torsdag 4 februari 2010

Från trefärgat till riktig mat

Ja det där problemet jag snackade om sist fanns allt mycket riktigt, men efter en sista redigering igår kände jag mig slutligen nöjd. Ett tydligt bevis på ens egentliga okunskap om sömnad för trots att jag tog upp och sydde om partier av ryggen minst fyra gånger uppstod hela tiden nya bubbligheter på ställen där det förut sett bra ut.
Men struntsamma, läroprocess får det väl ses som.

Sådär ser nu alltså halsifjongen ut. Borde kanske bugat så hela ringen synts men det slog mig först nu, hade sett ganska skitmärkligt ut också faktiskt.
Kanske inte har sagt det förresten men foderlinne är nu införskaffat så det är väl nästa steg i det här projektet. Köpte Korps kypertvävda som jeg blivit rådd till och det är verkligen jädrigt fint. Dessutom gick det snabbt som en djävel. Hade räknat med att få det idag men det dök upp redan i fredags så det vart inte mycken väntan där inte.
Nu slår det mig också att det är hög tid att svänga ihop en liten gullig väska samt att leta på en snygg dolkmodell att göra kopia på. Är ju i och för sig inget som säger att man är absolut tvungen att bära de två, finns massor av avbildningar med män utan dessa, men tror ändå för helhetens skull att det vore fint. Kul att tillverka om inte annat ;)

Har idag sedan ritat upp den fodralkam som skall bäras till Högombältet och det blir verkligen en liten trevlig sak.
Efter att ha letat upp måtten på tingesten visade det sig att den är ganska precis lika stor som den första kammen vilket alltså innebär att den är mycket mindre än jag tidigare befarat. Originalet, som är en folkvandringstida kam om det eventuellt inte gått fram, är till viss del fragmentariskt men det är ändå inga problem att känna hur den bör ha sett ut i sin helhet. Fick bara gå till skolan för att dubbelkolla om ytterkanterna av fodralet gått upp till samma höjd som kammens bygel men det hade de med all sannolikhet inte utan det verkar ha sett ut såhär.
Det är verkligen en helt annan estetik än för kammarna från Vendeltid och vikingatid men tror ändå jag gillar den minst lika mycket. Påminner mycket mer om föremål nere från kontinenten och den estetik som var populär för romerska områden, vilket i sin tur ligger väldigt nära ornamentiken och bildvärlden från bronsålder. Och ja det stämmer, jag är ganska förtjust och fascinerad av olika typer av ornamentik från olika delar av världen.

En storkniv hör också till bältet vilken jag skissat upp bladet till idag, så skall smeden få den sedan för att kunna göra sin insats.

Det här kommer bli lite grand av en utmaning sedan för knivens skaft och slida är som synes väldigt fragmentariska och jag måste gå till andra samtida knivar för att kunna lista ut hur det är troligast att den här har varit utformad.
Svär ganska ofta över att de goda arkeologerna sällan lodfotar med mätsticka men här finns i alla fall röntgenfoto vilket visar att eggen inte löpt helt parallellt med skaftet utan dippar något inåt mot doppskon. Misstänkte visserligen det innan men nu kan man vara säker och det känns skönt. Eggen är förresten rak så det är istället ryggen som är bruten här. Slidan är sedan gjord i trä och därefter täckt av läder och det arbetssättet är nytt för mig så det skall bli kul att prova på.

Har sedan, apropå absolut ingenting, länge velat utropa att TV är död vilket jag med några få undantag vill hävda att den är. Förr minns jag det gick att sitta en hel kväll och faktiskt se på tv, som en slags social grej med ens föräldrar eller vilka det nu var som var närmast. Men nuförtiden går det sällan mer än en kvart innan jag tappat tålamodet och är på fötterna för att göra te, spela gitarr, pyssla med en kniv eller vad det nu må vara. Hopplöst, i princip allt är skit, skit skit skit djävvla dynga och fullständig satans förbannad skit och det finns helt ärligt ingenting i min vardag som känns så meningslöst som tv just nu. (Ganska skönt iofs haha :)
Men trots detta mediebaserade avgrundsdyk finns ändå några få ljusglimtar i tablån. En av dem är SVT:s produktion "Solens mat" där en äldre gube i egenskap av pensionerad kock åker runt på den Italienska landsbygden och pratar med bra folk som kan laga mat. Eller laga mat, maten är bara en liten del i det hela och egentligen handlar det om konsten att leva och behandla omgivningen på ett skonsamt sätt, vilket då tar sig uttryck i en matkultur där tamejfan allting tas tillvara på på ett eller annat sätt och där de sträckor som råvarorna färdas är mer eller mindre försumbara.
Det är verkligen ett skithärligt opretentiöst program som jag känner igen sedan många år tillbaka men det är först nu den sitsta tiden här som jag insett hur verkligt bra det är.
Stor djävla Champagneskål för det!!
/Frej

7 kommentarer:

historiskdrakt sa...

Tycker halsringningen ser bra ut, inga konstigheter där inte.

Spännande med Högom, du har förresten inte tänkt rekonstruera några av hans kläder? Har funderingar i de banorna, men måste göra mer research först.

Frej sa...

Gôtt!
Njä alltså de här Högom-grejerna är ju inte till mig själv utan görs som beställningar. Har iofs kikat en del på de textilierna eftersom de är såpass väl bevarade och från en tidsperiod/geografiskt område som passar mig bättre än exempelvis grejer från Birka & Hedeby.

Självklart val av litteratur om du funderar på hans dräkt är förstås "The Högom find and other migration period textiles and costumes in Scandinavia" av Nockert.
Mycket fint från Högom men också textilfynd från många andra platser i norden. Du vet det här vi snackade om bristen på bredd av fynd i dräktdiskussioner, lite av det kompenserar den här boken tycker jag. I alla fall i egenskap av förteckning över vad som faktiskt finns, hur litet och obetydligt det än må anses vara av andra.

kerst sa...

testa förnamn.efternamn utan konstiga prickar snabela hotmail.com

Tom J sa...

Fantastisk cotehardie, man blir rent inspirerad. Blir lite fundersam dock (och det kommer ur egen okunskap), vilket tidsspann rör du dig inom med den?

Frej sa...

Tack för det! just precis meningen med projektet.

Ja den är kopia på en typ av trefärgade cotehardier som figurerar rätt tätt i det här Alexander-manuscriptet: http://image.ox.ac.uk/show?collection=bodleian&manuscript=msbodl264
Och som det står tycks det vara författat i Flandern mellan 1338-44.
Jag gillar verkligen kläderna i det här manusceiptet eftersom många plagg tar ut svängarna rejält både vad gäller form och färg, men att de ändå är väldigt enkla och avskalade. Det är inte en massa prål med pälsfoder eller enorma praktbälten utan endast jävligt snygga tyger och kombinationer av tyger.

Är ju inte med i någon förening, vare sig som knekt eller annat, utan pysslar mest med 1300-tals projekten för att få tänja på gränserna lite.

Tom J sa...

Tackar för svaret med källa och allt. Hade glömt att kolla närmare på just ms. bodl. för att få en liten inblick i perioden. Som ännu en "föreningslös" återskapare så är det alltid gott att trilla över andra för inspiration.

Kommer följa denna cotehardie med spänning.

Frej sa...

Kan bara hålla med där.
Det dröjer väl några veckor till så kan den kanske ses som färdig.