söndag 13 juni 2010

Mina patinor är inte rosa, än

Skoj på er! Det här är ett försök att hålla mig fokuserad på hantverk unt nicht så mycket andra grejer, hur pockande de än må va.

Bara för det slog det mig precis att jag fortfarande inte skaffat ylle till de nya hosorna, hm fan också.. men även om jag så blir tvungen att gå barbent så har jag i alla fall ett par patinor att göra det i. Vill minnas att de omnämndes sist men nu är trädelen helt klar. Håller nu på att bestämma hur läderfjuttiraljen skall se ut. Skall det bara vara stöd över fotryggen eller över hälen också?
Designen på dem är ganska långt tagen från Arnolfinis patinor vilket förstås är betydligt senare än mitten på 1300-talet, närmare bestämt 1434, men det sket jag helt enkelt i den här gången. Har inte lyckats rota reda på eventuellt generrella drag på patinor under de tidigaste perioderna men skulle det visa sig att de absolut inte kan ha sett ut såhär 1340-ish så får jag väl fan ge bort dem eller nåt. Inte värre än så.
Å väskan min börjar även den så smått att ta form. Ser lite grand ut som nån djävla överkörd Musse pigg där på soffan, lycklig slump. På bilden till vänster har den nyss tagits upp ur färgbadet och där är ett såntdär tillfälle när undertecknad står å ler lite fånigt, eftersom det hela lyckades å med riktigt gott resultat dessutom. Min första väska så jag gör lite hejsom svåpsan med ihopsättandet av delarna. Den ofärgade syddes alltså fast efter att de andra sytts ihop, vilket är fan så mycket mer komplicerat än att göra det innan. Lärdom till nästa gång, kanske?  Eventuellt kommer ett litet antal tennbeslag att tillmodas för att sedan pryda "öronen" på den.

Har även satt igång med sommarens dörr, skrapning alltså. Den här gången gäller det dörrn in från glasverandan och det var ett tungt djävla as skall jag säga. Stabil spegeldörr med rejäl brädfodring på ena sidan så det var nätt och jämt jag orkade marklyfta den. Eller det orkade jag int först men stod den likförbannat ute i snickarbon på nåt sätt. Även denna har haft nångon slags engelsk röd från början och ovan den en vacker blå.
Så fick ni en yxbild där på schluttet också.

6 kommentarer:

lena sa...

tackar för uppdateringen!

Frej sa...

Varsågodar :)

Jonas of Mounthall sa...

Snygga! Välkommen in i 1400-talet då allting blir just mycket snyggare... ;)
Jag tar första tjing på dem om du behöver avyttra dem till följd av någon dräktfascists utlåtande.

Frej sa...

Tacksar! Dräktfascisten riskerar nog vara jag själv i sådana fall :)

historiskdrakt sa...

Redan slitit ut dina gamla hosor? :o
Snygga patinor som sagt, gillar speciellt räfflingen. Har sett andra 1300-talare i liknande träpjucks, så om du gör dig skyldig till anakronism är du inte ensamen om det (men visst, klart man alltid ska gå till källorna).
Verkar bli en snygg väska den däringa, ser fram emot det färdiga resultatet - överkörd Musse lr ej...

Frej sa...

Jag har visserligen slitit ett hål i dem men det är inte därför utan helt enkelt för att de inte matchar den nnya cotehardien ;)
Har nån förhoppning om att räfflingen kan fungera, men tvivlar på att den egentligen gör så stor skillnad.
Väskan klar nu faktiskt, tillsvidare åtminstone.