fredag 16 april 2010

Tendenser, tankar och tidsfördriv

Jag har skaffat mig ett nytt klassrum. Halvt av en slump egentligen för det började med att jag försökte mig på att sitta å läsa med ett par kompisar nere i det såkallade masterrummet på skolan. Det var bara det att på lunchen satte vi oss ute i solen och efteråt pallade jag inte med att krypa ned tillbaka i källarn, utan gick istället å fann mig en fin plats i botaniska trägårn.

Har suttit där å läst varje dag sedan dess. Skithärligt och förhållandevis folktomt än så länge också.
Fast idag började det snöa lite på slutet så vädermässigt är det kanske aningens osäkert ännu.
Men fortfarande fint!

Har hittat en ny fin bok med folkdräktsrelaterade mönster här igen också.
Å än en gång på ryska eller annat öststatsspråk så jag har inte den blekaste om vad den heter eller vad som står i den, men det är roliga bilder.

Bland annat på ett flertal kvinnofigurer, som den befruktade Tomteblosshäxan.
Istället för Pomperipossa kan man kalla henne för Tomteriblossa.
Mm, det var inte så jävla roligt...
Eller som den här tantan som visar hur man fäster foten åter om man varit lite packad när man högg ved sist.

Fina väskan vilken får mig att fundera på hur långt den ligger utseendemässigt från väskorna som bars här under järnålder. Vi har ju de fina magyarväskorna men det är knappast troligt att det var något som gemene man bar, å inte gemena kvinnor heller för den delen.
Det finns en typ av väskbyglar från Vendeltid å bakåt som rent storleksmässigt och i viss mån även ur utformningsaspekt påminner om byglarna på denna väska. Men det verkar inte finnas någon riktigt klar uppfattning om var på väskan de egentligen suttit och vilken funktion de har haft. Ja flera av dem har säkert bara en rent prydande funktion men det finns också ett stort antal som har en liten sölja mitt på och den håller så smått på att driva mig till vansinne.
Här kan ses en tolkning av placering för just ett sådant beslag, som den fina killen till vänster bär på sin väska. Ja, just det belsaget saknar förstås sölja men det finns likadana som har.
Jag vill gräva ut tio gravar med sådana här byglar och sedan kunna sammanställa materialet och säga att "Jo men här har det visat sig att de skall placeras där och fästas på det sättet, så nu är det bara att börja göra rekonstruktioner på det".
Nu vill jag det
Apropå historiskt återskapande å dräkter å tjafs slängde jag igår iväg anmälan till textilvetenskapen för i höst, så får vi se vad det blir av det. Ganska småkorkat egentligen men skall jag nån gång få mig lite mer textilvetenskap på universitetsnivå är det liksom sista chansen nu. Igår planerades också fem veckors praktik in på länsmuseet hemma i Värmland så det blir snygg början på den textilkursen när jag kommer va 30 mil bort å arkeologa de första fyra veckorna :) Kommer nog tillbaka lagom te första tentan så det blir så finnt så.

En oavhandlad sak från förra månaden finns också. Fick ju två fina moccakoppar från modern och från fadern blidde det också dryckesdon, men ämnat för lite annan dryck.
Nämligen en liten tumlare i silver, anno jag kommer inte riktigt ihåg men tidigt 1800-tal i alla fall.

Silver är nog i mitt tycke helt klart överlägset guld i förmågan att trollbinda en.

Å apropå "en lille en" är Sveriges bästa humorprestation näst efter Peter Apelgren materialet från "Tack för kaffet" och "Nöjesmassakern".
Alltså nivån på humron är rakt över väldigt låg men samtidigt så jävla hjärtlig å kärnfull så man kan inte annat än älska den. Ståuppare nuförtiden kan bara skita ner sig för de har inte en aning om vad riktig humor är.
Det här sändes ju visserligen innan jag var liten kotte men efter det har det förstås visats i repris nån gång för jag minns väl att man sett det, om än för rätt längesen.

Mina nya älsklingskockar Preben & Preben!





Får jag inte jobb som arkeolog skall jag fan bli bagare, från Danmark då vill säga.
Sen lovar jag bättra mig på hantverksfronten framöver, åker hem 27:e igen å då blir det intensivkörning ett tag å sen var det väl fan om inte cotehardien kunde bli färdig också, vet int vad jag pysslar med egentligen.

7 kommentarer:

Bandbjörn sa...

coolt, då kanske vi blir klasskamrater i höst! ^^
bättre än årets klass, som bara har en kille :P

det är måhända inte samma kockar som sjunger här:
http://open.spotify.com/track/3qUyH7YpQWXr7OWW550CSm

lena sa...

alltså jag säger bara MAMMAS NYA KILLE! lyssna och njut. kanske kan ladda lite MNK till gotland så får du höra.

och du det där med praktiken. kan du inte tidigarelägga den? ha den på sommaren eller efter medeltidsveckan direkt. då missar du bara två veckor på textil.

Frej sa...

Ja det gör vi nog då ja.
Nä för många tjejer i samma klass blir aldrig bra. Vi var tre killar å 27 tjejer i gymnasieklassen å hur skoj det än va i vissa lägen orsakade det allt en hel del negativt också.

Har ju förstås inte spotify men det verkar det helt klart va.

Jag är dålig lena, har fortfarande inte kollat upp det ordentligt, men skall

Jo jag föreslog v.34-39 så blir det en vecka mindre miss, men visst det hade säkert gått att ha det ännu tidigare.
Det är bara det att jag inte vill stå med fem tjärtrattar igång och inse att jag måste till karlstad å göra annat. Vet liksom inte hur länge brännandet kommer behöva pågå.
Sen är det inte direkt mitt första universitetsår så jag tror det löser sig

historiskdrakt sa...

Mysig trädgård, det är väl lite av charmen men de "riktiga" universitetsstäderna, här finns ju inget liknande att njuta av, åtminstone inte i närheten av uni.

Spännande bok, får en hel del tidigmedeltida-Härjedals-och-Jämtlandsbonader-vibbar av de där figurerna.

Frej sa...

Helt klart! sen hjälper det lite förstås att Linné fyllde år 2007 så att de började en välbehövlig upprustning av botaniska med sitt Linneanum.
Satt å spelade barockmusik i stadsparken i karlstad för några år sen å det kan allt va rätt fint där också, men visst skulle det behövas något jämförbart uppe vid universitetet.

Kanske kan vaska fram nån info om vad det är för bok...

Tim Jonsson sa...

Hej Frej :O

Detta är Tim, som av en ren slump hittat hit. Det vore kul att pratas vid och höra vad som hänt sen... 2006?

Frej sa...

Nämen va fan, tja!
Haha va kul, trodde nästan du blev kvar i japan och drev nåt stort spelföretag nu :)
Det vore absolut kul å höras av, har ju såklart inte nån såndär fisbok eller ansiktsfis eller va fan det heter, men mejl finns allt, så kan vi se sen om vi råkar va på samma ställe nån gång framöver!
frej_lonnfors@hotmail.com
ha´et