onsdag 17 mars 2010

Mer mars

Å inihelvette vad jag fyller år då!
23 års krisade lite med Arash imorse som själv fyllde för ett tag sen och vi var väl båda överens om att det än sålänge är rätt lungt, men det börjar fan närma sig 25 nu och sen är det barn å hela hadderajet. Haha ja just det! Drömde förresten härisistens att jag redan hade barn och det var så jävla typiskt mig på nåt sätt för först kördes ungen runt i den obligatoriska barnvagnen, men efter bara en liten stund in i drömmen hade jag väl tröttnat på att dra med det där stora åbäket så då bar jag istället runt på barnet i en såndär liten röd plastkorg man har maten i på ICA :) Det var ju o så mycket lättare att ta sig fram bland mycket folk då.

Nä kiddisar(som jag å Jimmy kallde dem förr) får nog vänta några år till, vore rätt fint att kunna försörja dem faktiskt och sen att bo mer på ett ställe snarare än på tre-fyra olika platser. Funderade över det där med flyttande och hem och det är nog inte mer än knappt två år hittils som jag faktiskt levt & haft alla grejer på ett och samma ställe, hur i hela fänriken skall det gå sen om man vill stadga sig med en tjej någonstans och liksom landa?
Nu låter det som att jag anklagar mina föräldrar här men så menar jag inte alls, för mig känns det helt naturligt att va på flera ställen samtidigt och sen om ett drygt år när min master skall vara klar väntar troligtvis en hel del runtflackande i landet för att följa grävningar, så då är jag nog bara hjälpt av att inte va allt för "hemkär."

Apropå mastern & mina tjärtrattar ja, hur går det med dem? Jo det går välan så fint som bara den. Hösten var lite lågsäsong på studerandet men nu träffas jag å handledar Frasse med nån veckas mellanrum sådär så det börjar rulla igång riktigt fint. Själva den experimentella delen kommer till min stora glädje äga rum i Värmland, var exakt vet jag inte än men jag har en god kanditat som förhoppningsvis kan passa. Vi pratade om det och kom fram till att det förstås vore jäkligt bra att ha det i samarbete med någon typ av hembygdsförening och få stöd från dem samt att också kunna få in den publika delen i projektet. Älskar att prata inför folk och berätta om grejer så sålänge man har nåt att komma med vore den biten skitskoj.

Närmaste tidens arbete består i att samla ihop aktuella grävrapporter och sedan börja upprätta en typologi över tjärtrattarnas "liv". De tycks alltså vara brukade fler gånger än en så det är intressant att kika på hur den utvecklingen sett ut. Förhållandevis få trattar har grävts och det är då förstås inte heller så många arkeologer som har koll på dem, men fram i vår sker utgrävningar inte så långt från Uppsala på lokaler som lämpar sig alldeles utmärkt för tjärtrattsfynd, så jag skall höra med Upplandsmuseet och SAU om man kan få hänga med och kika lite. Vore smått ovärderlig erfarenhet att få hitta och gräva ut en så jag har lite mer att gå på än bara bilder och profilritningar. Kan jag sitta där och lalla i nåt djävla hål och höra det stilla smattret av tjärrelaterade smeknamn som haglar över skallen min från de andra arkeologerna :-P Det är bara roligt, som Peter Apelgren säkert skulle ha sagt.
Gu va han ä bra förresten. Gillade honom skarpt redan i Rally när jag var liten men nu när man ä lite äldre(23 var det visst) kan man förstås uppskatta hans humor ännu mer. Klart roligast i Sverige hur mycket man än må tycka om Robert Gustafsson. Tilltalas väl av improvisationshumorn.
Istället för tårta får ni således en liten historia om hans uppväxt i Ucklum beläget på västkusten vilken orsakar svåra magsmärtor i efteråt. Helt underbart. Morsan hans ä från Lysekil precis som min farmor så man känner igen en hel del om grejer han snackar om. En sak har han dock väldigt fel om, kvinnan på Led Zeppelin skivan är inte en kvinna, det är en djävligt skäggig gammal man. Annars är allt bra
En liten session med Dr Tobias Sadness också.

