tisdag 26 januari 2010

Sydda rönnbär och tänkta dräkter

Beställde igår linne ämnat för foder så det verkar som att cotehardien kommer få det ändå. Lär nog mycket riktigt att bli trångt men på föregående bild drog jag ju ihop framstyckena så mycket som möjligt för att visa hur passformen är tänkt och eftersom kanterna fram inte är helt definienerade än finns det faktiskt viss marginal för att plocka i foder. Fortfarande finns dock möjligheten att jag bara kommer fodra för knapphålen, men det ger sig väl sen hur det blir.


Knappa 40 knappar är sydda hittils och förhoppningsvis är mer än hälften gjorda i och med det.
Skall bli min nya hobby att sy bleka rönnbär. Kan man ha som julpynt exempelvis, eller droppa i morgonfilen. Å apropå geggiga bär i djup talrik hittade jag en bild från i somras på ypperligt god efterätt man kan stopppa i sig.


Är man sån så man gärna plockar en massa bär och sen inte vet vad man skall göra av alla jävla påsar som ligger i frysen är det här en löjligt smaskig lösning. Personlig favorit på bärfronten är hjortron & blåbär så då tar man helt enkelt rikligt av de sorterna, öser i en tallrik och värmer sedan på ganska bra. Därefter häller man på en massa grädde och slafsar i sig skiten till en svartis. Innehåller inte alls någe mycket kalorier :)
Fast det är skitbra om blodsockret är lågt och man behöver ge det en spark uppåt. Just fan, jag har ju diabetes också. Har jag tänkt nämna länge men det berör förstås inte hantverket mer än indirekt så det är väl därför det inte blive av. Bara att komma med en massa frågor å undringar om man vill, har några års efarenhet så jag sitter väl på en del kunskap ändå.
Jädra vanlig sjukdom egentligen men ibland märker man att en del människor liksom inte vill låtsas om det och nästan förnekar att de har det, vilket jag tycker är fan så respektlöst dels mot dem själva som diabetiker men kanske framförallt för vänner & anhöriga i deras närhet. 
Ja, en liten parentes bara. Å vid närmare eftertanke skall kanske de med fungerande insulinproduktion ge fan i den där efterrätten, annars klappar väl kroppen ihop av socker/kalori-överskottet :)
Glöm bilden och käka morötter istället!

Snodde förresten ihop en bild innan jul på hur jag tänkt att de vävda banden skall vara placerade på blåbärskolten. Hade egentligen inte tänkt visa den förrän några band vävts men det kommer ju dröja snuslänge så det orkar jag inte vänta på.

Färgerna är på ett ungefär och mest bara som riktlinjer för vad som bör passa.
Projektet drar nog igång igen så fort cotehardien blivit klar. Försöker jag inbilla mig


Ytterligare ett par sommarbilder från banvallen söder om Ranis. En stycken vitfläckig guldvinge var snäll å lät mig komma supernära med kameran vilket var tacknämlig belöning i sommarhettan.

Har i eftermiddags lånat ett par böcker om folkdräkter så det rör sig faktiskt lite på den fronten också. Så jädrans mycket nyproducerat att sålla bort bara innan man når ner till de mer urspungliga dräkterna. Har man å andra sidan tänkt sig bli arkeolog passar väl förutsättningarna utmärkt.
tjong!

9 kommentarer:

ker sa...

för det första: hejja rönnbär!
för den andra: AVIS på att du har hjortron i frysen!
för det tredje: vad ligger ransäter egentligen, långt bort härifrån? du borde komma hit och hälsa på.
för det fjärde:
du ser ut som en liten lapppokje i blåbärskolten! I like it!
/KER

lena sa...

jag gillare v e r k l i g e n blåbärskolten. och banden - oj det kommer bli så fint! och vidden i den. mumma!

riktiga blåbär är också gott. och det var en fin tallrik du hade där. vi har nåt liknande i blått. men i brun - det var la dretfint.

hejja rönnbär!

historiskdrakt sa...

"Glöm bilden och käka morötter istället!"

Nej du, det receptet ska jag allt prova! ;)

Fina små knappar det blev, egentligen är kläde det ideala materialet till att sy jämna och fina knappar pga tygets täthet och fina yta.

Frej sa...

Tjo! Kommer gärna upp å säger hej.
Alltså fågelvägen är det inte så långt till Ransäter men rent praktiskt ligger det jävligt avigt till. Å andra sidan spelar det keine roll eftersom jag ju befinner mig i uppsala stor del av terminerna och det känns konstigt nog som att föbindelserna är lite smidigare därifrån :)

Jo jag hoppas det kommer bli snyggt med banden. mycket färgkontrast.
Du gillar verkligen brunt ;)

Ja det gör du som du vill mikael, men det är på egen risk. Man behöver förstås inte ta så väldans mycket åt gången, räcker fint smakmässigt med bara en liten efterrättsskål.
Klädet är nog det, kräver lite redigering av invand teknink bara.

lena sa...

haha ja brunt är lite av min favoritfärg för tillfället. det är så fint med brunt! annars gäller olivgrönt, rost, krapprött och saffransgult. gärna alla samtidgt

historiskdrakt sa...

Kan jag tänka mig Frej, som tur är har jag dock fortfarande en massa blåbär i frysen efter sommarens plockning. Fattas bara grädde då, men det ska strax ordnas!

Vad är det förresten för spännande folkdräktslitteratur som du dragit hem?

Frej sa...

De är snygga färger allihop, å särskilt tillsammans. Är väl därför hösten kan va så jädra fin.

Ja det är inte någe mer spännande än två av de böcker du tipsade mig om. Folk-& bygdedräkter från hela sverige och sen hon centergrans avhandling. Läser igenom den senare nu och jag håller helt med dig om inställningen, gillar inte alls hennes förhållningssätt till dräkterna. Blir rätt hårt provocerad bitvis men bortsett från det kan arbetet säkert ge en hel del hjälp för att komma vidare.

Ja porslinet är förresten farsans gamla som han började samla på när han var fjorton nåt såntdär. Engelskt men jag minns int vad det heter.

Krikkan sa...

Så du kom ut tillslut. Folk verkar inte ha vart så förvånade som jag. Många fina bilder. Jag vill pilla på dina rönnbär.

Frej sa...

Du det tog ett tag där innan jag fatta va du mena, tänkte det vad fan antyder hon :)

Seriöst, vad är det med tjejer och små knappar? Verkar finnas nån specialig fascination där. Är som alla de här jäkla kuddarna som ligger ivägen i soffor när man skall sätta sig. Totally oförståeligt.
Nu kände jag mig som Steve i Coupling