fredag 12 februari 2010

Älskade färger

Inga revolutionerande framsteg har gjorts sen sist men hängav mig åt lite fotobaserad färgonani här nyss som jag tänkte ni kunde få se resultatet av. Torsofodret är framgångsrikt isytt samt hittils 27 bröstknappar, dessutom på rätt sida den här gången. På den gula sydde jag tanklöst fast dem på vänster sida vilket i och för sig inte gör så mycket eftersom jag ju faktiskt är vänsterhänt, men man är ändå så van att knäppa som en högerhänt så det var lite mysko känsla i början innan man vant om sig.
Det finns nog en oändlig mängd sätt att sy i foder på och något rätt eller fel känns rätt tvivelaktigt att snacka om. Många verkar gilla att klippa ut och sy ihop fodertyget tillsammans med yttertyget, men eftersom jag aldrig har en aning om hur det färdiga snittet kommer bli är den varianten utesluten. Gjorde istället som så att jag på det färdiga plagget helt enkelt nålade på linnet och sedan klippte ut delarna korrekt efter klädets sömmar.
Vek därefter in den ena kanten på linnet och sydde så ihop dem mot den fällda sömsmånen på klädet. På så sätt syns inga sömmar på utsidan samt att det bara behövs en söm istället för att först sy ihop linnet och sedan sy fast det på klädet. Funderade en stund innan men tyckte sedan det verkade som en bra lösning och det var det också. Hur smärtfritt som helst samt att friheten för ändringar på själva plagget finns kvar ända tills man är nöjd och vill sy i fodret.
Förresten, apropå nästan ingenting fast ändå lite från prat i onsdags, ni som är inne här ibland och kikar å som faktiskt håller på att läsa textil-tjosanhejsan på universitetet, ni får förstås hemskt gärna komma med åsikter om det jag gör. Har ju egentligen ingen som helst sömnadskunskap så det vore bara kul att få höra om hur det går att göra på andra kanske mer vedertagna/beprövade sätt. Jo

Just det, färgonani var det.
Den är verkligen så jäkla mycket härligare att ha på sig nu med fodret. Hoppades på att det skulle vara värt det extrajobbet och det blev över all förväntan, å då är det inte ens klart heller :)
Dels är det en helt annan stadga för överkroppen, veck som tidigare blev på grund av det tajta har nu försvunnit och det känns istället bara jävligt bra, sedan är den saftigt jädra tung också. Tänkte inte på det innan men det täta mysiga klädet ihop med det hanvävda linnet ger sina kilon. Ökar förstås på stadighets känslan.
Har dock insett att jag nog inte kommer kunna vare sig sätta mig, äta eller ägna mig åt andra kroppsformsförändrande aktiviteter. Kommer mest kunna gå, stå och svimma, mer beroende på värme än syrebrist. Divan lär bli prio ett i framtiden samt förmågan att söka upp gräsbackar med lämplig sluttning. Djävel i det.
Jag är verkligen löjligt förtjust i färgerna alltså!
De är dessutom väldigt nära verkligheten på de här bilderna, vet inte hur det gick till men struntsamma.
Imorrn skall jag på vintergille med ruserna varpå 1300-talet får stryka på foten till förmån för luddig Vendeltid. De kläderna kan jag i alla fall röra mig i.

4 kommentarer:

historiskdrakt sa...

Hänger inte riktigt med hur du syr fast fodret, men av bilderna att döma verkar du göra på ungefär samma sätt som jag (fast jag brukar inte fästa det i yttertygets sömsmåner). Riktigt läckert blir det iaf, inte minst tack vare det kypertväda linnet. Vilken kvalitet var det du köpte? Det oblekta?

/M

Frej sa...

Ja jag låter liksom den ena linnebiten ligga ett par cm in över den fällda sömsmånen, sedan viker jag in kanten på den andra så att den kanten hamnar precis intill sömsmånsryggen. Så istället för att bygga på sömsmånsryggen ytterligare jämnas den ut något.

Vet inte om det blev klarare...
Tänk dig att du ser klädets sömsmån precis till vänster om linnesömmen så förstår du.

Jaaa.. fanns det nåt annat än vanlig vit? Natur är det inte i alla fall, inte zinkvit heller för den delen men ändå ljusare än helt oblekt.

lena sa...

ja du har rätt. det blir väldans fint med fodret. lycka till med di dära ärmarna också.

ses imorrn. 10.

Frej sa...

Tack
sitter med dem nu och det kommer allt å funka, så jag tar nog inte mä´et imorrn, blev tillräckligt mycket fladdrande med kläder igår...

(fint att det fortfarande står att vi skall ha föreläsnning i två salar samtidigt, hur jävla svårt kan det va å ändra?)