söndag 7 mars 2010

Motljus

Den här gången har jag lite att visa i alla fall.
Knapphålen färdigsydda på kroppen men inte på armarna och jag räknar ned antalet kvarvarande i lite granna samma muntra anda som Homer när han spolar ned stålfjädrarna i toaletten. Ända tills Mia undrade va fan jag satt å sjöng för nåt :) Nädå, jag sjunger så tyst så mina kära boendekamrater inte skall behöva tro det är illa ställt.
Det har faktiskt gått mycket bättre än jag vågade hoppas på, inga nervsammanbrott över att aldrig bli klar utan har bara förnöjt suttit och smånynnat och lite sådär hoppsan hejsan stoppat nålen i fingrarna en å annan gång. Kan jag ju tillägga apropå det att någonting som gör riktigt jädra ont är att sticka nålen i fingret, fast baklänges, med den breda änden först. Ibland har tyget blivit så hårt ihoptryckt när jag sydde knapparna så när man skulle sticka nålen igenom dem en sista gång för att fästa tråden, kunde det hända att det sade tvärstopp så nålen gick baklänges in i fingret istället. Verkligen en helt annan typ av smärta än när den går in med rätt ände. Eller rätt ände...? ja men ni förstår.
Kan va lite skoj att pyssla med sådär.

Nu när jag fått prova att ha den knäppt verkar det faktiskt som att det kommer gå att sitta. Man ser visserligen ut som en skrumpen pilsnerkorv över magen, men oj vilken välregiserad hållning man tvingas till å andra sidan. Det är faktiskt jätteskönt att verkligen fylla lungorna till max och känna hur plagget fylls ut. Åtsittande kläder brukar annars va ganska töjbara och mest följa med, men inte det här inte.

En glad asp

Sedan är det ju som så att eftersom kära gamla Fjällräven nu mer, precis som Metallica, gått och blivit mainstream är det dags för en förändring eller snarare att ta ett steg tillbaka till ursprunget. Fjällräven å Metallica fan ta er alltså.
Därför har jag äntligen, i egenskap av mig själv, bestämt mig för att lansera "Fjällröven"!

Idén har funnits hos mig sedan gymnasiet men tiden har inte riktigt varit mogen förrän nu tycker jag. Men nu djävlar, nu finns ingen återvändo längre... av nån anledn ja jag vet inte varför.
Funderade på att göra den mer som Lapporten med en riktigt rejäl skreva att parkera cykeln i, men näeh, det här känns mer estetiskt tilltalande.
Ja som ni förstår är det självklart ingen som tidigare ägnat sig åt den här ordleken utan det är fullständigt ny litterär mark som bryts i detta nu. 
(va oförskämt kul det är att leka med färgpennor ;)

För att vara lite mer seriös igen på slutet börjar jag nu på allvar planera för projekt "vinterrock för nästa säsong". Funderade lite på hur många vintrar min nuvarande svarta duffel varit med och det är nog sjutton sen tvåan i gymnasiet(det är alltså inte 17 år sen jag gick i tvåan utan "sjutton" som synonym till "djävlarimej"). Inget direkt fel på´en men jag börjar längta efter något annat. Detta något annat kommer troligtvis att bli en ganska rejäl (handsydd?) yllehistoria till stor del inspirerad av riktigt gamla folkdräktsrockar. Om yllet skall vara i mörkt mörkt blått eller snarare en snällare gråbrun färg vet jag ische än, men hur som helst så skall ståkragen, jo för det skall den såklart ha, vara i kraftigt rött kläde med längsgående sömmar som ger stadga och karaktär åt skapelsen. I det klädet skall även ärmslut och vissa andra detaljer vara. Drömmen vore förstås att sy rocken i vadmal gjord på värmlandsfårsull, som Vitpannas fina ljusbruna ull, men det kommer nog innebära ett visst merjobb om jag skall ordna fram ett sådant material. Men kul vore det, näver de´läss.

10 kommentarer:

slingerbult sa...

Det ser ut som att du fått till en riktigt najs passform, och riiktigt najs med många knappar! Men vänta bara tills du ska äta medeltidsbankett i den..hehe. Jag hade en klänning som satt sådär en gång, man kändes ungefär som en mycket hårt stoppad fåtölj när man klämde sig på magen efter medeltidsmaten ;)

Frej sa...

Haha jag tror dig! men det är ju bara bra, då kommer jag bli en alldeles fylld och glad pilsnerkorv istället för en skrynklig sådan :)
Ventilerade en tanke till kompis härisistens om att de kanske skulle få bära med den gula jackan åt mig så får jag byta kläder när det är dags att äta eller sitta. möttes väl av en viss skepsis, begriper för mitt liv inte varför...

lena sa...

jävlarimej vad många knappar! haha

men du hur går det med gula rocken då? innan du planerar för en vinterrock vill jag se jethro tull rocken!!! kommer den fram nu till våren kanske?

förresten. kom ihåg opponeringen idag klockan 1

ses!

MikRan sa...

Promo-affish för "Gladiator II"? Ser hur som helst riktigt bra ut, all respekt för att du sytt alla dessa knappar och knapphål.

Tyvärr har även jag råkat ur för trubbiga nålar genom fingrarna... Aj som faen! Därför använder jag alltid tång (japp) när jag ska fästa knökiga saker såsom knappar.

Har du Dalbytröjan i åtanke ang. vinterrocken? Har faktiskt själv gått i liknande tankar och tänkt fixa en mörkt gråmelerad eller svart orsarock för vinterbruk. Vafan, kan jag gå i bondagebrallor med straps, ringar och grejer är ju ett sådant modest plagg knappast särskilt uppseendeväckande.

lena sa...

fingerborg kanske kan funka?

Frej sa...

Ja det sket sig ju i vintras pga fjollfebern och sist jag var hemma saknades lusten, blev så kort tid.
Men nästa gång så skall det allt sys pån.

:) Kanske inte riktigt lika macho som första filmen.
Kom på att det blev lite roligare ljusspel där än som på tidigare kort, fototok som man är.
Brukar ha tång ibland vid slidsömnad men det kanske är smart att börja med även här...

Mjo visst är det väl den alltid, men jag kommer nog gå ifrån den ganska tidigt för det finns lite idéer i skallen som blir hämmade om jag följer en förlaga för nära.
Haha ja jag känner det också, det är egentligen väldigt lite som skiljer ett sånt plagg mot moderna vinterrockar av lite finare snitt. Är väl ståkragen då, men fan vad skönt det skall bli så man slipper snålblåsten kring halsen. smart grej

kurage sa...

Det blir fett snyggt det där, nu kommer det roliga, ärmarna....

Fjällröven idén har florerat ett tag bland friluftsfolket. Jag har sett både bildekaler och t-shirts med "fjällröven"-loggan.

Frej sa...

tack för det Anders, ärmarna är faktiskt i det närmaste klara, skall bara sys knapphål och sen fast på resten. Men det räcker förstås till

Haha det har det alltså?
ja det trodde jag väl egentligen men har tydligen lyckats missa tyvärr. måste genast letas upp

Krikkan sa...

Hihi, vad biff du ser ut:P
Syring är förresten en annan bra lösning på problemet (som en fingerborg, fast hål hela vägen genom, mycket bekvämare och den sitter bättre). Du hittar dem på loppisar eller i mammas döda fastrars sylådor.

Frej sa...

Ja se tänk vad lite ljus kan göra ;)
Ring vore kanske idé att prova, haver ej gjort förut.