fredag 22 januari 2010

Trefärgade cotehardien

Har satt mig i en halvt omedveten mellanperiod här när det gäller hantverkandet verkar det. Uppmärksammades på att det inte rört sig så mycket senaste tiden och när jag tänker efter stämmer det nog. Många projekt väntar och kommer inledas under våren men för tillfället är det bara en slöjdfjunka som går framåt.
Ingen bronsgjutning blev av under helgerna vilket berodde på ofärdig bälg. Hade gett fan i att köpa läder så det var ingen överraskning i och för sig, men lite synd ändå. Som avslutning på lovet hade jag tänkt sy färdigt fickorna på den rutiga rocken för att sedan ta med den hit till Uppsala och sy i det färdiga fodret, men sista lovveckan tyckte kroppen det vore skoj att ha lite feber så jag orkade inte med ett piss mer än att handsy klart sammetskantningen. Kollade tempen efter fem dagars seghet varpå den visade sig ligga på knappa 40 grader vilket ju gav rätt bra förklaring till min ineffektivitet.
Den påbörjade hornkammen har ni sett och det lär väl hända en del på den vid nästa hemresa. Fick idag också besked om att stålet till det eldstål jag skall skafta och slida nu är färdigt så det är också en god kanditat för kommande projekt. Rör sig alltså om ett eldstål tillhörande Högom-bältet.

Slöjdfjunkan ifråga som jag nyss nämnde är förstås min trefärgade tok-cotehardie. Eller förstås är det väl kanske inte, men det är den i alla fall.


Torsopartierna är hopsydda så nästa steg blir att börja dona med armarna och knäppningen fram.
De som träffar mig regelbundet kommer märka hur jag långsamt förvandlas till en spillra av mitt forna jag under tiden som alla helvetes knappar skall sys. Många blir det och små skall de va :)
Är också lite fundersam på hur lätt det är att få dem runda och fina i det förhållandevis styva klädet. Yllet på min gula cotehardie är ganska mjukt och följsamt så där var det inga problem, men här vete fan om det går lika lätt. Men det märks väl vad det lider.
Haha, lider...
Är fortfarande inte helt säker i foderfrågan, vill gärna ha foder på ett sätt och någonting säger mig att plagget vinner på det också men ändå har inget fodertyg införskaffats, vadan denna obeslutsamhet?
En annan sak jag måste besluta är hur vid den skall få vara i halsen. Många av förlagora i manuscriptet har nämligen väldigt mycket vidd, nästan så det är öppet ända ut över axlarna, men frågan är om jag pallar med det rent... ööö, maskulint. Skräckscenariot är annars att jag aldrig kommer ta av mig struthättan och rent reflexmässigt slår ned alla som försöker kika under den. Å det vore kanske synd, jag vet inte...

Det här är en bild.
Hejdå!

Edit: Åh just det! Har tokfastnat för en låt igen som jag visserligen återigen hört tidigare men tydligen inte varit på rätt humör/sinnestämning för att kunna ta till mig. Rätt schysst egentligen att bara få bra låtar på hjärnan och inte en massa dynga man avskyr.
Typexempel på låt där sångaren prickar helt underbart perfekt en viss tagning och inte alls lika bra vid andra inspelningar.
Som Led Zeppelins "Dazed and Confused" vilken är skittråkig på skiva samtidigt som en liveinspelning av låten är det häftigaste jag någonsin hört av dem.
Musik ä bra

5 kommentarer:

Bandbjörn sa...

nomnom, het cotehardie! nu måste jag ju få arslet ur vagnen å börja på min egen till i sommar! ^^

historiskdrakt sa...

Ser galet (eller tokigt) snyggt ut, det är svårt att riktigt föreställa sig färgkombon innan man ser det på bild sådär. Har ju själv sytt knappar i kraftigt uniformstyg, så det går allt, men använd stark tråd så att den håller för att dra i.

Frej sa...

Jo det går fortare än man tror tils det är dags slänga på sig grejerna igen. Sker väl förstås vintertid också men kanske mer högfrekvent på sommarn.

Ja då borde det inte vara någon omöjlighet att lyckas med det här tyget. Provade faktiskt en knapp alldeles nyss och det verkar gå fint. Den blev dessutom för liten så med mer tyg blir de ännu finare.

Tack för uppskattningen

lena sa...

oj oj oj det är en helt galen färgkombination. något man inte sett tidigare. ska bli kul att se det irl sen! kämpa på med knapparna. det är värt det sen antar jag. ses imorrn!

Frej sa...

Jo det är faktiskt värt det, man får ta lite åt gången bara.

Gör vi!