Just det jag håller på med hantverk ja.
Skissen på storkniven från Högom är klar i sitt första skede och ser ut såhärer.

Tadadum!
Om någon verkligen är intresserad kan jag ge en lång utläggning över mina tolkningar men annars kan jag mest säga att jag faktiskt är riktigt nöjd utifrån förutsättningarna. Var skeptisk som en liten orangefärgad mandrill öve hela situationen i början men sedan låstnade det och former började kännas rätt.
Skaftet skärs och filas med varierande linjeornamentik och sedan mönstras den läderklädda träslidan med likadan samtida ornamentik. Karakteristiskt för romersk järnålder och folkvandringstid är just den här väldigt enkla och rena mönstringen som inte alls liknar senare tiders härjiga organíska bildvärld.
Gillar den skarpt och det skall bli kul att sätta igång sedan.

Nu är det hög tid att komma ut å få luft och sen ikväll skall min och Irlands födelstionaldag firas på tillbörligt sätt.
Mors!

10 kommentarer:

Beställaren :-) sa...

kniven ser ut att kunna bli riktigt bra :-)

lena sa...

grattis bör meddelas på så många sätt som möjligt. så grattis igen! hoppas du/ni får en grön kul kväll. kanske borde ha klätt ut sig till alv? eller en pyssling... haet fint.

och kundkorgar låter bra. eller en bärsjal kanske? såna drömmar är trevligt. som min omtalade kängru-råtta-bäbis-båt-dröm.
23 är ingen ålder min herre. inte 25 heller så du kan slappna av, jag lovar!

slingerbult sa...

Grattis förifanken!
23 är en fin ålder, vänta du bara tills du fyller 26, har gått ut skolan och inte längre får åka billigt på tåget ;)
När jag får barn, om jag får det, ska jag lätt kånka dem i kundkorgar, eller varför inte spånkorg.. eller fan, näverkont måste vara det bästa ändå!

Frej sa...

Beställaren: Låter fint det ;)

Lena: Det vart sketbra helt klart! Sara gav mig te och Nils förolämpade mig för min vikt. Blev snabbt ömsesidigt :)

Nä jag vet att 23 knappast ä nåt att oja sig över och jag är väl egentligen hur till freds med livet som helst. Hetsa upp sig ligger liksom inte för mig riktigt.

Elin: Tacksla så mycksla!
Eller komse vetja! Håller faktiskt på allvar på att planera för bygge av en sådan om inte alltför lång tid. Måste bara införskaffa ett fint renskinn att klä den med, sen så.

lena sa...

"Hetsa upp sig ligger liksom inte för mig riktigt."

nej jag har märkt det :) haha

historiskdrakt sa...

Grattis, det är inte lätt att bli gammal och grå. Inte för att skrämma dig, men eftersom jag själv snart blir 25 om några veckor kan jag intyga att ögonen blir skumma, lederna värker, fingrarna är så darriga att jag knappt kan trä en nål. Så vänta du bara... :P

Kommer säkert bli en finfin kniv det där

historiskdrakt sa...

På tal om att bära barn så är ju dalarnas gamla bärsäckar ett alternativ. Kallas krippsack eller bejj (jfr eng. "bag") i Orsa.

http://www.abctidning.se/tidpix/larka1.jpg

Frej sa...

Jo du har nog det ;)

Tackar, ja jag får väl sy som fan då innan det är för sent om ett par år. Så kan man bli bitter slöjdlärare och ta ut sin ilska över eleverna :)
Snygg sak bärsäcken, smidigare på ett sätt utan träställningen, sålänge man inte behöver ställa ekipaget ifrån sig. Men skall det bara bäras är nog säck att föredra.

Ville sa...

Du har helt rätt, Peter Apelgren är världens roligaste människa! Hans program "Lycka till" på göteborgs(?)lokal-TV är bland det roligaste jag sett.

Frej sa...

Jomenvisst, som "Sprit och Fågeltimmen" eller "Jävla Kärring"! Helt sanslöst underbart. Jag får fan upp frukostgröten i näsan varje gång jag kollar på det.