osv kultur? vi börjar den 18:e

Frej sa...

Visst skall jag det, skall faktiskt bli jäkla kul att få ha Kjel igen & hans kommunistiska powerpoint estetik.
Är det tyg du skaffat nu eller? kan nog ge dig en massa dumma idéer på grejr att göra.

lena sa...

gammalt gammalt tysom legat och skräpat. linnetyger bara men ändå.

kjel får vi ha i två föreläsningar bara. sen en massa andra. så du får njuta av kjel den tid som finns