torsdag 27 maj 2010

På väg

Ja alltså den trefärgade cotehardien är klar. Blev färdig med den någon natt i förra helgen men det är sån allmän uppbrottsstämning nu både för mig och många i ens närhet & därför så mycket man vill hinna med sista veckan innan sommarn. Kommer istället att försöka arrangera något fotande av den tillsammans med de nya skorna och de nya hosorna längre fram under sommaren när de blivit klara. Vore jäkligt schysst att lura med någon & ta kort i lite mer romantisk miljö, istället för mot en vägg i en lägenhet i Uppsala. Var som helst med lummig grönska & vatten eller stenmur av luddig ålder. Eller nåt riktigt dekadent motiv å få leka dryg adelsstropp å sitta uppflugen i nån djävla rhododendron med ett överfullt vinglas eller nåt. Eller i ett hav av rosor på ryggen av en enorm svan som de har sytt ihop av en massa levande svanar och som sen flyger iväg över en spegelblank sjö med näckrosor...
Ja, vi får se vart jag känner att gränsen är nådd.

Nu vill jag berätta en massa här om sommarens ståndande tjärbrännarexperiment men jag skall inte göra det. Är inte helt herre över det som händer så även om allting förhoppningsvis klaffar får jag snällt lugna mig till det finns något konkret pålitligt att säga. Blir i en fin värld ett samarbete med ett roligt annat projekt i södra Värmland.

Vill dela med mig av lite skojig kurslitteratur också på det ämnet.
Hämtade idag två böcker på Carolina, två handböcker för kolare utgivna av Jernkontoret, från tidigt 1900-tal. Nu är det visserligen tjära jag pysslar med men de båda industrierna går hand i hand i mångt å mycket.
"TILL TJÄNST FÖR UNDERVISNINGEN VID SKOGS- OCH KOLARESKOLOR SAMT TEKNISKA UNDERVISNINGSANSTALTER OCH FÖR PRAKTISKT BRUK" som det står på första uppslaget. Fan vad jag gillar det! (Fast jag känner mig lite grand som Jean de Florette med sin bok om hur man lever av jorden som han litar så blint på).
Om jord å grönska å såntdär så har jag tydligen tillbringat så mycket tid i botaniska trägårn nu så att trädgårdsmästarna börjar heja på mig, det är lite humor faktiskt :)
Men det är ett jäkla schysst ställe, supernära från där jag bor dessutom mitt smäck på väg till skolan(tittar man ut genom köksfönstret ser man ett av tornen på skolan & sen breder hela botaniska ut sig hitom det) samt en massa fin grönska med klart mycket mindre avgaser än på många andra ställen i stan.
Varför skulle jag sitta å läsa någon annanstans liksom?

Här har exempelvis en djävla massa barn planterat en djävla massa tulpaner som står å kikar på en när man går förbi. Två likadan rabatter bakom mig.
Å där tog det visst slut.

8 kommentarer:

historiskdrakt sa...

"Eller i ett hav av rosor på ryggen av en enorm svan som de har sytt ihop av en massa levande svanar och som sen flyger iväg över en spegelblank sjö med näckrosor..."

Självklart, vad annars liksom? Fixar du en sådan bild så lovar jag att bjuda på en glass!

Frej sa...

I´ll hold you to that

lena sa...

if yo leave me now you take away the greates part of me.... ouuuuuuuooouuuu baby plase dont go!

eller hur den nu går.
du försvann som en vind tårar föll på min kind... unt so vidare

när kommer du till österlandet igen?

Frej sa...

"Sabbath bloody sabbath
nothing more to do
living just for dying
dying just for you, jä!!"

Är väl ungefär så långt min kärlekssångs-repertoar sträcker sig ;)
Mjo det blev lite abrupt. Men, that´s me, upp å iväg tidigt på morron innan nån hinner vakna, ungefär. Öhehoh.. vet inte alls faktiskt när det blir, eventuellt måste jag tillbaks å snacka ekonomi med Frands framöver här men annars är det väl te hösta nogen gang. Eller så ser du till å komma till Visby en sväng, hint hint.

Frej sa...

Är det inte "biggest part" förresten?

lena sa...

jo det är nog biggest. jag kan ju inte sången :)bara ylandet.

aha höst jo jag förstår

gotland. jo ja vill det jag. vi ska fundera ut något så det kanske går...

lena sa...

alltså har du övergivit bloggen för fejjan? är det var jag ser?

Frej sa...

Haha ingalunda! (fast jag har förstås reflekterat över situationen själv;) det har bara vart så skönt att inte slänga upp en massa löst snack här utan vänta in konkreta hantverksgrejer. Sånt har iofs gått att skriva om sen en vecka tillbaka men det kanske kommer senare idag, mm tror nästan det faktiskt.