söndag 21 mars 2010

Projekt "Kombinera hårdrock med ylle" påbörjat

Vårjackesöket gick väl sådär halvbra får man säga, men nu har jag i alla fall en jacka jag dels kan tänka mig att bära och som dessutom går att stänga. Önskan var att hitta en lite rejälare svart skinnjacka i nöt snarare än i get just för att få lite mer stadga i plagget, men det var lögn att finna. Har plöjt igenom i princip alla affärer jag känner till i Uppsala som för herrkläder och dagens man verkar vilja ha skinnjackor som är så sladdriga som möjligt och helst att materialet snarare påminner om fet plast än skinn. Dumjävel!
Får fortsätta sökandet efter en bra jacka på lite djupare nivå och leta på någon mindre tillverkare som kanske minns vad kvalitet är.
Det blev alltså återigen ett köp på myrorna, förstås inget fel i det men det var inte vad jag hade planerat.

Hade redan innan tänkt leka lite med nyförvärvet och eftersom det nu blev billigare än beräknat tar jag steget fullt ut.
Färgen är lite dassig och sedan är den aningens sliten vid ärmslut och andra utsatta partier och dyker inget bättre alternativ upp kommer jag faktiskt gå lös med svart narvsvärta och helt sonika "måla" om den. Eftersom jag vill ha den riktigt korpsvart och inte småblek.
Efter det börjar leken och som nån kanske sett står det här till vänster "folkdräktstrasha skinnjacka" och det är just vad som kommer ske. Krappröda besättningar skall sys fast på flärpen över blixtlåset samt eventuellt vid kragen å lite andra ställen.

Igår kväll slog det mig sedan att det vore fint att brodera lite på jackan när man ändå är igång så i de två stora partierna på ryggen skall något specialigt mönster broderas i samma  röda färg som besättningarna. Vore det här i slutet av tonåren hade brodyren gjorts tok-psykedelisk men nu blir den istället ganska ren å geometrisk, helt i samma anda som garnityren på denne herres skjorta och bôxer.
Inspirationen till besättningarna kommer förövrigt från Dalbytröjan som storbonden Rasmus-Lasse bär på detta fotografi. (Han heter alltså inte Rasmus-Lasse, det är bara nåt jag hittat på, ifall nån fick för sig att tro det stämde bara.)
Det är ju lite synd om honom att han skulle skita på sig precis när de tog kortet, men måste man så måste man.
Mm jag vill också va i sepia...
Det är något såntdär som min blivande vinterrock kommer att se ut apropå det. Börjar känslomässigt luta mer och mer åt ett brunt ylle snarare än ett mörkt.

Å här görs så stora framsteg att man knappt vågar tro det.
se bara
Det går faktiskt bra, knapphål kvar på en arm bara

5 kommentarer:

ker sa...

hörrödu, artonhundra-folksih ringde, de vill ha dig tillbaka! ;)
gillar jackprojektet stort. jag ska nog göra något liknande fast tvärt om i projekterbete.

Frej sa...

;) aldrig! jag frilansar nu

Blir kul å se! Möjligheterna är ju rätt obegränsade inser man när man väl börjar.

lenin sa...

najs. jag tror stenhårt på kombon folk-rock! lycka till.

Frej sa...

tack, hoppas på att bli klar till gotlands exkursionen.
varför vet jag inte men det vore kul

Liljekonvaljemö sa...

Fantasiskt vad man kan hitta när man slösurfar. Jag hoppar på ett eget jackprojekt (och snor fritt idéer från ditt :) Krapprött är förbaskat snyggt.