måndag 19 juli 2010

Allmänpåverkad av tjära

Sitter å lyssnar på lite Hendrix, Machine gun & Villanova Junction och andas in efter en dag av viss framgång..
Pappa kom precis in å undrade skrattande om jag kommer kunna sova i det här :) Jag har idag vart ned till Olsäterssågen och fått mig en talltopp smäckfylld av törämnen som jag sedan skall ta med ned till Södra råda och bränna tjära av. Högg upp bitarna i eftermiddags men för att de skall hinna torka ur det sista bar jag in fyra rejäla famnar som nu ligger i två staplar här på golvet. Så det doftar ganska mycket kan man säga :) haha jävlar va gott jag kommer sova!
Ja Södra Råda alltså. Det har jag nog inte skrivit något om nej(lyckades hålla tyst för en gångs skull) men jag har alltså fått till ett samarbete med kyrkbygget där och skulle redan i helgen varit dit och börjat med mitt tjärbrännande, men eftersom det var ytterst låg aktivitet där just då sköt vi på det till den 26:e


Där fram på gräsplätten kommer det äga rum. Å till höger syns kyrkan så långt som bygget kommit när jag var dit i Juni å hälsade på.


I förra veckan grävde jag mig en provtratt för att få ett hum om vad det innebär i arbete att utföra själva grävmomentet. Granslanan som står där i mitten är rätt fiffig faktiskt. Man gör på den en markering för gropens blivande djup och slår sedan ned den i marken tills markeringen nås. Sedan mäter man ut radien med ristpinne och snöre och sen är det bara att gräva tills man når slanans spets i backen. Sidorna skall vara helt raka är rätt viktigt. Sen gör man plats för kaggen som tjäran skall sippra ned i. Så är det klart för att packa på med töre. Jag kastade inte upp någon snygg vall som synes men den skulle jag också tro har en viktig del i konstruktionen för att den skall bli bra. Eller Frands tror det men jag håller med honom.

Inget Råda den här helgen alltså, men jag for ändå ned en sväng till Paskbo & fixade med lite röjsågning å annat pyssel så här kommer ett gäng mysbilder från en kvällstur te GranisHyttan m.m.


Rekonstruktion av gamla skorstenen. Börjar få nåra år på nacken denhär med. Jävla fin i det ljuset.


John Bauer-skogen bakom hyttområdet samt grunden till årets mila. Ingen skorstensmila i år tro..?

Å sist världens finaste hus :) Nä men det såg för härligt ut just där i alla fall.
Så, imorrn fortsätter mitt törvedslet men jag försöker hinna med lite hantverk också kära ni som eventuellt undrar. Har på g ett par slidor till ätsticka å kniv för en välbekant återförsäljare också så de lär väl avhandlas här snart. Mycket ornamentik å så på lädret så skall de finnas till försäljning på medeltidsveckan sen.

Inga kommentarer: