söndag 11 april 2010

I solen

Märklig tid nu framöver. Vårens kurs tog slut för ett par veckor sedan och eftersom uppsatsjobbet ligger på heltid resten av terminen är jag egentligen helt ledig från skolan fram till vad det nu blir för några kurser till hösten. Fast jag har nog inte riktigt fattat det än för när min handledare för ett par dar sen frågade när det skulle bära av hemöver mumlade jag nåt om att det väl blir fram i sommar nån gång. Men egentligen kan jag ju resa hem för sommarn redan nu!
Sanning med modifikation förstås, skall förhoppningsvis ut med skogsstyrelse/arkeologfolk och kolla tjärisar framöver och all annan kontakt med dito presoner och dito ämnesrelaterade bibliotek sker förstås lättast här och inte hemma.
Apropå min master igen så kan det hända att det ploppar med lite hantverksprojekt här ifrån den också.
Behöver fixa både spade och uppsamlingskärl för tjäran nämligen. Men ibland önskar jag bara att jag kunde hålla käften, för flera gånger har vi diskuterat det här med hur man skall samla upp tjäran i tratten. Frands börjar då fundera över vart man lättast kan köpa laggkärl eller kanske något i näver varpå jag replikerar "Ja eller så kan man göra det själv..."
Det går liksom inte att hejda. Jag känner hur orden är på väg och försöker stoppa dem innan de lämnat munnen men det går fan inte. "Mm eller så kan man tillverka egna"
Stupido!! Ges gång på gång chansen att slippa extrajobb men är fullständigt oförmögen att ta den.

Rejäl träskyffel för grävning av tratt o sedermera fyllnadsmaterialet från densamma, samt en styck  krympburk modell större. Krympburk... jo men jag tror det kan bli skoj, skoj som ett litet katekesförhör. Vi pratade iofs om laggkärl och det är väl kanske mer konventionellt, men innebär samtidigt betydligt mer jobb. Säger han som bara gjort ett laggkärl och aldrig någon krympburk.

Igår hämtades mitt skoläder så nu jäklar skall det bli skodon av!(Glömde ännu en gång att kika på patinor hemma)
Fick dessutom ett helt egenbeställt getskinn när jag fyllde så väskor och sånt står även de och knarkar vid dörren.
Å jackan min har blivit med de första röda ullisbitarna.

Det är inte så värst snyggt gjort men rött är det i alla fall. Lite som kommunismen, det var fan inte snyggt men det var rött :P
Utgick i början från Dalbytröjan vad gäller inspiration men har sedan upptäckt att det hela påminner mer om en Delsbotröja, med alla sina röda Tjottaronger(tjottarong är eget samlingsnamn för "påsydda flärpar utan direkt praktisk innebörd").
Nu är jag dock väldigt i valet å kvalet om det skall bli någe rött upp vi halsen eller om det är snyggare med bara svarta skinnet? Det är nog egentligen häftigare med rött även där men jag tiltalas samtidigt av den nakna skinnkragen. Åsikter är väldigt välkomna!

Dålig bild på partiet ifråga. Gäller alltså en eventuell smal strimma rött vid kragens söm. Paspoal har jag fått veta att det heter, men kan som sagt också kallas för tjottarong.

Om broderiet på ryggen blir av ser det ut såhär.

En på vardera rygghalva är tänkt. Kronan på... ja det blev visst ett träd hm, ja den skall hur som helst fyllas ut något med fler grenar och kanske någon liten fågel eller så.

Har mer att avhandla men avslutar istället med lite bilder från eftermiddans promenix i Botaniska.
Det finns växter där också ;)

Edit: (Musik) Gjorde en upptäckt idag. Någon vänlig människa hade igår lagt upp en låt på youtube som jag letat efter sen strax efter den släpptes 2007. Bandet ifråga gav senare ut låten på sin sista skiva vilken jag visserligen har, men där är den del av en annan låt och även om allting är väldigt väldigt bra har jag ändå längtat efter att få höra den i sin ursprungliga form. Det var något som fångade mig vid första genomlyssningarna se.
Faller troligen inte så många i smaken, men vad gör det

6 kommentarer:

historiskdrakt sa...

Wow, dubbelt wow. Delsboparalellen är förstås inte helt långsökt, sätt gärna på två rader guldknappar så blir intrycket komplett ;)

Vart skaffade du dig skolädret förresten? Hos Per?

/M

Frej sa...

Börjar gjuta dem så fort jag fått igång bälgen ;)
Sörjer lite att man inte är från Delsbo ärligt talat. Den dräkten är fan svårslagen. Särskilt den vita mansdräkten med sin "vitkoft". Djävel i det!

Jepp

lena sa...

jag var på medeltidsmuseet igår och fick in injektion "sy sy sy"!!! så fint var det. gillar museet. och där finns så fina skofynd med genombrutna mönster på ovansidan. är nog rackarns fint med en hosa under. jag vill ha. jaa.

jackan blir fin!

om du vill skriva uppsats men samtidigt träffa folk så sitter jag, nils och ellinor i masterrummet på skolan vid varsin dator och skriver. så får man matsällskap på köpet.

pub onsdag?

och ps. gör det själv är ett bra och härligt men kanske lite arbetskrävande motto. men har du tid - gört! ds

Frej sa...

Jobbar ju aldrig själv i skolan så jag minns int vart dä hemligrummet ä, men jag kommer å plingar...

Krikkan sa...

Det ser lite naket ut utan rött på kragen. Tycker jag.

Frej sa...

Åsikt noterad!
det är lite som jag själv tycker så bra bra.