onsdag 12 maj 2010

Bockön

Många många mil bort ligger två styckna halvfärdiga patinor och slummertorkar i en snickarbod. I samma snickarbod står en liten vit burk i ett hörn med diverse rostiga spikar samt sönderklippta delar från en liten plåtbit som tidigare suttit över ett hål i golvet. Tanken är att nästa gång lägga i valda delar av den påbörjade väskan för att låta färga svart. Säkert kommer jag hinna hitta på någon helt annan metod att färga in skinnet tills nästa gång, men tänkte ändå det kunde vara bra att se sig litet förberedd.

Nu sade jag ju sist att virket som fanns att välja på var lönn eller björk och att färsk al saknades helt. Det var innan jag mindes att det för ett par år sedan blåste ned just en al i ravinen ned mot älven, så med yxan i högsta hugg(insert dålig skämtassociation här) kapades en lagomt lång stock vilken sedan bars upp för att klyvas. Hade samtidigt en polishelikopter strax ovanför skallen som nog letade efter guben som gick genom isen i vintras. Märklig känsla.
Hur som helst, på bilden till vänster har stocken klyvts, kapats och yxats till i rätt mått. Hyvlade sedan biten någorlunda jämn innan själva patinaformen började yxas ut. Den ena skymtas halvfärdig upp i hörnet på nästa bild. Det är som att det blir lite spån när man slöjdar i trä. 
Å nej, jag är inte beroende av kaffe men det var den tiden på eftermiddan och det är trots allt rätt rogivande att ha med sig en kopp ut. Så fattar man den med ena näven ibland och lutar sig mot någon av stockarna vid dörrn, står o smuttar lite samtidigt som man filosoferar o resonerar kring hur arbetet fortskrider. Livsnjuteri kan vi kalla det. Maskning från arbete kan vi också kalla det men livsnjuteri låter bättre.
Rännet ovanför snickarbon har i alla år saknat fönster och har således blivit fantastiskt nerskitet av svalor. Golv, bord, stolpar, virke, gammal gungstol med mera. Men nu är tvenne plaststycken fasthäftade för gluggarna i väntan på riktiga fönster så kan vi äntligen städa upp där. Det är trots allt ett ganska stort o bra utrymme så det är synd att inte kunna använda fullt ut. Har rätt mycket lövvirke ståendes där och det vore fint att kunna arrangera lagret lite bättre. Får väl se om inte utrymmet går att använda till en hel del annat också.

Tog en kortsväng bort till Ransjön också för att avnjuta lite natur innan det bar av söderöver igen. Hittade en jättefin liten udde med synliga hällar ned mot vattnet och kände rent instinktivt att här måste det fan ha funnits någon aktivitet under stenålder. Kikade sen på FMIS och föraningarna stämde mycket riktigt.

Bockön sedd från fyndplats för trindyxa. Det är faktiskt inte så himla svårt att föreställa sig ett par stenåldersnissar sittandes på nån sten i strandkanten ute på ön med en metrev vilandes i vattnet. Vore det varmare i vattnet skulle jag i alla fall göra det själv.

Mångfald med grejer i mitten.

På väg tillbaka till bilen fick jag syn på vad jag hoppas är rester efter grävling liggandes nerkört i vägbanan. Är det inte grävling är det illa.

Så har jag äntligen skaffat mig garn också så nu är det i princip bara att köra på med bandvävandet. Det är säkert inte det bäst lämpade garnet för ändamålet men det är fina färger och norskt så vad kan gå fel? Boken var mest för att komma upp i rätt ordersumma men eftersom båda författarna är halvt bekanta, den ena mer än den andre, så kändes det som ett rätt relevant köp. Djävligt fina bilder i den också.

Slänger sist med två figurer som ritades sent en kväll förra veckan och som jag verkligen blev helförtjust i.

Typen av teckningar görs lite då och då men nu är det längesedan. Är nog eventuellt på gång att äntligen göra slag i saken och få till det här med F-skattesedel och starta eget också och jag är fan sugen på att ha den ena som förlaga till logga. Flygande bajsande ren liksom, hur mycket bättre kan det bli?


6 kommentarer:

historiskdrakt sa...

Klart du ska använda den som logga!

Hoppas att du kommit över traumat efter den politiska antastningen i lördags. Men som sagt, blir det någon al över så är jag intresserad av att köpa en liten bit eller två, ifall du inte har har planer på att massproducera patinor för avsalu dvs.

Frej sa...

Haha du tycker det ja? :)

Det har jag, men det är fan inte kul när en klämkäck borgare skuttar fram från bakom någon banderoll och sticker åt en uppviglande flygblad. Då gäller det att hålla hårt i pungen...
hm, lät int så bra

Visst får du det, fixar det nästa gång jag är hemöver.

lena sa...

åh det är alldels för mycket information för min hjärna att ta in i ett enda inlägg. fina garner, fin ö, snygga men märkliga bilder och en vacker vind. jag måste läsa igen för jag minns ingenting längre.

Frej sa...

:) ja jag vet, av nån anledning plöjer jag på nu och proppar allt i ett inlägg och skriver skitsällan.
Var kanske bättre som under sommarn o hösten 08 när det blev lite oftare och mer korta lägesrapporter.

kerst sa...

bra bok! jag vill också ha.
bra garn! faktiskt brym kvalité.

Frej sa...

Den är jättefin! Dyr kanske sett till sidantal men knappast till innehåll. Skitbra bilder på Skjoldehamns och Baldisholsmaterialet bland annat.

Har ju ingen erfarenhet av garn men jag litar på dig där.